Článek
Vítejte ve třetí epoše automobilismu z pohledu Volkswagenu. Tou první byl v roce 1938 legendární Brouk, pravý lidový vůz, který postavil Německo (a další státy světa) na kola – vyrobilo se ho přes 21 milionů kusů. Tou druhou byl v roce 1974 představený Golf, který definoval pojem „hatchback“ a stal se autem pro všechny – proto vznikl ve více než 35 milionech exemplářů a stále se vyrábí už ve své osmé generaci. Nyní přichází čas na další evoluční skok…
Volkswagen ID.3 možná není první elektromobil VW (připomeňme konvertovaný e-Golf a e-Up), ale přesto je přelomový – dedikovaná platforma, škálovatelná technika, nový koncept interiéru, vlastní digitální svět, to celé zabalené do líbivého modernistického designu praktické karoserie hatchback. U VW si opravdu dali záležet a nic neponechali náhodě. Ačkoliv pár drobných problémů tu je.
Začněme ale tím, co se povedlo. Nová platforma odpovídá moderním standardům („skateboard“ s bateriovým balíkem v podlaze) a technika pohonu je na výši – v nabídce budou tři bateriové balíky s vlastním chlazením a kapacitou 45 kWh (papírový dojezd 330 km), 58 kWh (426 km) nebo 77 kWh (550 kilometrů), které umožní nabíjení DC výkonem až 125 kW (AC až 11 kW), takže u nabíječky nestrávíte věčnost. U střední verze byste měli mít nabito z nuly na 80 % za půlhodinku, doma vám plné nabití zabere lehce přes šest hodin (čili pohodlně přes noc).
Kompaktní elektromotor je uložen mezi zadními koly a roztáčí je přes přímý redukční převod velmi solidním výkonem 204 koní a 310 Nm, což stačí na zrychlení z klidu na stovku za slušných 7,3 sekundy. Maximální rychlost je u všech verzí elektronicky omezená na 160 km/h – vyšší rychlost by už stejně byla neefektivní. Základní verze Pure s elektromotorem o výkonu 150 koní a baterií 44 kWh dorazí na trh až později, pohon všech kol s druhým elektromotorem vpředu bude pouze pro SUV jako VW ID.4 nebo Škoda Enyaq.
Z nové platformy těží i prostor v kabině – kola až v rozích a dlouhý rozvor znamenají dostatek místa pro posádku vpředu i vzadu, kufr je s objemem 385 litrů o 5 litrů větší než v Golfu (předním kufrem ID.3 nedisponuje). Vzdušnosti interiéru pomohla i důkladná čistka: 10“ displej infotainment s doplňkovými tlačítky a ovladači se přesunul až na horní hranu palubky, volič převodovky se připojil k přístrojovému panelu a parkovací brzda je zcela automatická, takže se středový tunel mohl zmenšit na minimum a převzal úlohu multifunkční odkládací skříňky na nápoje, telefon (včetně indukčního nabíjení) a další předměty. Velmi chytré!
Chytré je i to, že máte auto a všechny systémy automaticky nastartované, jen co odemknete vůz a dosednete na sedačku. Stačí tak sáhnout za volant a zvolit „D“, pravým chodidlem „stisknout“ tlačítko Hraj – u VW totiž hravě označili pedály jako pauzu (brzda) a play (akcelerátor) – a zábava může začít!
ID.3 totiž těží z výhod nového pohonu a při jízdě působí skutečně živě – bryskně reaguje na povel akcelerátoru a bleskově zrychluje (z nuly na šedesátce jste za svižných 3,4 sekundy), drží se stopy a hbitě mění směr, podvozek hravě polyká nástrahy asfaltu, a přitom je v zatáčkách stabilní. Pohon zadních kol z něj nedělá hravý sporťák, ale přidává mu na radosti z pohybu.
V běžném provozu se pak ukazuje jako naprosto tichý a pohodlný společník. Úroveň rekuperace si měníte od volného plachtění přes chytrou automatiku (využívá radar pro sledování dopravy před vámi a data z navigace aby citlivě zpomaloval před zatáčkami, kruhovými objezdy nebo začátkem obcí) až po řízení jedním pedálem (vhodným zejména do města). Funguje to vážně efektivně, při rozumném stylu jízdy byste v kombinovaném provozu neměli mít problém najíždět s ID.3 (ve verzi s 58 kWh baterií) nějakých 330 až 350 kilometrů.
Zvláštní kapitolou je digitální svět We, který kolem nových vozů VW vzniká – umožňuje vám přenášet řidičské profily se všemi možnými nastaveními mezi různými auty, ovládat auto vzdáleně přes telefon nebo snadněji parkovat. Nabíjení v ČR i po celé Evropě vám může usnadňovat služba We Charge, která vám umožní přístup prakticky k jakékoliv veřejné nabíječce a za rozumný měsíční poplatek vám sníží cenu za nabíjení. Díky zabudované e-SIM je ID.3 taky neustále online a umožňuje tak over-the-air updaty, aktualizace mapových podkladů nebo přijímání informací o dopravě, cenách nabíjení nebo parkovacích místech.
VW ID.3 je vážně hodně propracované auto, ale pár chybek by se našlo. Trochu zamrzí horší výhled šikmo vpřed kvůli tlustým, pozvolna se svažujícím sloupkům, přístrojový panel před řidičem mohl být větší (doporučuji přikoupit head-up displej) a některé ovládací prvky nejsou právě nejšikovnější (ovládání zrcátek nebo zadních oken), ale tou největší bolestí je laciný interiér. Zjednodušený design, tvrdé plasty, úsporná řešení… řada věcí tu neodpovídá cenovce kolem milionu korun. Částečně to můžete zachránit volbou jiného než černého interiéru (bílá je sice nepraktická, ale kabina s ní vypadá stylověji), ale musíte se prostě smířit s tím, že u ID.3 platíte primárně za technologie.
Na nový infotainment jsem si taky ještě pořád nezvykl, část funkcionality (navigační pokyny s rozšířenou realitou na head-up dipleji nebo nákupy funkcionality přes internetové prostředí) je navíc stále nefunkční – dočkat bychom se jí měli až po velkém update v prvním čtvrtletí 2021. Pak už snad bude vše v pořádku…
Jako auto však Volkswagen ID.3 bez problémů funguje už teď – a velmi přesvědčivě! Volkswagen nepostavil samoúčelný výstřelek pro technické nadšence, ale spolehlivý a praktický dopravní prostředek pro širokou veřejnost. Jeho cenová dostupnost stále není taková, jakou nám slibovali (ceně dieselového Golfu se přiblíží až verze Pure s očekávanou cenovkou kolem 800 tisíc korun, zatím si musíte připravit zhruba milion korun), ale v rámci segmentu jde o dobrou nabídku. Je však ID.3 dost výjimečný, aby se mohl hrdě postavit vedle Brouka a Golfa? To ukáže teprve čas.