Článek
Píše se říjen 1979, Volkswagen Golf už je pár let na trhu a docela se zavedl. Je tedy čas vytěžit platformu a uvést ve Frankfurtu na autosalonu další model. Volba padá na klasický tříprostorový sedan, který mění i jméno. Rodí se Volkswagen Jetta a v Německu startuje další úspěšný příběh, který se po boku Golfu píše dodnes.
Problém je, že zatímco Golfů potkáte na srazech dost, Jetty spíše dosloužily jako pracanti, a tak se jich moc nedochovalo. Naštěstí můj kamarád Lukáš má doma jednu dvoudveřovou verzi první generace z roku 1981. Dělala se i praktičtější čtyřdveřová, ale tahle má o fous víc stylu. A musím uznat, že zatímco někdy je výsledek sedanu udělaného z hatchbacku přímo odporný (Renaulty 7 a první Thalia jsou takovým příkladem), přidělat kufr ke Golfu se, alespoň u první generace, docela povedlo. I na této úpravě se totiž podílel Giorgetto Giugiaro.
Jetta měla oslovit ty zákazníky (hlavně v USA), kteří nechtějí hatchbacky. Povedlo se to, protože v Americe šlo o nejlépe prodávané evropské auto, v Evropě už ten rozdíl mezi Jettou a Golfem byl více ve prospěch základního hatchbacku. Nejzásadnější změnou jsou určitě kromě kufru ještě hranatá světla místo kulatých z Golfu. Lukáš svou Jettu upravil – snížil ji zhruba o deset centimetrů, dal polepy dle fantazie, ale trochu ve stylu závodních aut té doby, podspojler Kamei a patnáctipalcová kola Ronal Turbo. Prostě takové dobové úpravy, které červenému sedanu docela sluší.
Podle interiéru byla Jetta „něco lepšího“
Volkswagen se snažil často Jettu prezentovat jako o něco hodnotnější model, mnohdy tak měla luxusnější interiér s velurovým čalouněním a nějakou tu výbavu navíc. I prostornost je na dobré úrovni, vzadu ale odpovídá standardům té doby místo pro nohy i hlavu. Původní sedadla jsou příjemně pohodlná. Vypadá to tu mnohem větší díky světlému odstínu čalounění. Rychle si zvyknu i na umístění kontrolek a spínačů (je tady i pár přídavných budíků), ale s ergonomií neměli ve Wolfsburgu nikdy problémy. Rádio je originální Volkswagen Alpha, lepší modely měly i přehrávač kazet. Do ruky mi okamžitě padne GTI hlavice řadičky a volant z americké verze.
Za zadním oknem je třetí (a čtvrté) brzdové světlo na kuří nožce, což byl dobový doplněk firmy Bosch, který se dnes opravdu těžce shání. Hlavně to tu ale má ten „správnej osmdesátkovej feeling“. Pustíme si od Falca Herr Komissar a nic nám na cestě v letním dni nechybí. Kufr Jetty pojme 377 litrů, ale Lukáš jej stejně nepoužívá k převážení věcí. Tedy pokud za „věci“ nepovažujete plyšového maskota, polštářek a nějaké dobové čtivo. Ve své době ale v recenzích často zmiňovali, že Jetta pojme více nákladu než jiní konkurenti. Jelikož i rezervní kolo je od Ronalu, není schované pod kobercem ale krásně ukázané.
Použitá technika nemá čím překvapit
Koncepci i zavěšení podědila Jetta po Golfu, stejně tak nabídku motorů. V této Jettě je třináctistovka s čtyřstupňovým manuálem. I tady došlo na pár úprav, třeba filtr K&N. A tedy klobouk dolů, takhle vycíděný motor už jsem dlouho neviděl. Přitom tohle není žádná leštěnka, v sezoně s ní jezdí Lukáš téměř denně a na budíkách jí vyskočí každoročně dalších několik tisíc kilometrů.
Trochu ztuha jde při manévrování řízení, ale tak nějak jsem to u sníženého auta očekával. Ostatně stěžovali si na to i tehdejší majitelé na originálním nastavení, takže to zase tak hrozně není. Za jízdy se pak Jetta řídí už příjemně zlehka. A také jsem čekal, že kvůli snížení bude hodně tvrdá, ale ani to se nestalo. Jistě, nerovnosti jsou v autě cítit víc, ale když zvolíte dobře tlumiče, dá se s tím jezdit i v našich podmínkách. Tak je tomu i u Lukášovy Jetty, která má podvozek TA Technics a nevytřese z nás duši na každém hrbolu, který přejedeme. Vlastně se dá říct, že Jetta jezdí stejně dobře jako první Golf. Tomu sice svědčí zatáčky lépe (Jettu limituje větší zadní převis), ale při rychlejší jízdě je zase delší sedan v přímce stabilnější. Tak akorát jsou nastavené brzdy, ale Jetta je pořád hodně lehká, takže je moc používat nemusíte.
Co vás může potrápit?
Volkswagen stavěl auta poctivě a bytelně, což je na Jettě znát. Vyložené neduhy nemá, provoz a díly jsou levné. Navíc ten výběr včetně doplňků a úprav zaručuje, že žádné dva exempláře na světě nemusí vypadat stejně. Jako každé auto v tomto věku, i Jettu může trápit koroze, občas také elektroinstalace. Když se ale cokoliv stane, dá se to vlastně snadno opravit a ke všemu v autě je dobrý přístup.
V únoru 1984 první Jettu vystřídala druhá, pak se nám ale pojmenování rozvolnilo. Zatímco v USA byla Jetta v nabídce stále, v Evropě se třetí generace jmenovala Vento a čtvrtá Bora. Od pětky už byla v Evropě opět Jetta a v roce 2014 pokořil tento model 14 milionů prodaných kusů. Z toho 571 030 kousků připadá na tuto první generaci, zas tak časté auto to tedy opravdu nebylo. Během aktivní kariéry sklízelo pochvaly a ocenění. A svým způsobem to platí dodnes, kdy se dají kvality a vzácnost posuzovat dle ceny. Kolem pětadvaceti tisíc najdete nejlevnější čtyřdveřové, dvoudvířka ale startují o deset tisíc výš. A ty nejdražší atakuji i ceny přes tři sta tisíc. Když ale o takovém autě sníte, tak není co řešit.