Hlavní obsah

Volkswagen Golf Alltrack 1.8 TSI DSG – Ticho a pohodlí

Foto: Archiv Garáž.cz

Když se zeptáte, která verze Octavie je v reálném světě tou nejpohodlnější, odpověd je jasná - Scout. Teď už si konečně podobný komfort můžete užít i v Golfu, který dostal svou oplastovanou verzi Alltrack.

Článek

V nabídce tohoto modelu figuruje jediný benzínový motor – osmnáctistovka TSI o výkonu 180 koní, kterou můžete mít pouze s automatem DSG. Právě ten je hlavním hrdinou našeho dnešního testu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Pokud bych měl něčím začít, je to asi na první pohled patrný odlišný vzhled. Jistě, je tu nějaké to oplastování a zvýšená světlost podvozku, pořád jde ale o poměrně známý model. Nebo ne? Celý týden jsem se totiž setkával s reakcemi: „Jé, to je Passat?“ Jistě, auta nám neustále rostou a zvětšují se, a tak se někdo nediví, že Golf je dnes tam, kde byl před pár lety Passat Variant. Konkrétně Golfu by to mohlo i lichotit, otázkou však je, zda tato designová zaměnitelnost není trochu na škodu. Ano, já vím, VW má být decentní, usedlý a střídmý, právě tak jej jeho zákazníci milují. Nikdy po Volkswagenu nebudeme chtít, aby vytvořil cokoliv jen vzdáleně podobné Juku, protože v pojetí VW je i futuristický koncept XL1 tradičním zástupcem značky. Jenže to neznamená, že si lidé musí jednotlivé modely plést. Golf nikdy nebyl snadno zaměnitelný s Passatem. Ano, sdílel s ním sice designový směr a měl podobné rysy, ale vždy byl svébytný. Asi nikdo na světě si tyhle modely nepletl, tedy až doteď. Jistě, jako celek je Golf opět střídmý a má svou krásu, navíc s tím vším oplastováním a větší světlostí působí snad dokonce hezčím dojmem, než běžná verze.

Naftu ne, prosím!

Na rozdíl od preferencí většiny zákazníků, kteří si pro Alltrack pravděpodobně vyberou naftový motor, testuji zážehový 1,8 TSI s výkonem 180 koní. Jedná se o jedinou benzínovou verzi, která je k mání výhradně s automatem DSG. Navíc je i druhá nejdražší, v základu si připravte 754 900 korun. Dražší už je jen naftový dvoulitr o výkonu 184 koní původem z Golfu GTD, za který si připlatíte takřka dalších sto tisíc. Vyšší startovací cena znamená pochopitelně vyšší celkovou cenu poté, co si navolíte příplatky. Není problém koupit si pak Golfa za milion korun, což pro něj může být konkurenční nevýhoda a navíc se tím posouváte do teritoria většího Passatu. I námi testovaný Golf byl nadprůměrně vybavený adaptivním tempomatem (13 000 korun), černým čalouněním stropu (4 700 korun), hlasovým ovládáním (4 800 korun), multifunkčním koženým volantem (2 100 korun), panoramatickým střešním oknem (35 200 korun) a bezklíčovým přístupem (9 400 korun). Určitě jsem vám tu nevyjmenoval vše, i tak jsme ale překročili 850 tisíc korun.

Foto: Archiv Garáž.cz

Za své peníze však dostanete kvalitní a precizně vyrobený automobil. V interiéru je prostě nemožné najít něco, co by na pohled či dotek působilo lacině. Ačkoliv jsme testovali verzi, která má „pouze“ látkový interiér, nepřipadá vám v autě, že jste se ošidili. Pochopitelně pokud máte zájem se rozmazlovat, není problém připlatit si za kožená sedadla. A pokud pamatujete Golfy z přelomu tisíciletí bez prostoru na zadních sedadlech, budete v sedmičce příjemně překvapeni.

Foto: Archiv Garáž.cz

Vždy se raduji, když pod kapotou testovaného auta přede zážehový agregát. Jistě, i vznětové motory ušly velký kus cesty, jsou kultivované a dynamické. Navíc TDI u koncernu mají své jméno, ale přesto by bylo chybou osmnáctistovku TSI hned odepsat. Je sice na dnešní poměry trochu rozežraná, ale nic, co by vybočovalo z průměru. Po počátečních cifrách, které člověka zvyklého na oturbenou tříválcovou dvanáctistovku polekají, se týdenní průměr ustálil na slušných 7,4 l/100 km. Když si vezmete, že vám zase pod kapotou neněhá nějaká bruselskými normami zmrzačená downsizingová jednotka, ale motor s normálním objemem, tak to potěší. Kultivovanost benzínového motoru je prvotřídní a jízdní dynamika postačuje. S rostoucími otáčkami roste i aktuální spotřeba, nicméně při běžné jízdě by neměl Golf projevovat sklony k otesánkovitosti. Tradičně nechybí ani systém Start/Stop, který se ale občas na semaforech vypne až po nějaké chvíli, což se zákonem schválnosti kryje s momentem, kdy vám konečně naskočí zelená. Jako celek je pak motor s převodovkou nastaven spíše na pohodlnou běžnou jízdu, při které ostatně Volkswageny vždy vynikaly.

Na emoce či sportovní jízdu tu jsou jiní koncernoví sourozenci. Možná právě proto je ale Golf tak sympatický, nic si nedokazuje. A kdyby DSG přeci jen nereagovalo dle vašich požadavků, vždy je tu možnost navolit si příslušnou rychlost manuálně. Automat ale funguje naprosto hladce a neruší nějakým zmatkováním, jako starší typy.

Jen tak se kolíbat...

Tím, co si u Alltracku zaslouží největší pochvalu, je jízdní komfort. Vyšší světlost jde ruku v ruce s tlumiči s větším zdvihem, které tak mají větší šanci vstřebat všechny ty tradiční nerovnosti českých silnic. Dokonce se zdá, že čím rychleji jedete, tím lépe to tlumiče zvládají. Problémy jim přichystá až opravdu velká díra nebo propadlý kanál. Příjemná a plynulá jízda je krásně měkká a rázem za volantem zjistíte, že vlastně víc od auta nepotřebujete. Ostatně stejné pocity dokáže navodit i Octavia Scout, která je na tom s komfortem obdobně. Část podvozkové pohody má na svědomí adaptivní tlumení DCC. Zato terén není úplně ta pravá destinace, ostatně na to Golf nemá ani vhodné pneumatiky. Tohle ovšem není drsný offroad do terénu, ale odolnější kombi, se kterým vás na polňačce nerozhodí hlubší vyjeté koleje.

Foto: Archiv Garáž.cz

Golf v pohorkách tedy přesvědčil. Benzínová verze TSI asi nebude hlavní volbou českých zákazníků, přesto by nebylo vhodné jí zatracovat. V kombinaci s automatem DSG funguje dobře a vůz nabízí i dobré jízdní vlastnosti. Je to zkrátka jedno z těch aut, které nabízí právě to, co doopravdy potřebujete. Pohodlný a nenáročný společník na jakékoliv cestě s naprosto intuitivním ovládáním, které jsme na konci týdne skoro ani nechtěli vrátit. Ano, najdete SUV s lepší průchodností terénem, kombi s větším kufrem, benzínový motor s lepším charakterem nebo nižší spotřebou, ale vyváženost všech vlastností Golfu na nás udělala dojem.

Motorpřeplňovaný zážehový řadový čtyřválec DOHC
Objem1798 ccm
Výkon132 kW (180k)/4500-6200 ot.
Točivý moment280 N.m/1350-4500 ot.
Převodovkašestistupňová automatická DSG
Maximální rychlost217 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h7,8 s
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace)8,0/5,6/6,5 l na 100 km
Provozní/užitečná hmotnost1540/575 kg
Rozměry (délka x šířka x výška)4562 x 1799 x 1481 mm
Rozvor2635 mm
Objem nádrže55 l
Objem zavazadelníku605 l
Základní cena754 900 Kč

Golf jako offroad?

Není to poprvé, kdy se Golf vydal mimo asfalt. V druhé generaci se prodával Golf Country, který ale byl spíš poctivým offroadem. Pod samonosnou karoserii mu totiž v Grazu přidali ještě pomocný rám a haldu dalších doplňků. Sice neměl redukční převodovku a gumy na liťácích byly silniční, i tak toho ale tenhle drsoň projel mnohem víc, než jeho dnešní mladší sourozenec.

Načítám