Hlavní obsah

Volkswagen Beetle 1 600 Karmann Cabriolet – Největší klasika

Foto: Martin Tolar

Zase jednou jsem rozhozen tím, po jak dlouhé době sedím v naprosté klasice. Ano, dělám tuhle práci pět let a tohle je první Brouk, který mohu vyzkoušet, ačkoliv jsem již měl možnost řídit několik jeho vzdálených bratránků. Tak jdeme zjistit, co na téhle ikoně všichni vidí.

Článek

Brouk, Beetle, Bug nebo Käfer – je jedno, jak mu říkáte, ale znáte ho určitě. Jde o nejikoničtější Volkswagen a vlastně jedno z nejikoničtějších aut vůbec, které navíc potkáte skoro všude. Přes 21,5 milionu vyrobených kusů výtvoru Ferdinanda Porsche se totiž opravdu dostalo do celého světa. Ona i ta výroba byla rozprostřena po celé planetě a kromě Německa sjížděli Brouci z výrobních linek nejvíce v Mexiku a Brazílii.

Malé levné auto bylo velmi populární a dnes je dokonce popkulturním symbolem. Na jeho původní jméno Kraft durch Freude Wagen si ale už téměř nikdo nechce pamatovat, ostatně před válkou vzniklo jen pár kusů, a ty se navíc k veřejnosti nedostaly. Na podvozku totiž vznikal vojenský typ 82, který se do válečné vřavy hodil přeci jen lépe.

Výroba se naplno rozeběhla až po válce a měla snížit hospodářské zatížení reparacemi postiženého Německa. Tedy toho Západního, Východní se od Marshallova plánu distancovalo. Lidové auto se ale po válce hodilo a Brouk fungoval stejně skvěle jako ve Francii Citroën 2CV, později v Británii Mini a v Itálii Fiat 500 – jehož novou verzi jsme testovali zde.

Největší popularitu si zažil v šedesátých letech jako levné a spolehlivé auto. V roce 1972 překonal Brouk v počtu vyrobených kusů i slavný Ford Model T. Jednoduchá konstrukce se spolehlivým a provozně nenáročným motorem se osvědčila na výbornou. Všechny ty zjednodušující drobnosti, jako například ploché a tedy levnější čelní sklo, znamenaly, že si auto mohl dovolit téměř každý.

Foto: Martin Tolar

Kabriolet Brouk je plný roztomilých detailů

Já konkrétně testuji kabriolet z roku 1975 zapůjčený od Veteránů na Truc, který tak častý není. Těch vzniklo jen 330 251 exemplářů. Hmotnost příliš nevzrostla, místo 800 kilogramů těch nejlehčích verzí má kabriolet uvedeno jen 840 kilogramů. První exemplář postavil Wilhelm Karmann už v roce 1948. Jelikož se nápad vedení automobilky zalíbil, byla u jeho karosárny Karmann v Osnabrücku už o rok později spuštěna výroba.

Karoserie byla důkladně vyztužena, aby se omezilo její kroucení (i když třeba dveře jsou stále hodně tenké) a od roku 1968 se nabízelo v látkové střeše vyhřívané zadní sklo. Střecha je po složení docela vysoká, proto se zrcátko u kabrioletů umisťovalo nahoru na rám čelního okna. Navíc byli otevření Brouci často ve vyšších výbavových stupních. Pochvalu si zaslouží i velmi pohodlná sedadla. Auto je sice ideální na léto, ale topení je velmi dobré. To vám ovšem většinou pochválí všichni majitelé.

Motor je úplná klasika

Brouk začínal s jedenáctistovkou, ale v tomto kabrioletu je motor o objemu 1,6 litru a manuální čtyřstupňová převodovka. I když jde o objemově největší, vnějšími rozměry působí jako maličký. Tento motor se nabízel od roku 1971 a dosahoval výkonu 60 koní. Pohání zadní kola a je tradičně vzduchem chlazený. To bylo původně prý na přímý rozkaz Hitlera, aby u auta nehrozilo zamrznutí chladiče. Svezení je příjemné, velmi pohodlné a doprovázené roztomilým zvukem vzduchem chlazeného boxeru, který je typický.

Brouk je zkrátka jedno z těch aut, které poznáte po sluchu. Podvozek je naladěný pohodlně a příjemně se auto houpe i přes rozbitou silnici. Krásně zlehka jde řízení velkým volantem s logem Wolfsburgu uprostřed, a tak se ani nedivím, že Brouka v kabriu měla řada dívek ve spoustě filmů. Jen kulisa převodovky je taková nejistá a na umístění jednotlivých rychlostních stupňů je potřeba si zvyknout.

Foto: Martin Tolar

Klasický boxer v zádi

Když byl uveden v roce 1938, asi ani tehdejší německé vedení nečekalo, že poslední sjede z výrobní linky v roce 2003. Už ne v Německu, ale v Mexiku, kam se výroba později přesunula. Přitom nástupnický Golf byl na trh uveden už v roce 1974 a postupně se dočkal podobně populárního postavení. Mimochodem, v době definitivního konce výroby Brouku se vyráběla už pátá generace Golfu.

Volkswagen pak připravoval i duchovního nástupce. Jeho první předzvěstí se stal Concept One z roku 1994. Sériový New Beetle přišel na trh v roce 1998 na platformě čtvrtého Golfu. Ten se dočkal i druhé generace nazvané jen Beetle, ale i její výroba už byla ukončena. Kabriolet na základě klasického Brouka se ale přestal vyrábět už v roce 1980 a nahradil jej otevřený první Golf.

Původní plán byl, že obyvatelé Třetí říše si na svého Brouka našetří sbíráním známek do zvláštní knížečky. Nakonec ale už nikdy neviděli ani své auto, ani peníze, protože je vláda podvedla a investovala do zbrojení. Podle mne jde o mnohem horší škraloup, než je nějaká Dieselgate. Ovšem nakonec to asi svět Brouku odpustil a celosvětová prodejní čísla z něj udělala kultovní auto. A ještě inspiroval i řadu dalších výrobců ke stavbě podobně zaměřených aut.

Když 30. července 2003 sjel z výrobní linky v mexické Pueble poslední kus, nesl pořadové číslo 21 5129 464. Tento finální Brouk si nikdo koupit nemohl, protože skončil v muzeu automobilky v německém Wolfsburgu. Model je i v Guinessově knize rekordů jako nejdéle vyráběný model s nejvíce vyrobenými kusy. Dnes majitele baví nejen svou pověstí a ikoničností, ale i spolehlivostí, minimálními provozními náklady a geniální jednoduchostí.

Načítám