Článek
Pojďme si to ujasnit hned na začátku, ať zabráníme pozdějšímu zklamání – Golf GTE není elektřinou dopované sportovní GTI, jak vás jistě bude přesvědčovat prodejce. V rukávu bude mít silné argumenty, vždyť GTE zvenku jako GTI skutečně vypadá (akorát všechny detaily s červeným akcentem jsou u GTE modré, větší odlišností je světelný pruh přes celou příď a aerodynamická kola), uvnitř má stejné kárované sportovní sedačky, a dokonce se může pochlubit stejným výkonem 245 koní a podobnou dynamikou se stovkou pod sedm sekund…
Jenže je tu pár zásadních odlišností, které papírové předpoklady rozcupují na kousky. Těch 245 koní je výsledkem spolupráce 150koňové benzinové 1,4 TSI a 115koňového elektromotoru, kterému dodává energii baterie o kapacitě 13 kWh, což v EV režimu stačí na nějakých 40–50 čistě elektrických kilometrů, nebo asi 150 km v kombinovaném hybridním režimu, kdy vám elektřina dodává potřebnou sílu navíc při tvrdé akceleraci (případně zajišťuje neslyšné plutí ustálenou rychlostí) – díky tomu umí GTE docela svižně pelášit.
Když vám pak ale energie dojde, zmůže se elektromotor jen na krátký elektrický boost a o zbytek akcelerace se stará 150 koní benzinového motoru, který musí táhnout 1 600kilovou zátěž. A to už není žádný rychlostní šlágr. Nepomáhá ani to, že ve sportovním režimu motor klidně zhasíná a často není ochoten reagovat ani na řazení pádly pod volantem, což vás zaručeně rozhodí z koncentrace na řízení.
Také adaptivní podvozek s o 10 mm nižší světlou výškou má oproti GTI citelně měkčí naladění (to aby si poradil s dvěma metráky hybridního ústrojí navíc), takže se mu pod tlakem trochu rozklepou kolena, místo aby zatnul svaly. Řízení je přitom příjemně ostré a přilnavosti generují nízkoprofilové pneumatiky 225/40 R18 dost, jenže auto jako celek působí při rychlé jízdě nejistě a místo radosti z pohybu dává najevo, jak je mu tohle dovádění proti srsti. Řešením je zpomalit…
Když totiž povolíte nohu na plynu a přepnete auto do komfortního jízdního režimu, ukáže Golf GTE svou pravou sílu příjemného parťáka na cestování. Podvozek ladně požírá všechny nerovnosti, motor si jen tiše přede (dokonce, i když je vypnutý – místo ticha při elektrické jízdě vrní z repráků syntetický zvuk, což lze vypnout volbou Eco režimu nebo definováním individuálního režimu), chytrá automatická rekuperace (když máte před sebou prázdno, tak volně plachtí, ale když auto před vámi brzdí, nebo když dojíždíte třeba k začátku obce či ke kruhovému objezdu, tak samočinně pozvolna zpomaluje) generuje elektřinu, kterou pak využíváte na plachtění po okreskách nebo plížení ulicemi měst.
Klidný styl jízdy odmění GTE solidní spotřebou mezi pěti a šesti litry, což zní dobře jen do chvíle, než vám povím, že za tolik jsem jezdil i s konvenčním (a nepoměrně levnějším) 1,5 TSI MHEV. Jedinou cestou k efektivitě Golfu GTE (a všech ostatních plug-in hybridů) je tedy pouze pravidelné nabíjení, díky němuž dokážete stlačit hodnotu až k absolutní nule. K nabíjení vám přitom stačí obyčejná 230V zásuvka, z níž vůz dobijete za nějakých 5 hodin, wallbox s výkonem 3,6 kW (víc GTE neumí pojmout) čas potřebný k nabití zkrátí na 3,5 hodiny. To znamená, že večer doma auto připíchnete do zásuvky a ráno ho před jízdou vypojíte plně nabité. A ještě vyhřáté na příjemnou teplotu.
Golf GTE jako celek představuje moc příjemný balíček – oproti základnímu Golfu e-Hybrid nabízí vyšší výkon (o 40 koní), hezčí design, povedenější interiér a příjemnější jízdu. Jen mu musíte prominout pár chyb (nešikovný interiér, spousta úsporných řešení), nesmíte po něm chtít žádné divočiny (na to je tu GTI) a musíte ho pravidelně nabíjet. Spíš než GTI na baterky je to městsky laděná alternativa ke GTD nebo vyšperkovaná varianty Golfu e-Hybrid. Ideální auto pro vás? To si už musíte rozmyslet sami…
Volkswagen Golf GTE stojí 995 900 Kč – o 56 tisíc víc než GTD a cca o 86 tisíc víc než GTI (případně dokonce o 146 tisíc, pokud se obejdete bez automatické převodovky). Také je o cca 100 tisíc dražší než slabší e-Hybrid, oproti němuž nabízí pohlednější design, lepší výbavu a víc výkonu.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbodmychadlo, uložený vpředu napříč + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 395 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k) při 5 000 ot./min. |
Točivý moment | 250 Nm při 1 550 - 2 500 ot./min. |
Elektromotor | 115 k a 330 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 245 k a 400 Nm |
Převodovka | automatická dvouspojková, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 624 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 6,7 s |
Maximální rychlost | 225 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 1,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 39 l |
Kapacita baterie | 13 kWh |
Elektrický dojezd | až 62 km |
Nabíjení | AC až 2,9 kW |
Kola a pneumatiky | 225/40 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 287/1 789/1 484 mm |
Rozvor | 2 630 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 273 l |