Článek
Radikální změny nejsou v automobilovém průmyslu zrovna oblíbené. Většina lidí totiž nabývá dojmu, že většinou směřují jen k horšímu a nepřinášejí zlepšení pro život. To ale není pravda a nejlepším důkazem je právě teď nový Volkswagen Caddy Maxi, který se oproti předchozí generaci výrazně změnil a přináší vylepšení úplně ve všem. Během čtyřicetileté historie modelu je nejnovější pátá generace tou, která přijíždí s největší revolucí.
Nejnovější Caddy spojuje světy obyčejných rodinných kombíků, MPV a osobních dodávek a ukazuje, co stačí k tomu, aby se z užitkového vozu stalo normální auto pro rodinu. Ve Wolfsburgu se rozhodli vyvinout novou generaci oblíbeného kompaktního MPV na moderní koncernové platformě MQB, která bývalému pracantovi dovoluje vyrovnat se se svými sourozenci z řad osobních vozů, a stát se běžným autem pro život.
Součástí základu předchozích Volkswagenů Caddy byl podvozek se zastaralou tuhou zadní nápravou s listovými pery, ale inženýři si při vývoji nové generace vypůjčili modulární platformu MQB ze současných osobních modelů značky, což jim dovolilo vybavit podvozek Caddy vinutými pružinami. Jejich přítomnost se projevila mnohem příjemnějším jízdním komfortem a výrazně vylepšila celkovou ovladatelnost vozu.
V návaznosti na předchozí generace se i nový Volkswagen Caddy prodává ve dvou osobních karosářských variantách – standardní a Maxi s prodlouženým rozvorem. Standardní krátkou verzi už představil kolega Martin Jánský ve svém nedávném testu, a to včetně porovnání rozměrů obou vozů, takže se v tomto testu budeme věnovat jen delšímu Caddy Maxi a zmíníme všechno podstatné.
Exteriérovým designem se Volkswagen Caddy Maxi nijak neodlišuje od kratšího sourozence a jedinou výraznou změnou je skutečnost, že je viditelně delší. Celková délka vzrostla z 4 500 na 4 853 milimetrů, rozvor byl prodloužen z 2 755 na 2 970 milimetrů a inženýři využili delšího boku karoserie, aby rozšířili posuvné dveře ze 701 na 844 milimetrů. Za příplatek 65 000 Kč tak zákazníci dostanou více vnitřního prostoru a usnadněný přístup do zadní části vozu.
Interiér po vzoru Golfu se všemi lákadly i neduhy
V exteriéru i interiéru Caddy působí elegantním a moderním minimalistickým dojmem. Architektura kabiny pochází z nejnovějšího Golfu osmé generace a nejvýraznějším prvkem na palubní desce je 12“ virtuální kokpit s konfigurovatelným zobrazením, a velký 10“ dotykový infotainment MIB3. Základní výbavou jsou však klasické budíky a obyčejnější rádio s 6,5“ displejem a dvěma reproduktory.
Infotainment MIB3 umožňuje rozsáhlou mobilní (indukční nabíjení, bezdrátový Apple CarPlay a Android Auto) i online konektivitu (LTE připojení, wi-fi hotspot, aktuální informace z dopravy nebo o cenách paliva, k tomu uživatelské profily, nákupy online, over-the-air update nebo vzdálený přístup přes mobilní aplikace a další vychytávky), ale bohužel má za následek složitější ovládání vozu, které je především dotykové.
Současným trendem při navrhování koncernových modelů je odstraňování klasických tlačítek, která nahrazují tlačítka dotyková, a to i na ovládání komfortních, bezpečnostních a asistenčních funkcí. Systém stop-start už nevypnete rychlým stisknutím tlačítka, ale musíte kvůli tomu do menu, stejně jako pro širší nastavení klimatizace. Ani dotyková lišta pro rychlou úpravu teploty nebo hlasitosti toho moc neusnadňuje.
Variabilita nade vše
Největším lákadlem Volkswagenu Caddy ve verzi Maxi je samozřejmě prostornější interiér se sezením pro sedm pasažérů ve třech řadách, jež navíc nabízí úžasnou variabilitu a praktičnost. Odkládací prostory najdete na horní části palubní desky i před řadicí pákou, drobnosti si můžete schovat do prostorů pod přední částí střechy a dveře mají rozměrné kapsy. Prostornost je skutečně ohromující a s místem v kabině nebudou mít problém ani dlouháni.
Na sedadla ve druhé řadě se pohodlně nastupuje posuvnými bočními dveřmi (s elektrickým posuvem za příplatek) a bez větších nesnází se nastupuje i do třetí řady. Druhá řada pochopitelně disponuje nastavitelnými opěradly, jejichž sklopením vznikne dostatečně velký průlez dozadu. Zadní řada sedadel je určena zejména pro děti, ale díky štědrému prostoru na nich v nouzi mohou cestovat i dospělí. A když je zrovna nepotřebujete, lze je z vozu vyjmout.
S vinutými pružinami je nový Caddy příjemnějším a pohodlnějším autem a je výrazně klidnější při přejezdu nerovností. Oproti předchozí generaci si modernější podvozek se sedmnáctipalcovými koly a vysokoprofilovými pneumatikami snadno poradí i s většími výmoly a nerovnosti spíše slyšíte než cítíte. I s novou platformou je nutno si uvědomit, že stavbou karoserie je Caddy stále velkou plechovou krabicí.
Nejsilnější dostupnou motorizací pro Caddy Maxi je populární vznětový čtyřválec 2.0 TDI s nejvyšším výkonem 122 koní (90 kW) a točivým momentem 320 newtonmetrů, který může být spojen se šestistupňovou manuální převodovkou, nebo sedmistupňovým automatem DSG. Kultivovaný motor ožívá od 1 500 ot./min. a s největším odhodláním táhne v nejsilnějším pásmu ve středních otáčkách.
Základní šestistupňový manuál je k němu rozumnou volbou a pro každodenní život s větším Caddy naprosto dostačuje. Řazení je typicky koncernově přesné a usnadňuje souznění řidiče s motorem, který se v nižších podtočených otáčkách trochu dusí. V městském provozu se spotřeba nejsilnějšího turbodieselu pohybuje okolo 5,5 litrů, mimo město klesá k 5 litrům a na dálnicím naopak stoupá na hranici okolo 6 litrů na 100 kilometrů.
S novou generací se z Volkswagenu Caddy stalo auto, jehož osobní verze už nepůsobí jako užitkové auto s více sedadly pro pasažéry, takže je rovnocenným konkurentem na upadajícím trhu s rodinnými MPV. Život s ním už nepřipomíná jezdění s malou dodávkou a s jízdními vlastnostmi podobnými menšímu Golfu je příjemným prostorným autem i na delší cestování. To všechno navíc dostanete za docela rozumnou cenu.
Větší osobní Volkswagen Caddy Maxi stojí od 658 974 Kč v základní výbavě. Za testovanou kombinaci nejsilnějšího turbodieselu a nejvyšší výbavy style zaplatíte cenu od 811 189 Kč, a cena testovaného vozu s bohatými příplatky je 959 524 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbodiesel, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 968 cm3 |
Výkon | 90 kW (122 k) při 2 750–4 250 ot./min. |
Točivý moment | 320 Nm při 1 600–2 500 ot./min. |
Převodovka | manuální, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 801 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 11,6 s |
Maximální rychlost | 186 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 4,7 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Kola a pneumatiky | 215/55 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 954/1 855/1 800 mm |
Rozvor | 2 970 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 1 057 l |