Článek
Začněme tím nejdůležitějším – 611 litrů. Takový je objem kufru nového Golfu Variant. To je o šest litrů víc, než měl předchůdce, ale také o devět litrů méně než u Leonu ST a dvacet devět méně než u Octavie kombi. Na tom ale nesejde, protože v reálu jsou všechny tři kufry rovnocenné, dokonce i na délku měří shodný jeden metr (a kousek). Ten v Golfu má perfektně krabicovité rozměry, šikovné kapsy na bocích a dvojitou podlahu. A jeho víko se ovládá bezdotykově a otevírá se elektricky, a to tak vysoko, že se o jeho hranu nepraštíte do hlavy – tedy pokud vás právě nedraftovali do NBA.
Na druhou stranu už se na rozdíl od předchozích generací neovládá vyklopením znaku VW, ze kterého se rázem stalo šikovné madlo – nyní musíte sáhnout pod hranu nad SPZ, kde si ušpiníte prsty. A když už se nevyklápí znak, nemůže se pod ním schovávat ani zpětná kamera. Nyní je vystavena živlům, takže se snadno zašpiní. Hanba!
Dlouhý za cenu krátkého
Volkswagen aktuálně nabízí Golf Variant za stejnou cenu jako hatchback Golf (jinak byste za kombi připláceli 30 tisíc korun) a řadu dalších finančních výhod, které se vztahují na skladové i nově objednané vozy.
To přesně vystihuje nový Golf (hatch i kombi) – zachovává si solidní základní vlastnosti vybroušené k dokonalosti po sedm předchozích generací, ale pak si podráží nohy nešťastnými rozhodnutími nebo nemístnými úspornými opatřeními, které váš dojem prostě kazí. Chcete víc příkladů?
Tak třeba design, který vypadá perfektně (kombík má jako obvykle vyváženější proporce než krátký hatch) – tedy pouze pokud si správně zvolíte konfiguraci. Náš kousek v nádherné červené metalíze Kings na krásných 18palcových kolech Bergamo a s dynamickým bodykitem a černými doplňky R paketu vypadá fantasticky, ale v jiném laku nebo s jinými doplňky už to taková sláva být nemusí.
Uvnitř je spousta prostoru na předních i zadních sedadlech (rozvor kombi je o 38 mm delší než u hatchbacku), takže si snadno uděláte pohodlí pro přemýšlení, proč vyhazovat peníze za Passat. Taky vás určitě zaujme designová čistota kabiny, jednoduchá a přehledná účelnost… která je však v čirém rozporu s klikacím šílenstvím v menu, sub-menu a sub-sub-menu infotainmentu (s úhlopříčkou až 10,25 palce), jenž do sebe nasál prakticky všechny funkce automobilu. Jistě, časem se naučíte cestičky skrz menu zkrátit a osvojíte si různé triky (jako třeba dvojhmat pro vyhřívání sedadel), ale stejně se člověk nedokáže ubránit dojmu, že by to šlo i jednodušeji.
Volant je radost držet v dlaních a hladit ho prsty, dotyková tlačítka na volantu s piánovým dekorem fungují skvěle, i další tlačítka a ovladače jsou precizní. Jenže pak jsou tu úsporná opatření, která vám prostě budou lézt na nervy, jako jsou otevřené schránky bez roletek, nešikovné držáky na pití, neosvětlená ovládací lišta pod infotainmentem a tak dále.
Aspoň že jízdní zážitek je pořád stejně skvělý. Vklouznete do sedačky pěkně nízko u silnice, anatomická sesle R paketu vás něžně obejme, všechny ovládací prvky jsou přesně tam, kde je chcete (ať jste normální člověk, malý skřítek nebo třeba obří oliheň), a mají takové vyvážení a odezvu, jakou potřebujete cítit, abyste si za volantem byli naprosto jistí. Jistotu vám ostatně dodá i podvozek, který je příjemně poddajný na rovinkách, aby se v zatáčce zakousnul do stopy jako rotvajler. Díky kilům za zadní nápravou si v zatáčce užijete také náznak řízení plynem, které u hatchbacku příliš nefunguje.
Ze všech motorizací pod kapotou Golfu je benzinový čtyřválec 1,5 e-TSI s přehledem nejlepší. Jeho sametový běh podporuje hladce řadící dvouspojkový automat, takže o něm za jízdy vůbec nevíte. Přitom má dostatek zátahu v jakýchkoliv otáčkách, při předjíždění ho tak ani nemusíte týrat.
Taky umí šetřit palivem, protože je vyzbrojený systémem vypínání válců (při nízkém zatížení vypne vnitřní dvojici zapalování) a 48V mild-hybridním ústrojím (díky rekuperaci energie umí plachtit s vypnutým motorem a na semaforu vydrží zhasnutý mnohem déle než klasický Stop/Start).
Dalším šikovným trikem je prediktivní zpomalování – využívá radar sledující dopravu před vámi a data z navigace, takže dokáže hladce přibrzďovat, když dojíždíte pomalejší auta nebo když se blížíte k začátku obce, ostré zatáčce či třeba ke kruhovému objezdu. Všechno to jde vypnout, ale při klidné jízdě vám to bude usnadňovat řízení a ještě přispívat k plynulosti jízdy. Výsledkem je, že s tímto benzinovým motorem není problém s ním jezdit pod šest litrů na sto, na což jste nedávno nutně potřebovali diesel.
S Golfem je prostě radost jezdit, je příjemné v něm být a přirozeně vám zapadne do života (jako všechny předchozí generace)… akorát pak chytne infotainment jednu ze svých nálad nebo sáhnete na madlo dveří jako z jedničkové Octavie a zůstane vám hořká pachuť na patře (což platí i pro koncernové sourozence v podobě Octavie a Leonu). I tak je nový Golf stáje jedno z nejlepších aut svého druhu na trhu – a platí to i pro praktičtější Variant.
Ceník Golfu Variant začíná na částce 518 900 Kč (1,0 TSI 110 k s manuálem), testovaná motorizace 1,5 eTSI DSG začíná na částce 687 900 Kč. Pokud ale budete rozumní a vyberete si běžný 1,5 TSI (130 nebo 150 koní) s manuálem, dostanete se s i s pěknou výbavou na nějakých 650 tisíc korun. A znovu připomínáme, že za kombi se oproti hatchbacku nic nepřiplácí.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč + 48V MHEV |
Zdvihový objem | 1 498 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k) při 5 000 ot./min. |
Točivý moment | 250 Nm při 1 500 - 2 500 ot./min. |
Převodovka | automatická dvouspojková, 7 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 425 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 8,7 s |
Maximální rychlost | 224 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 4,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Kola a pneumatiky | 225/40 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 633/1 789/1 440 mm |
Rozvor | 2 669 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 611 l |