Článek
Na obligátní otázku „Jaké auto si mám koupit?“ odpovídám nejčastěji „kup si Golf, pokud na něj máš“. Golf je totiž pravý univerzál, který dobře vypadá a nabízí přesně to, co byste očekávali, všechno dělá skvěle a prakticky nechybuje, sedne většině a málokoho urazí. Zkrátka solidní jistota, kterou můžete kupovat skoro naslepo. To proto, že ho Volkswagen už více než čtyři dekády brousí do stavu dokonalosti, a hlavně ho nijak radikálně nemění. Jenže osmou generaci pojal Volkswagen odvážněji a já pořád přemýšlím, jestli to nepřehnal...
Vezměte si třeba design karoserie – je pořád správně Golfovitý, takže kdybyste jeho siluetu porovnali s minulou generací, ani byste je mezi sebou nerozeznali. A to je v případě Golfu dobrá vlastnost. Jenže detaily přídě v podobě prohnutější kapoty, úzkých světel spojených tenkou maskou nebo zadních zalomených světel vyvolávají kontroverzi a nesedí každému. A to je v případě Golfu špatná vlastnost.
Ještě větší skok vpřed udělali návrháři v kabině s minimalistickým designem daným příklonem k digitalizaci. Velký panel v pianové černi propojuje dotykový ovladač světel vlevo od řidiče s 10,2palcovým digitálním přístrojovým štítem uprostřed (v základu 8palcovým) a 10palcovým dotykovým infotainmentem vpravo (v základu 8,25palcovým), který nyní integruje prakticky všechny funkce. Díky tomu vznikla spousta volného místa na středovém tunelu pro rozměrnou schránku na telefon a prostorný držák nápojů. Příjemnou novinkou je průhledový displej před řidičem, užijete si určitě i povedené ambientní osvětlení, které v noci dodává interiéru příjemnou atmosféru.
Na druhou stranu spousta majitelů dřívějších Golfů opláče zrušení fyzického panelu klimatizace a dalších šikovných ovládacích prvků (vypínání stop/startu, parkovacích senzorů a asistenta atd.) – místo toho je tu sdružený dotykový ovladač, který vám urychlí navigaci v menu infotainmentu, a dotyková lišta pod displejem s ovládáním teploty navigace a hlasitosti, která však není osvětlená, takže je za tmy prostě nepoužitelná.
Zbrusu nový infotainment běží na výkonnějším hardwaru a chlubí se mnoha pokrokovými funkcemi především v oblasti online nabídky (přenášení uživatelských profilů a nastavení mezi auty díky cloudovému úložišti, streaming internetových rádií, online nakupování funkcí, Car2X komunikace, over-the-air update, vzdálený přístup prostřednictvím mobilní aplikace atd.), mobilní konektivity (bezdrátové Android Auto a Apple CarPlay) a také přináší vylepšené hlasové ovládání a ovládání gesty.
Jenže intuitivnost na první dobrou není nejlepší, takže si na nové prostředí budete docela dlouho zvykat, a systém zatím trápí porodní bolesti, což se projevuje občasným výpadkem některých funkcí a pozdějším náběhem jiných. Snad to brzké aktualizace napraví…
Osmičkový Golf se také chlubí propracovanějším balíčkem jízdních asistentů sdružených pod názvem Travel Assist, jenž zahrnuje adaptivní tempomat s prediktivní funkcí (přizpůsobuje rychlost nejen dopravě před vámi, ale i aktuálním rychlostním omezením nebo blížícím se zatáčkám či kruhovým objezdům), vedení jízdy v pruhu, asistent pro jízdu v dopravní zácpě, monitorování slepých úhlů, čtení dopravních značek a další funkce, takže si můžete být jisti, že vám Golf bude krýt záda.
Ale ani tady se to neobešlo bez chyb – právě nový prediktivní tempomat by totiž ještě chtěl odladit, protože občas na dálnici zpomaluje na rychlost pro sjezdy, na kterých ale nesjíždíte, nebo podle rychlostních značek, které už neplatí. Mnohdy tedy situaci nepomáhá, ale spíš ji komplikuje.
Když však prostě jen skočíte za volant a soustředíte se na řízení, nový Golf dělá stále špičkový dojem. Pozice za volantem je perfektní, podvozek dokonale kombinuje jistotu a pohodlí (přinejmenším s příplatkovými adaptivními tlumiči), automatická převodovka (nově s elektronickým řazením shift-by-wire) neznatelně žongluje s kvalty a přeplňovaná benzinová patnáctistovka pod kapotou si jen spokojeně přede většinou na hraně slyšitelnosti.
A často rovnou mlčí, dokonce i za jízdy – to když přijde ke slovu 48V mild-hybridní systém, kterým je vůz nově vybaven. Ten při každém povolení plynu shromažďuje elektrickou energii, kterou následně využije pro pohon palubních systémů při jízdě bez plynu nebo při stání na křižovatce. Měl by tak zlepšovat efektivitu o 10 %, další zlepšení pak přináší systém vypínání válců při nízké zátěži. Výsledkem je, že Golf 1,5 eTSI umí v průměru jezdit za úžasně šetrných 5,5 l/100 km.
Jenže očividně byl šetrný i sám Volkswagen, když nového Golfa navrhoval. Úsporná opatření sahají od přehlédnutelných drobností (chybějící hydraulická vzpěra motoru nebo odkryté zámky dveří) přes nepraktické věci (schránka před spolujezdcem není čalouněná a odkládací schránky ve středovém tunelu už nemají roletky ani kryty) až po ty vyloženě otravné (chybějící panel klimatizace a jeho nešikovná náhrada v podobě dotykové lišty). Také tvrdých plastů je podezřele více a občas se dočkáte i nějakého toho zavrzání od obložení, středové konzole nebo madla dveří, a to je už docela ostuda, protože za VW si připlácíte právě kvůli lepšímu zpracování.
Nerad to říkám, ale osmá generace Volkswagenu Golf vytváří poněkud rozporuplný dojem. Je to stále pořád správně velký, prostorný a praktický univerzál a za volantem vám přinese správně příjemný pocit jistoty a bytelnosti… který pak ale nahlodávají nečekané odlišnosti, nedotaženosti a úsporná opatření. Takový dojem jsem u minulých generací neměl. Některé problémy vyřeší aktualizace softwaru, jiné však nikam nezmizí. A to mě fakt štve, protože příště, až se mě zase někdo zeptá, co si má koupit za auto, budu muset dlouho přemýšlet…
Ceník VW Golf začíná na částce 479 900 Kč za 1,0 TSI s manuálem, za pěkné auto dáte zhruba 600 tisíc (1,5 TSI, manuál, střední výbava Life a nějaké ty příplatky) a testované 1,5 eTSI DSG ve výbavě Style vyjde na 734 900 Kč – což je docela hodně, ale pořád o 43 tisíc méně než 2,0 TDI. Volba je na vás.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč + 48V MHEV |
Zdvihový objem | 1 498 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k) při 5 000 ot./min. |
Točivý moment | 250 Nm při 1 500 - 2 500 ot./min. |
Převodovka | automatická dvouspojková, 7 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 380 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 8,5 s |
Maximální rychlost | 224 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 3,9 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Kola a pneumatiky | 225/45 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 284/1 789/1 491 mm |
Rozvor | 2 619 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 380 l |