Článek
S druhou Jettou nesměl Volkswagen moc riskovat, protože třeba v Americe byla ta první nejlépe prodávaným evropským automobilem. V roce 1984 tedy přidělal stupňovitou záď i o pár měsíců dříve představené větší druhé generaci Golfu s velmi pomalu stárnoucím designem Herberta Schäfera a o rok později jej začal nabízet i za oceánem. Jetta byla o 100 milimetrů delší, o 55 milimetrů širší, měla o 66 milimetrů větší rozvor náprav a typická hranatá světla.
Výrazně se zlepšila aerodynamika, ale to bylo stejné i mezi první a druhou generací Golfu. Dokonce se mu přezdívalo vajíčko, protože Němcům připadala nová generace kulatá. Druhá Jetta byla také v nabídce naposledy i jako dvoudveřová, většina zákazníků ovšem volila čtyřdveřové provedení. Josef si vybral dvoudveřovou variantu po modernizaci v roce 1990 (jeho auto je z roku 1991), která přinesla větší boční okna a větší aerodynamičtější nárazníky. Líbí se mi i černý polep B-sloupku opticky snižující siluetu auta, zatmavené paraboly předních světel a žluté mlhovky. Když je navíc červená barva naleštěná a nevyšisovaná, vypadá Jetta i Golf vážně skvěle.
Abych to měl zajímavější, tak mi totiž Josef přivezl i svůj daily car – Volkswagen Golf druhé generace, kterému říká Elvis. Je to jeho první auto! Koupil si ho už v sedmnácti a od té doby je německé značce věrný. Druhý Golf je ovšem i pro mne speciální, protože právě za volantem dvojkového Golfu jsem v osmnácti začínal, i když ten můj rozhodně tak dobře nevypadal. Ovšem dvojkový Golf s třemi dveřmi je pořád pohledné auto, zvláště když má dva páry kulatých světel vpředu, větší nárazníky a nedělená přední boční okna tenkým sloupkem.
Proti předchůdci nabídl prostornější a ergonomicky lépe zvládnutý interiér a praktičtější a lépe dostupný zavazadlový prostor s nižší nakládací hranou. Josef má na svém stahovací plátěné střešní okno z Twinga a to mu závidím hodně. Potřebuju také nějaké auto s touhle vychytávkou, i když mi v garáži stojí normální roadster. To okno je prostě speciální. I Golf je v parádní červené barvě a má žlutá dálková a mlhová světla.
Interiér si samozřejmě Jetta vzala z Golfu (mezigenerační nárůst prostoru byl 14 %), jen zavazadelník byl delší a pojal 470 litrů. To oceňovali právě někteří američtí zákazníci, protože Jetta se v tomto ohledu vyrovnala některým mnohem větším sedanům tamní produkce. Výbava byla bohatší než u Golfů, ale to bylo typické už pro první generaci. Varianta GTX měla být tou nejsportovnější, na některých trzích byla ale známá jako GLI. Šlo vlastně o Golf GTI v karoserii Jetty, takže auto dostalo větší kola, tužší podvozek a kratší převodovku. Tu ovládáte přes řadičku s hlavicí připomínající golfový míček. Budíky v Jettě nejsou originální, ale pocházejí z ostré varianty Golfu G60 Rallye.
Techniku auta sdílela mezi sebou
Původně Golfy a Jetty převzaly motory z předchůdce, ale nakonec se ve velkém přecházelo na elektronické vstřikování paliva, což mělo pozitivní dopad na projev motoru a spotřebu. A vznikla i malá série elektromobilů Jetta CityStromer. Já mám k vyzkoušení obyčejnější konvenční osmiventilovou čtyřválcovou zážehovou osmnáctistovku s pětistupňovým manuálem a vstřikováním Jetronic. Ano, je to motor z Golfu GTI druhé generace a nabízí 106 koní v 5 250 otáčkách a 154 Nm v 3 250 otáčkách a právě v otáčkách si libuje asi nejvíc. Jetta se s ním chlubila ve verzi GTX. Krásný zátah a gradující síla dělá řidiči opravdu radost a dokazuje, proč má spousta lidí tyhle hranaté škatule dodnes rádo.
Přesednout do Golfu je docela rozdíl, má totiž benzinový motor o objemu 1,6 litru. Volkswagen dokázal z tohoto motoru dostat 71 koní v 5 200 otáčkách a 120 Nm v 2 700 otáčkách. Dynamika je slušná, ale tak dravě jako Jetta zkrátka nejede. Také tady je manuální pětikvalt s poměrně dlouhými dráhami a také si rychle padneme do noty. Pokaždé si ve dvojkovém Golfu připadám jako doma a rychle si na něj zvyknu, což je pro začínající milovníky starších aut velká výhoda. Hmotnost obou aut kolem tuny není nijak výrazně limitující a stačí si jen vychutnávat momenty za volantem starých aut, které se snaží být co nejryzejší a komunikativní.
Jízdní vlastnosti odpovídají době vzniku i segmentu
Druhá generace Golfu a Jetty přinesla také výrazné zlepšení jízdního komfortu, protože v autě cítíte méně vibrací a slyšíte méně hluku od motoru než u prvních modelů. Tyto upravené kousky jsou samozřejmě tužší. Řízení mi takto při přímém porovnání přijde také o fous lepší a citlivější v Jettě. Možná je to tím zadním převisem, díky kterému je auto stabilnější. Přitom podvozek není žádná věda, MacPherson vpředu a kliková náprava vzadu, jak prosté.
Na nerovnostech jsou slyšet rázy, od 120 km/h se pak objeví i aerodynamický hluk, což se dá vzhledem k tvaru auta předpokládat. Posilovač byste v Golfu hledali marně, ale nebral bych to jako nedostatek. Řízení jde i tak zlehka. Jetta ho má, ale naštěstí se nesnaží pomáhat až moc, jen zaručí, že otáčení volantem jde hladce. Ve své době byla Jetta v USA podrobena testům, a dle výsledků se jednalo o nejbezpečnější malý sedan na tamním trhu. Kromě standardních předokolek nabízel Volkswagen i čtyřkolky s pohonem Syncro.
Josef má svou Jettu od roku 2014 a o rok později se pustil do kompletní renovace. Dílů měl dost, sháněl je sedm let, protože původně plánoval zrenovovat Golf, ale nakonec dostal přednost vzácnější dvoudveřový sedan. Moc jich u nás nejezdilo, ostatně ani on původně tuto verzi neznal, takže volba na renovaci něčeho speciálního byla jasná. Hotovo bylo až v roce 2017 a Jetta byla vyvařená, nalakovaná a místo původní šestnáctistovky brumlala pod kapotou zgenerálkovaná osmiventilová osmnáctistovka PF.
Přední brzdy jsou z Golfu GTI, vzadu jsou kotouče místo bubnů a veškeré další díly poskytla jedna Jetta GTX sloužící jako dárce. O rok později se na auto dostal vzduchový podvozek (díky němu je Jetta úžasně komfortní), GTI paket a vyměnilo se vnitřní osvětlení. Další sezona pak vnitřek osvěžila sedaly Recaro edition One. Od roku 2015 byla na autě kola BBS RM, od přestavby pak i americké pozičky (ty najdete i na Golfu). Nyní jsou na autě kola BBS Mahle, která měl původně na Golfu od osmnácti let, pro Jettu plánoval ještě BBS RS001, ale kvůli prodeji je nikdy nenasadil. Během toho všeho navštívil Josef spoustu akcí a srazů včetně slavného GTI Treffen na Wörthersee a vůz ho odvezla i na svatbu.
A co nákup, není to risk?
Nakonec to Volkswagenu všechno vyšlo. Také druhá Jetta byla nejprodávanějším evropským autem v USA a našla si dost majitelů i u nás na starém kontinentu. Vyráběla se v nové více robotizované hale, a tak mohl Volkswagen zaručit lepší a vyrovnanější kvalitu výroby. V roce 2007 našla americká pobočka jednu naftovou Jettu v Ohiu, která měla tehdy najeto 904 tisíc kilometrů a byla stále v provozu. Když se nepodcení výměny rozvodů a oleje, jde o spolehlivá auta, na která ani nejsou příliš drahé díly. Konkrétní osmnáctistovka v Jettě ale trpí na těsnění pod víkem motoru, jinak ale problémy nemá. Spíš majitele trápí koroze a netěsnící střešní okna, také často zmiňují nefunkční ruční brzdy. Když si vzpomenu na svůj Golf, tak ten zlobila právě ručka (i přes několik seřízení) a také protékající šíbr. U Josefa ale šíbrem do auta neteče.
Třetí generaci známe v Evropě jako Vento, v USA si ponechala jméno Jetta (mihla se i v Rychle a zběsile) a prodávala se od roku 1992. Pak se ještě prodávala čtvrtá jako Bora a od páté máme v Evropě zpátky Jettu. Dnes se nabízí už sedmá generace. Druhá Jetta ale pokračovala v kariéře v Číně až do roku 2013 a celkem vzniklo 1,7 milionu aut. Docela rozdíl, Golfů vzniklo 6,3 milionu, takže je najdete v inzerci častěji. Jeho výroba ale byla v Evropě ukončena v roce 1991. Projevuje se to i na cenách. Jetty sice jsou relativně levné, ale dražší než Golfy. Verze GTX pak jsou samozřejmě dost vzácné, takže třeba tato konkrétní, která hledá nový domov, by vás vyšla na dvě stě padesát tisíc korun.
Odpovídající Golfy GTI najdete už kolem padesáti tisíc, ale také není problém najít výstavní exempláře za 350 tisíc. Běžné varianty se slabšími motory se dají najít třeba i za dvacet tisíc, ale když už, hledal bych právě variantu GTI s šestnáctiventilovým motorem. Za své peníze dostanete starší poctivé a dobře vyrobené solidní auto. A mně už zase vrtá v hlavě červíček, jestli by nějaký starý Volkswagen neměl stát i v mé garáži. Mám je rád, možná až neopodstatněně moc.