Článek
Čtvrtá generace Volkswagenu Crafter příchází na český trh, přičemž druhá a třetí generace této velké dodávky byl v podstatě jen převlečený Mercedes-Benz Sprinter s jinými motory. Nyní se ale VW rozhodlo, že podobnou dodávku dokáží postavit sami, maximálně ve spolupráci s koncernovým bratrem MANem. Kvůli tomu vyrostla na zelené louce, v polském Vřesně, zcela nová továrna, přičemž nedaleko od ní se již vyrábí menší model Caddy.
Crafter je tady a chce okouzlit hned na několika úrovních. Tou první je nabídka verzí. Zatím se prodává pouze nejprodávanější varianta, tedy předokolka s manuálem, brzy ale příjdou další verze. Očekávejte tedy rovněž zadokolku či čtyřkolku, variantu kombi s více sedadly a osmistupňovou automatickou převodovkou, valník a další varianty. Mimochodem, je to vůbec poprvé, co je automatický osmikvalt nabízen jak pro předokolku, tak pro 4x4 a zadokolkou. Bylo toho dosaženo použitím dvou rozdílných skříní - pro předokolku a čtyřkolku se spojkou Haldex jde o převodovku japonského výrobce Aisin, pro zadokolku s podélně uloženým motorem se bude používat převodovka ZF známá z Amaroku.
Druhou úrovní je výbava. V Crafteru můžete mít opravdové vychytávky, které v této třídě ještě nebyly. Jedná se kupříkladu o adaptivní tempomat, plně diodové čelní světlomety (za příplatek rozumných 10.000 Kč), 16 asistenčních systémů včetně systému proti odření boků vozu, samoparkování s přívěsem, atd. Z další výbavy bychom měli zmínit systém omezující vliv bočního větru, vyhřívaný volant či odpručenou sedačku řidiče s certifikátem.
Poslední úrovní je samotná konstrukce vozu. Crafter se chlubí nejlepší aerodynamikou ve třídě s koeficientem Cx0,33 (s aerodynamickým paketem jen 0,3), celková hmotnost vozu může být až 5,5 tuny, tedy o půl tuny více, než u předchůdce. Nechybí tři délky, tři výšky a dva rozvory vozu. Největší Crafter pojme 6 europalet najednou. Zajímavá je rovněž záruka na vůz, která činí 2+2 roky či 200.000 Km. Na prorezivění je záruka 12 let. Interval výměny oleje pak činí 50.000 km, což zní šíleně.
Nás ale zajímalo i to, jak tato dodávka jezdí. Velmi dobrý dojem auto vzbuzuje již po nastoupení. Pozice za volantem je příkladná. Nepřipadáte si zde jako řidič autobusu, ale naopak se sedí téměř jako v osobním autě. Kolem pak máte obrovské množství odkládacích prostor, což je ve voze podobného typu velmi důležité. V neposlední řadě se Volkswagen chlubí tím, že prostřední sedadlo není jen nouzové a nepohodlné, jak tomu obvykle bývá, ale opravdu použitelné.
První jsme si vybrali středně velký Crafter s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 140 koní, tedy zlatou střední cestu. Ocenit je nutno příjemně odhlučněný motor, stejně jako přesné řazení šestistupňového manuálu. Prázdný vůz neměl problém ani s dynamikou, přičemž ve 130 km/h na dálnici motor točí 2600 otáček. V zatáčkách se Crafter snadno ovládá a velkým benefitem je, že i prázdný vůz dokáže dobře filtrovat nerovnosti a neposkakuje, když trefíte v zatáčce sérii nerovností. Diesel navíc táhne v širokém spektru otáček a dobře se sbírá i z těch zcela nízkých.
Další na řadě byla podobná specifikace, pouze s nejsilnějším naftovým biturbem a výkonem 177 koní. Tato varianta se jevila totožně, až na výraznější a hutnější zátah. I na dálnici jsme měli stále dostatek výkonu pro předjetí či jízdu vyšší rychlostí, což je u takto velkého auta příjemné.
Krátké setkání slibuje mnohé a zatím se zdá, že Crafter nabízí nebývalý balíček komfortu, užitkovosti a výbavy. Pravé schopnosti této dodávky však ukáže až čas, protože nejdůležitější je výdrž a schopnosti v reálném světě těžkého zápřahu. Pokud však očekáváte i od velké dodávky nějakou tu úroveň, Crafter vás potěší.