Hlavní obsah

Volkswagen Grand California 680 – Hotelový pokoj na kolech

Foto: Martin Jánský

Po úspěchu obytné Californie přichází Volkswagen s větším modelem Grand California, která je postavená na šasi Crafteru a nabízí ještě víc prostoru, pohodlí a výbavy včetně zázemí s vlastním sociálním zařízením. Cestování po světě a kempování si tak můžete užívat s veškerým komfortem.

Článek

Upozornění: Tento první díl testu Grand Californie věnujeme autu jako takovému. V druhém dílu pak nahlédneme do kabiny a dozvíte se, jak se s obytným autem žije.

Zcela upřímně – nejsem fanda kempování. Stavění stanu, spaní ve spacáku, ohřívané konzervy, sdílení sociálních zařízení a k tomu davy lidí, hluk a další nepohodlí… Mám prostě rád svůj komfort v podobě měkkého křesla a čisté postele, vlastní sprchy i záchodu, kde mám klid jistý. Jenže nic z toho se vám do stanu nevejde. Do auta však ano...

Zvlášť když je to obr jménem Grand California. Na rozdíl od známé Californie postavené na Multivanu je tenhle gigantický obytňák s přídomkem Grand postavený na větší dodávce Crafter. Má 6,8 metru na délku (respektive rovných 6 metrů u kratší varianty), dva metry na šířku a tři metry na výšku, proto se do něj už leccos vejde – sezení a spaní pro čtyři (pokud dva z nich jsou jen malé děti), místo pro jejich bagáž a k tomu dvouplotýnkový sporák, dřez s tekoucí vodou, lednička (napájená solárními panely), přídavné vytápění, kompaktní sociální zařízení s umyvadlem, sprchou a toaletou… zkrátka takový hotelový pokoj na kolech.

Foto: Martin Jánský

Všechno, co na dovolenou potřebujete, si vezete s sebou na palubě tohoto korábu

Pravda, docela kompaktní hotelový pokoj, protože vměstnat tolik věcí, lidí a vybavení do relativně těsného prostoru (i když to zvenku nevypadá) nebylo právě nejjednodušší, a neobešlo se to tak bez určitých kompromisů. Ale o detailech interiéru a životu s Grand Californií si povíme více v druhé části testu. Nyní se pojďme víc zaměřit na to, jak se s Grand Californií jezdí…

Foto: Martin Jánský

Kabina Grand Californie nápadně připomíná ostatní osobní auta Volkswagenu

Hm, řídili jste někdy autobus? Tak Grand Californie se řídí o mnoho jednodušeji, protože i když také sedíte na vyvýšeném řidičském trůnu a máte skvělý přehled o situaci, svým ovládáním má daleko blíž osobnímu automobilu. Řízení jde lehce a řazení obsluhuje automatika, k dispozici máte adaptivní tempomat, sledování jízdy v pruhu nebo automatická dálková světla, záda vám kryje systém nouzového brzdění s rozpoznáváním chodců, monitorování mrtvých úhlů nebo asistent pro kompenzaci bočního větru. Parkování vám budou usnadňovat senzory po celém obvodu auta doplněné parkovací kamerou s panoramatickým pohledem díky umístění na střeše. Jediné, na co si tak musíte dávat opravdu pozor, jsou rozměry.

Gargantuovská velikost vám na silnici zajistí respekt, ale sama taky určitý respekt vyžaduje – řízení a brzdění chce plynulost kvůli setrvačnosti (a taky kvůli křehkému vybavení kuchyně uzamčenému v šuplících), do zatáček si musíte kvůli dlouhatánskému rozvoru patřičně najíždět (preciznost vám zajistí zdvojené zpětné zrcátko, kdy ve spodní části přesně vidíte zadní kolo a jeho vzdálenost od bílé čáry nebo obrubníku) a u mostů a dalších snížených průjezdů je třeba pamatovat na celkovou výšku kolem 3 metrů. Řízení zkrátka vyžaduje trochu respektu, šikovnosti a prostorového vnímání, ale rychle si zvyknete a za chvilku vám to ani nepřijde.

O pohon se stará známý turbodiesel 2,0 TDI, i když tentokrát ve své užitkové variantě. To znamená trochu hrubší chod, ale při klidné jízdě se chová dost vychovaně a nijak zvlášť neruší. Síly má na takhle velké a těžké auto akorát, abyste na silnici nebyli pojízdnou šikanou (pohodlná cestovní rychlost na dálnici je kolem 120 km/h), přitom dokáže být relativně úsporný (spotřeba kolem 10 l/100 km není s ohledem na hmotnost a velkou čelní plochu nijak špatná).

Ke všemu tomu komfortu, který si vezete na palubě, máte i jako řidič dostatečné pohodlí – auto je pochopitelně klimatizované, sedačky i volant mohou být vyhřívané, infotainment je z minulé generace silničních aut VW (MIB2), takže je skvěle funkční i intuitivní a nabízí vše, co potřebujete (navigace, online služby, Apple CarPlay i Android Auto). Není tak problém urazit pár stovek kilometrů na jeden zátah – omezením dojezdu bude jen fňukání posádky, že potřebuje na záchod (i když ho vezete všude s sebou, při jeho používání raději vždy zastavte).

Grand California je tak od Volkswagenu trefou do černého – nabízí veškerý komfort karavanistického světa s přidanou hodnotou tovární výroby (integrovaná řešení, pořízení přímo v showroomu, záruka na celý produkt, servis v jakémkoliv autorizovaném servisu), takže už nemusíte k soukromým úpravcům. Zbývá tedy už jen vybrat, jestli sáhnete po menší Grand Californii 600 (kratší délka, dospělí spí vzadu napříč a dětské spaní je nad řidičovou kabinou) nebo plnotučné verzi 680 (kde se spí v zadní části auta podél) – a pak už se jen ponořit do map a naplánovat pořádné dobrodružství.

Ceník modelu Grand California začíná na částce 1 464 432 Kč za kratší GC 600, delší model 680 pak vyjde na 1 520 018, přičemž testovaná verze se všemi příplatky měla hodnotu na úrovni dvou milionů korun. Je to fůra peněz, ale s ohledem na konkurenci a sofistikovanost řešení VW jde o docela rozumnou částku.

Technické údaje
Motorřádový čtyřválec, turbodiesel, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1 968 cm3
Výkon130 kW (177 k) při 3 600 ot./min.
Točivý moment410 Nm při 1 500 - 2 000 ot./min.
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost3 180 kg
Akcelerace 0-100 km/hneuvedeno
Maximální rychlost165 km/h
Spotřeba (kombinace)8,3 l/100 km
Objem palivové nádrže90 l
Kola a pneumatiky235/60 R17
Rozměry (délka/šířka/výška)6 836/2040/2 839 mm
Rozvor4 490 mm
Objem zavazadlového prostoruneuvedeno
Načítám