Článek
Jasně, pokud chcete opravdu stoprocentní svobodu, kdy se nebudete muset vázat na jakékoliv zázemí, zvolíte plnohodnotný obytňák s koupelnou, toaletou a plně vybavenou kuchyní. Ten je ale poměrně dost drahý a navíc s ním musíte jezdit pomalu. A na vjezd do centra rovnou zapomeňte. Je to pak tedy ještě vůbec ta svoboda, po které jste volali?
Naštěstí ale existují i další varianty, ve kterých můžete pohodlně strávit i delší dovolenou a zároveň se nebudete cítit nijak omezování. Sice budete vyhledávat spíše zázemí kempu než úplnou divočinu, při troše dobrodružné povahy si můžete užít ale i tu. Přesně mezi takové vozy se řadí i Volkswagen California Beach, se kterým jsme vyrazili na pár dní do rakouských Alp.
Výhodou Californie je, že se ovládá stejně snadno jako osobák, vyšší posez za volantem pak zaručuje výborný přehled o dění v provozu před vámi. Stejně jako v osobních vozech od Volkswagenu pak ani zde nechybějí asistenční a bezpečnostní systémy, jako je asistent jízdních pruhů, nouzové brzdění nebo adaptivní tempomat.
Motorizace s takřka 200 koňmi zajišťuje dostatečný výkon pro každou situaci, ať už se jedná o předjíždění či svižné přesuny po dálnicích. Nemusíte se bát, že byste s plně naloženým autem v dlouhých alpských stoupáních někoho brzdili. Projev motoru je navíc příjemně kultivovaný a slušné odhlučnění vám za jízdy nedává žádným způsobem najevo, že jedete dodávkou.
V kabině je spousta prostoru, a to nejen pro řidiče a spolujezdce, ale hlavně pro cestující vzadu, kteří si mohou pohodlně natáhnout nohy. Tedy kromě pasažéra, před kterým je umístěna lednice. Málokdy ale posádku tvoří pět dospělých, takže místo s ledničkou může zůstat ve většině případů prázdné anebo obsazené třeba dětským pasažérem. Žádnou záludností není ani parkování. Californie Beach není nijak přehnaně velká, a tak se s ní například vejdete do běžného parkovacího místa u supermarketu. Problémem není ani parkování ve většině podzemních garáží.
Obrovskou devízou auta je pak jeho variabilita. Se sedadly se dá snadno posouvat, přední sedadlo spolujezdce se dá dokonce otočit čelem vzad, což umožňuje příjemné stolování se zbytkem posádky (skládací stůl najdete v bočních dveřích). Zároveň lze ze zadní řady sedadel během několika okamžiků udělat obrovské a pohodlné letiště ke spaní pro případ, že byste nechtěli nocovat ve výklopném stanu na střeše vozu. Pod spacím prostorem navíc zůstane spousta úložného prostoru pro zavazadla. Praktické jsou také úložné boxy na drobnější věci umístěné přímo pod sedadly.
Z výše uvedeného je jasné, že California Beach je předurčená k tomu, aby byla skvělým parťákem na cestách. Nejvhodnější je s ní obrážet kempy, které vám poskytnou sociální zázemí, což je snad jediná věc, která tomuhle kompaktnímu obytňáku chybí. Jinak zde máte opravdu vše, co k pohodlnému cestování potřebujete – spaní pro čtyři dospělé osoby (dva ve stanu na střeše, dva v zadní části vozu), malou výklopnou kuchyňku s plynovým vařičem, ledničku, nezávislé topení, možnost připojení k externí elektrické síti, kdy pak můžete využívat i 230 V zásuvku uvnitř vozu, kompletní zastínění oken včetně čelního skla, venkovní markýzu nebo skládací nábytek pro venkovní i vnitřní posezení.
Malá kuchyňka se vysune vzhůru a vyklopí z bočního obložení stěny na levé straně vozu. Na levé straně obsahuje plynový vařič s jedním hořákem, vpravo pak najdete pracovní a odkládací plochu. Nad plynovým vařičem je navíc krycí deska, která po odklopení slouží při vaření jako ochranný plech. Nečekejte žádné velké vyvařování, na přípravu ranní kávy nebo vajíček ale postačí.
Pokud sporák ani pracovní desku kuchyňky zrovna nepotřebujete, jednoduše ji vyklopíte vzhůru a zasunete zpět do bočního obložení, které není, navzdory kuchyňce, širší než ve verzi bez kuchyňského vybavení. Dalším příjemným prvkem výbavy je pak malá lednička, která udrží potraviny studené i několik hodin po dojetí a odpojení od elektřiny.
Za zmínku stojí také malý panel s dotykovým displejem na stropní konzoli pro ovládání kempovacích funkcí, který je u Volkswagenu novinkou. Na něm si můžete například pomocí vodováhy zkontrolovat, zdali stojí auto v rovině, což je pro dobrý spánek poměrně klíčové. Přes displej můžete také ovládat nezávislé topení, sledovat stav nabití baterie nebo si nastavit budík. Chytré, že?
A jak se nám v Californii spalo? Jelikož jsou už teplé letní noci za námi (a v rakouských horách obzvlášť), zvolili jsme spaní uvnitř vozu, ve stanu na střeše by nám totiž nejspíš už byla zima. Samozřejmě bychom mohli naplno pustit nezávislé topení a vytápět si jím i stan na střeše, ekonomičtější, ekologičtější a rozumnější ale je nocovat uvnitř vozu a topení nastavit jen na lehkou temperaci, která probíhá v průběhu celé noci. Nemusíte se přitom bát, že vám topení vybije baterii a vy pak nebudete moci ráno nastartovat, topení využívá druhou samostatnou baterku, která se taktéž nabíjí za jízdy, ale nemá na startování vozu žádný vliv.
V chladnějších nocích, když je puštěné přitápění, je lepší pootevřít jedno nebo dvě boční okénka, jinak je uvnitř nepříjemně vydýchaný vzduch. Když je teplo, není třeba přitápění zapínat, a naopak je dobré otevřít střešní stan, a to i když spíte dole. Díky stanu (má i možnost pouze síťoviny na bocích) je prostor příjemně odvětraný a uvnitř není horko.
Pokud budou v chladných nocích přespávat v Californii Beach hned čtyři osoby naráz, tedy dva lidé na skládacím dvojlůžku uvnitř vozu a dva ve střešním stanu, tak může být trochu problém s nastavením ideální teploty. Pokud totiž zatopíte tak, aby bylo teplo i nocujícím nahoře ve stanu, nocležníkům uvnitř vozu bude nejspíš horko. V teplých letních nocích ale tento problém odpadá a pohodlně a bez topení se vyspíte jak uvnitř, tak i na střeše.
Výhodou stanu na střeše je, že i když v něm nechcete spát třeba jako my, můžete si ho otevřít a posunout si střechu vozu pro pohodlné pobývání uvnitř vozu. To se může hodit zejména za deště, kdy musíte ve voze nedobrovolně trávit čas. Po vyklopení střechy se uvnitř auta bez problémů postaví i dvoumetrový člověk.
Díky bohaté výbavě našeho vozu se minusy hledají jen těžko, přesto si jeden neodpustím. Ovládání obrovských pátých dveří zavazadelníku by mohlo být elektronické. Přece jen je občas fuška těžké víko z té výšky zaklapnout, respektive nedovedu si představit, že se o to snaží třeba drobná padesátikilová dívka.
Proč tedy na cesty zvolit právě Californii? Je to jednoduché – nabízí dostatečný komfort i pro delší dovolené na vlastní pěst, díky slušné kvalitě kempů, která už dnes ve většině evropských zemí panuje, nevadí absence sociálního zázemí ve voze a navíc se ovládá jako osobák, nemusíte jezdit přehnaně pomalu a v neposlední řadě nejste limitováni při parkování či vjezdu do center měst. Pokud navíc zrovna nedovolenkujete, můžete auto bez problémů používat jako dodávku třeba i na práci nebo jako běžný vůz pro každodenní použití. Co víc chtít?
Model California Beach 6.1 můžete pořídit od 1 206 378 korun, základní cena vozu s nejsilnější motorizací, automatickou převodovkou a pohonem všech kol, který jsme měli my, pak je 1 539 991 Kč. S kompletní kempingovou výbavou a dalšími příplatky pak námi testovaný kus vychází celkem na 2 266 081 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový vznětový čtyřválec uložený vpředu napříč, turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 1 968 cm3 |
Výkon | 146 kW (199 koní) |
Převodovka | sedmistupňová automatická DSG |
Pohon | všech kol |
Spotřeba (kombinace) | 8,0 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 80 litrů |
Další výbava | výsuvný stan na střeše, dvojlůžko v zadní části vozu, panel s dotykovým displejem pro ovládání kempovacích funkcí, výsuvná kuchyňka, lednice, otočné sedadlo spolujezdce, zásuvka 230 V, clony pro zatemnění skel, markýza, sklopný stůl v bočních posuvných dveřích, sklopné židle v zadním výklopném víku |