Hlavní obsah

Volkswagen Golf GTI – Pošesté a sportovně

Foto: Martin Palonder

Volkswagen Golf prý definoval segment hned dvakrát. Napřed zpopularizoval klasický rodinný hatchback a dodnes se jeho kategorii říká v Německu Golf-klasse. A pak přišla sportovní verze Golf GTI a ta udělala totéž pro ostré hatchbacky. Daří se jí ale určovat směr i s novějšími modely?

Článek

Slavná tradice modelu Golf sahá až do roku 1974, tradice sportovního GTI do roku 1976. To je zavazující renomé, které si nemůžete dovolit riskovat. Volkswagen už jednou, v případě čtvrté generace, pověst modelu GTI poškodil a od té doby se zase snaží udržet laťku vysoko. Jak si vede šestá generace, která může být zajímavou ojetinou?

Na trh přišla v zimě roku 2008 s aerodynamickým povedeným designem Waltera de Silvy. Většinou sice narazíte na pětidveřové modely, ale zrovna u GTI se dá občas potkat i tento třídveřový Golf. S jinými nárazníky byl vůz o 14 mm delší a díky jinému podvozku a slušivým kolům OZ o 10 mm nižší, kolem a kolem – i po těch letech vypadá dobře. V podstatě ale šlo hlavně o rozsáhlou modernizaci předchozí pětky než o zcela nový model. Cílem bylo uvést auto ještě levnější na výrobu, ale s kvalitnějším interiérem. Ten byl u pětky dost kritizovaný a považovaný za horší než u čtvrté generace.

Foto: Martin Palonder

Červené proužky a motiv včelí plástve ke GTI neodmyslitelně patří

Cíl ohledně interiéru se splnit povedlo, ani po těch letech se nezměnil ve vrzající hromadu plastů a uvnitř vůz působí pořád solidně. Golf má tradičně zvládnutou ergonomii a působí útulně. Verze GTI pak může jedině překvapit svými úpravami. Líbí se mi, že prakticky všechno je obšito červenou nití, což je pro sportovní model takřka nezbytnost. Kožená je i řadička s příjemným tvarem, Volkswagen naštěstí nepodlehl módnímu trendu kovových hlavic. Také pohodlná sedadla mají výrazné boční vedení a jsou ukotvená docela příjemně nízko, mají ale nezbytný kostkovaný vzor. Ovšem možná bych uvítal větší rozsah nastavení volantu, aby mohl být blíž k tělu.

Praktičnost musela zůstat

Důležité je, že GTI musí zůstat pořád stejně prostorné a praktické jako normální Golf a i téhle generaci se to povedlo. Věk už se projeví na infotainmentu, protože to je zkrátka ve všech autech nejrychleji stárnoucí komponent. Místo vzadu odpovídá této třídě, ale přístup tam není u třídveřové varianty nejsnazší. I kufr je celkem slušný, jen víko zůstane po otevření docela nízko. Zvenku musí GTI dostat nějakou tu parádu navíc, takže tu je maska s motivem včelí plástve a červenými proužky, jiné světlomety, jiný nárazník, větší kola, červené brzdy, spojler a dvě koncovky výfuku.

Foto: Martin Palonder

Ten kostkovaný vzor jsem si zamiloval hned

Šestka podědila platformu PQ35 a část techniky z předchozí páté generace, kterou ostatně dostala spousta koncernových sourozenců. Ostrá verze má přeplňovaný dvoulitr TSI s výkonem 210 koní (155 kW) v rozpětí 5 300 až 6 200 otáček, o deset koní si tedy proti předchůdci polepšila. Maximálních 280 Nm točivého momentu je dostupných mezi 1 700 a 5 200 otáčkami. Nárůst parametrů umožnilo variabilní časování výfukových ventilů, regulace sání vzduchu, palivové čerpadlo, písty a pístní kroužky. Všechny úpravy pak pomohly decentně sportovnímu zvuku (vážně se bublání neposlouchá špatně, hlavně mezi 4 000 a 6 000 otáčkami) a také plynulému nepolevujícímu zátahu s ostrou odezvou na plynový pedál.

Parametry nejsou špatné, ale na špičku třídy nestačí

GTI jste mohli mít i s automatem DSG a pádly pod volantem, ale já bych si vybral tento šestistupňový manuál. Sice se dá na poměry sportovně laděných aut označit jen jako průměrný, ale v klidné jízdě se s ním pracuje moc hezky. Pocit ale nabízí trochu sportovnější. V obou případech jde o šestistupňovou převodovku. Zrychlení na stovku je udávané na hodnotě 6,9 sekundy, manuální verze má pak udanou vyšší maximálku 240 km/h (DSG ale zaostane neznatelně – 238 km/h). GTI sice pořád nepůsobí nijak výbušně, nenajdete u něj nějakou výkonovou špičku, ale má hezký zátah v celém spektru otáček a okamžitou reakci na plynový pedál bez turbodíry. Navíc se může pochlubit i kultivovaným chodem, a tak umí výborně fungovat i při klidné jízdně v každodenním provozu. To se pak spotřeba nepohybuje kolem patnácti litrů, jako v ostrém tempu, ale spíš pod osmi litry.

Foto: Martin Palonder

Zadní sedačky nemohou být u Golfu jen na parádu

Podvozek je vpředu o 22 a vzadu o 15 mm níž než u sériové verze. Odladěný je parádně a překvapilo mne, jak dobrý může Golf v zatáčkách být, i když váží kolem 1 339 kilo. Vůbec mu nevadí, že s ním přiletím k oblouku rychle, stejně ho poslušně vykrouží bez nějakých výraznějších náklonů. Nedotáčivost má maximálně potlačenou, řízení je přepracované a s menším vlivem posilovače (ale mohlo by být strmější) a statečně se drží zvolené stopy. Přitom ani nijak neodskakuje a kola poslušně kopírují silnici, byť je samozřejmě radši na kvalitnějším povrchu. I mimo něj ale jde o krásně komfortní auto.

Král univerzálnosti

Ale když přijde rovinka, je si GTI nějak jistější a machra dělá hlavně na ní. Ano, zatáčky Golf nezvládá špatně, ale rozhodně to není nejlepší hot-hatch, s ohledem na konkurenci se řadí mezi průměr s průměrně komunikativním, i když příjemně strmým řízením. Brzdy jsou samozřejmě také větší (314 a 282 mm), a tak na GTI nepřekvapí sedmnáctipalcová kola. Co se týká spotřeby, nakonec jsem Golf vracel s údajem 8,6 litru na palubním počítači, vyhovuje mu ovšem palivo s oktanovým číslem 98.

Když budete tuto ojetinu hledat, můžete kápnout na dobře vypadající a fungující auto (i když motor EA888 má svá specifika a zanedbaný servis se majitelům vymstí), které i po těch letech bude v dobré kondici schopné každodenního provozu. Navíc na auta z koncernu Volkswagen je k dispozici hromada dílů pro další úpravy a vylepšení, takže pokud má někdo pocit, že mohli ve Wolfsburgu udělat něco lépe, má šanci si auto upravit dle svých představ. Ale dost lidí bude spokojeno s Golfem GTI tak, jak sjel z výrobní linky, a budou si tenhle hot-hatch jen užívat.

Šestka zamířila do penze v roce 2012 (kabriolet později), protože se tehdy na pařížském autosalonu představil nástupce. I ten se dočkal verze GTI a výjimkou není ani současná osmá generace. Zájemce může docela solidně postavený ostrý hatchback zaujmout, protože proti pětce působí ojetá šestka kvalitně. Majitele bude stát v rozpětí 200 až 450 tisíc korun za nějaký slušný kousek, záleží pak na stavu, nájezdu a výbavě. Upravené kousky s výrazně zvýšeným výkonem a dalšími úpravami se ovšem dají v Německu najít i za více než půl milionu Kč. Otázka je, zda vám podobně upravené exempláře připadají smysluplné, nebo vám postačí Golf GTI tak, jak je z výroby, tedy hot-hatch nabízející ideální kompromis mezi sportovně laděným autem a praktickým hatchbackem pro každý den.

Související témata:
Načítám