Článek
Už je to tady! Roky a dekády sledujeme postupné přibližování kompaktních dodávek osobním autům, až Volkswagen konečně postavil užitkový vůz, který je se svými osobními sourozenci tak technicky spřízněný, jak to jen šlo. Z toho pochopitelně pramení dlouhá řada výhod, ale také nějaká ta nevýhoda. Začněme ale pozitivně…
Jen se na něj podívejte – ten prokoukl, že? Už minulý Caddy vypadal dost přitažlivě, ale nejnovější verze s uhlazeným designem a předními i zadními světly s výrazným LED podpisem a na litých kolech s průměrem až 18 palců je prostě fešák k pohledání, zvlášť v téhle zelené metalíze Golden. Lidé na ulicích se za ním skutečně otáčeli, což se nikdy žádnému jinému Caddy dosud nepovedlo!
Kupodivu ještě atraktivnější je Caddy zevnitř – přejal totiž velkou část kabiny přímo od nejnovějšího Golfu osmé generace. To znamená z pohledu řidiče vlevo dotykový panel ovládání světel (včetně vyhřívání předního a zadního skla, abych vám ušetřil hledání), uprostřed 12“ digitální kokpit s širokými možnostmi zobrazení (včetně navigačních dat) a hned vedle vpravo velký 10“ dotykový infotainment nejmodernější generace MIB3 (základem jsou klasické budíky a rádio s displejem 6,5“ a dvěma reproduktory). I když to je výhoda i nevýhoda zároveň…
MIB3 totiž přináší obrovsky široké možnosti v oblasti mobilní (indukční nabíjení, bezdrátový Apple CarPlay a Android Auto) a online konektivity (LTE připojení, wi-fi hotspot, aktuální informace z dopravy nebo o cenách paliva, k tomu uživatelské profily, nákupy online, over-the-air update nebo vzdálený přístup přes mobilní aplikace a další vychytávky).
Jenže obrovská komplexnost systému (obsahuje dokonce i nastavení klimatizace) znamená taky nešikovné ovládání, což tlačítka menu na palubní desce (rychlý přístup k nastavení klimatizace, jízdních asistentů a parkovací asistenci), dotyková lišta pod displejem pro rychlé nastavení teploty nebo hlasitosti nezachrání (také proto, že není podsvětlená).
Výsledkem je, že se s ovládáním systémů Caddyho budete muset nějakou dobu sžívat, což je v ostrém kontrastu k ovládání celého auta, které vám sedne na první dobrou – příjemnou řidičskou pozici si najdete snadno, všechny ovládací prvky jsou přesně po ruce, výhled ven je skvělý a řízení perfektní. Prostě Volkswagen v nejlepší formě, jak ho známe. Díky tomu se vám bude s novým Caddym moc příjemně jezdit.
Tím spíš, že jeho jízdní vlastnosti jsou už prakticky stejné jako u osobních aut. Základem nového Caddyho je totiž modulární platforma MQB navržená pro osobní auta (jezdí na ní vše od Golfu po Tiguan). Právě díky ní může mít tak moderní palubní systémy a komfortní prvky, ale především jezdí daleko pohodlněji, vyrovnaněji a tišeji. Dojem dále umocňuje kultivovaný diesel 2,0 TDI a hladce řadící dvouspojkový automat DSG. Ty společně vytvářejí příjemně sehranou dvojici, která udivuje svým vychováním i úsporností (není problém jezdit za plus minus 6 l/100 km). S novým Caddym se vážně cestuje skoro stejně příjemně jako s Touranem, který fakticky nahrazuje.
Který motor vybrat?
V nabídce motorizací pro Caddy figuruje benzinový 1,5 TSI (114 k) a tři verze dieselového 2,0 TDI (75, 102 a 122 k) v kombinaci se 6stupňovým manuálem (pro dvě nejvýkonnější motorizace je k dispozici také 7stupňové DSG za příplatek 60 tisíc korun) a pohonem předních kol. Časem by měla dorazit varianta 1,5 TGI na CNG a spekuluje se také o plug-in hybridu.
Vyšší úroveň jízdního pohodlí je dána výměnou dřívějších tuhých listových per za vinuté pružiny – nezatížená zadní náprava (tuhá s vlečenými rameny) už tak na hrbolech není uskákaná jako koza, ale lépe a přesněji následuje přední kola. Daní za vyšší komfort je však nižší užitečné zatížení, které se pohybuje (podle verze) mezi 460 a 600 kg, minulá generace dokázala uvézt ještě o dva metráky víc. Uvidíme, jestli se čistě užitkové varianty víc nepochlapí.
Caddy vs Caddy Maxi
VW Caddy bude znovu k dispozici ve dvou délkách rozvoru, delší Caddy Maxi přinese víc vnitřního prostoru i delší boční posuvné dveře, ale stojí o cca 65 tisíc víc.
Rozměry | Caddy | Caddy Maxi |
---|---|---|
Délka | 4 500 mm | 4 853 mm |
Rozvor | 2 755 mm | 2 970 mm |
Boční posuvné dveře – šířka | 701 mm | 844 mm |
Objem zavazadlového prostoru – maximální | 2 556 l | 3 105 l |
– při 5 sedadlech | 760 l | 1 057 l |
– při 7 sedadlech | 191 l | 446 l |
Nový Volkswagen Caddy tedy konečně dospěl do vývojového stavu, kdy je rovnocenným soupeřem pro běžná civilní MPV – a to je s ohledem na jejich rychlé vymírání dobrá zpráva pro všechny velké rodiny, které v něm najdou pohodlného, vyspělého, kultivovaného parťáka na cestování. A konečně si v něm nebudou připadat jako v nudné pracovní dodávce…
S vyšší technickou úrovní a výbavou poskočila pochopitelně i cena. Ceník nového Caddy začíná na příznivých 519 000 Kč (2,0 TDI 75k s manuální převodovkou), ale rychle stoupá. Testovaná verze ve výbavě Style začíná na osmi stech tisících, ale se všemi příplatky se vyšroubovala na milion.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbodiesel, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 968 cm3 |
Výkon | 90 kW (122 k) při 2 750–4 400 ot./min. |
Točivý moment | 320 Nm při 1 600–2 500 ot./min. |
Převodovka | automatická dvouspojková, 7 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 722 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 11,4 s |
Maximální rychlost | 186 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 4,6 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Kola a pneumatiky | 215/55 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 500/1 855/1 798 mm |
Rozvor | 2 755 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 760 l |