Hlavní obsah

Volkswagen má další -gate. Týká se dálkového odemykání

Foto: Archiv Garáž.cz

Ještě jsme si neoddechli od naftových výparů a na německý koncern se vaří další voda. Zatímco předtím šlo o nehmatatelné emise, tentokrát je ve hře zabezpečení vozů proti krádeži.

Článek

Určitě to máte taky tak, přijdete k auto a odemknete ho nebo zamknete na deset metrů. Proč? Protože můžete. Váš "klíček" to umožňuje a výrobce auta vám potvrdil, že je to dokonale bezpečné, protože signál, který si mezi sebou klíček a vůz vymění se neustále mění a je tzv. plovoucí. Hacker schovaný v křoví, odposlouchávající s drahým hardwarem váš kód, by musel vůz odemknout během několika vteřin, protože jinak se kód změní a hacker má utrum.

Foto: Archiv Garáž.cz

Nyní se ukazuje, že je to celé trochu jinak. Hacker už především nepotřebuje drahý hardware - stačí mu pár hraček z internetu, které lze pořídit za necelých tisíc korun českých. A hlavně nemusí číhat v křoví, protože jistá studie z roku 2013, o které se dva roky nesmělo mluvit, ukazuje, že Volkswagen kódy nemění a používá pro desítky milionů vozů jen pár identických. Stačí si je tedy stáhnout a u vozu namátkově vyzkoušet. Do několika minut otevřete libovolný ze 100 milionů vozů vyrobených od roku 1995 dodnes. A týká se to i škodovek. Stáhnout naštěstí znamená stáhnout si je v divočině, tj. opravdu si počkat, až nějaký majitel bude zamykat a odemykat svůj vůz. A nebo si prostě půjčíte Volkswagen v autopůjčovně a rázem získáte přístup k milionům vozů. Podle studie, kterou se Volkswagen snažil dva roky tajit, má každý vůz koncernu zhruba čtyři bezpečnostní klíče.

Foto: Archiv Garáž.cz

Volkswagen v tom ale není úplně sám, lépe zabezpečené, ale stále relativně snadno hacknutelné bezklíčkové odemykání má i koncern FCA, Chevrolet, Peugeot, Renault nebo Ford. Jejich využití plovoucích kódu ovšem znamená, že s vykoumáním toho správného klíče bude mít potenciální zloděj o dost víc práce.

Jenom dodáme, že jde o pouhé odemčení auta. Nastartování už je úplně jiná věc...

Načítám