Článek
Možná si teď říkáte, že to přeháním a zbytečně romantizuji, ale faktem je, že lokální poustevníci karavanového kempu skutečně věnovali mému příjezdu spoustu pozornosti a nevraživých pohledů. Rozhodl jsem se však zachovat chladnou hlavu, a přestože jsem to nikdy nedělal, chystal jsem se při „vybalování tábora“ sveřepě tvářit, jako že tuhle činnost provozuji každé léto nesčetněkrát. Přece se nenechám nachytat u toho, jak neumím na první dobrou rozbalit markýzu – takovou radost místním neudělám.
Jenže i mě samotného překvapuje, s jakou samozřejmost celé to rozbíjení tábora probíhá. Markýza na ruční pohon vyjíždí ven, sklopnýma nohama ji potom bleskurychle srovnám do roviny a pod ní rozbalím stůl a dvě židle, které mají svou speciální „přihrádku“ v zadních dveřích. Nutno podotknout, že ergonomii těchto „bydlících“ prvků mají u Volkswagenu zmáknutou na výbornou. Pootevírám větrací okénka, natáhnu moskytiéry, rozsvítím LED světelný pásek. Večerní romantika může začít a místní ani neskrývají zklamání – doufali v humornou scénku s Pražákem, jenž se zoufale snaží přimět nefunkční moderní vybavení obytného vozu ke spolupráci.
Vnitřek pouze pro dva, ale o něco vzdušnější
Zima na konci léta však brzy udeří, a nezbývá tak, než se přesunout na exkurzi dovnitř – do obytné vestavby bezmála sedmimetrového Crafteru. Přestože jsem pár let bydlel v garsoniéře, doléhá tu na mě určitý pocit stísněnosti, jenže tak už to u obytných aut – a zejména těch postavených na sériových dodávkách, prostě bývá. Místa není nazbyt, ale není ho ani vyloženě málo a s každým centimetrem prostoru se tu zachází ve jménu maximální možné efektivity. Nicméně vezměme to odzadu
Podélně uložená postel je opravdu prostorná a dva dospělí se tu vyspí v až domácím pohodlí, samozřejmě nechybí přihrádky kolem dokola. Oproti menší Grand Californii 600 (číslovka vždycky uvádí délku auta v centimetrech) se tu navíc našlo místo „před postelí“, které vedle toho, že pojalo další skříně, hlavně celkově „provzdušnilo“ vnitřek. A věřte, že v momentě, kdy se po obytňáku motáte ve dvou a snažíte se o sebe navzájem nepřizabít, oceníte každých pár centimetrů.
Příslovečných pár centimetrů navíc bych určitě uvítal v koupelně. Jedná se v principu o bílou, na výšku postavenou „rakev“ (ten prostor uvnitř by plus mínus odpovídal), v níž se buď sprchujete, používáte sklopné umyvadlo, případně používáte zastavěné chemické WC – ale o tomto mimořádně silném zážitku až za chvíli. Filozofie koupacího prostoru 3-v-1 vlastně vůbec není špatná, kdyby tu však bylo alespoň tolik místa, aby se zde dalo třeba pohodlně otočit. Takhle je to přece jenom poněkud natěsno, takže dokonce i jedinci, kteří vůbec netrpí klaustrofobií a rádi si užívají svojí ranní koupelnovou půlhodinku, budou chtít vyřídit to nejnutnější a zase prchnout ven.
Hned naproti koupelně se v rámci naší exkurze dostáváme do kuchyně – potažmo ke kuchyňskému modulu, který sice za jízdy dělá na nerovnostech největší brajgl ze všeho vybavení, ale funkčně mu není moc co vytknout – do šuplíků se poschovává hromada kuchyňského náčiní a nádobí, na plynové dvouplotně uvaříte a hned vedle to po sobě zase můžete umýt. A samozřejmě si tu i vychladíte pár piv ve výsuvné lednici.
Stejně tak nelze mít příliš výhrady k vnitřnímu sezení, jež je tvořeno dvoumístnou lavicí, odnímatelným stolem a otočnými sedadly řidiče a spolujezdce. Čtyři lidi tak posedí, a dokonce se i najedí velmi pohodlně, jenže jak dojde na přesun či spaní, musí být dva z nich vyhnáni na mráz. Skrze exkurzi jsem narazil jen na jednu dvoulůžkovou postel, a ta je taky jediná, kterou v „dlouhé“ Grand Californii najdete. Druhé „dětské“ lůžko pod střechou jako v krátké verzi se nekoná, a kvůli užitečnému zatížení sedmimetrové dodávky, která je dost těžká sama o sobě, je auto dvoumístné i na jízdu. Koncepce je tedy neoblomně jen pro dva, ale ti si užijí o to větší komfort.
CMČ – centrální mozek čundrfára
Co by to bylo za moderní obytňák, kdyby neměl velkou spoustu vychytaných funkcí a taky nějakou tu soběstačnost. Prakticky veškeré ovládání obytné vestavby probíhá skrz dotykový řídící panel, což je celkem šikovná hračka. Vedle ovládání dvou druhů osvětlení (hlavního a ambientního s nastavitelnou barvou), tady můžu sledovat, jak jsem na tom s vodou. A to jak se zásobou čerstvé vody, tak s naplněním zásobníku „šedé vody“ – tj. ta, co odtéká ze sprchy/umyvadla a dřezu. Dále je tu stav nabití palubní baterie, která se nabíjí buď připojením do 230 V sítě, nebo skrze solární panel na střeše, a jde taky nastavit, zda se bude obytná vestavba vytápět elektricky, nebo z plynových lahví, umístěných v samostatném prostoru pod postelí.
Výsledkem je, že při citlivém používání a šetření s vodou i energií může být Grand California se dvěma lidmi na palubě zcela soběstačná klidně nějakých 4–5 dní při kempování na divoko. Tedy když se budete vyhýbat kempům a jejich poustevníkům.
To jsou všechno funkce, které umí udělat soužití s obytným autem pohodlnější, na druhou stranu, je tu i jeden „záporný hrdina“ kempování – již zmíněný chemický záchod. Grand California má tu absolutně nejstravitelnější podobu, spočívající v zabudovaném WC (které ač je v oné rakvi-koupelně, poskytuje docela slušný komfort) a odpadní nádrži, přístupné skrz speciální dvířka zvenku auta. Chemické WC se uvede do provozu nalitím chemie a přidáním vody a pak se používá celkem intuitivně, problém nastává v momentě, kdy se potřebujete zbavit nastřádaného obsahu. Tehdy se nevyhnete návštěvě kempu, potažmo jeho venkovní výlevky, kde nastává rituál, při němž cáká všude okolo smrdutá modrá (nebo zelená) voda, obsahující tu a tam zbytky odpadních produktů. Co vám budu… dodnes se kvůli tomuhle zážitku budím s křikem ze spaní a docela chápu, proč tolik karavanistů chodí radši na benzinku nebo na záchod v kempu.
Když ale pominu tenhle drobný lapsus, musím uznat, že je to jezdění s obytňákem docela sranda. Tedy… ježdění samotné žádná sranda není. Řídíte prostě dodávku (byť se Crafter řadí mezi ty řidičsky nejpříjemnější), ale jakmile zastavíte, rozbalíte si kempingové sezení, má to prostě něco do sebe, zejména zvolíte-li takovou lokalitu, kde nejste v obležení dalších kempařů. Jen opatrně, jestli si k tomu pohodovému kempování dáte pár piv a salát camping, ať nemusíte moc často vylévat chemické WC.
A teď už jen k tomu, co celá tahle sranda stojí. Co naplat, levné to není. Konkrétně si Volkswagen za vrcholnou verzi svojí tovární obytné dodávky řekne přinejmenším 1 587 715 Kč. A když se k tomu přehodí plejáda klasické výbavy (bezpečnostní asistenty, navigace, automatická klimatizace, LED světlomety, parkovací asistenty apod.) a obytné výbavy (ohřev vody, solární panel, markýza, ambientní osvětlení apod.) přehoupne se cena těsně přes 2 miliony korun.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řádový čtyřválec, turbodiesel, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 968 cm3 |
Výkon | 130 kW (177 k) při 3 600 ot./min. |
Točivý moment | 410 Nm při 1 500–2 000 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 3 219 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | neuvedeno |
Maximální rychlost | 165 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 8,3 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 75 l |
Kola a pneumatiky | 235/60 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 6 836/2 040/2 971 mm |
Rozvor | 4 490 mm |
Objem nádrže na čerstvou vodu | 110 litrů |
Objem odpadní nádrže na šedou vodu | 90 litrů |