Článek
Když jsem viděl vzhled nového Arteonu poprvé, zaradoval jsem se, že se konečně Volkswagen trochu odvázal. Mám na mysli zejména onu výraznou čelní masku, která volně přechází do světlometů, zamračenou kapotu či roztažené blatníky. Snad jen zezadu je Arteon tak nějak konvenční, jinak vybočuje z řady. Připomíná mi to první Passat CC, který rovněž dokázal zaujmout svým vzhledem. A právě CC je vlastně takovým duchovním předchůdcem tohoto stroje, i když Volkswagen říká, že Arteon je vlajková loď, která částečně nahrazuje i Phaeton. Ať se však na auto díváme z jakéhokoliv pohledu, rozhodně má blíže k CC.
Rovnou pak můžeme říci také hlavní minus v tom všem. Když už se Volkswagen tolik snažil dělat výjimečný stroj, je smutné, že zapomněl na interiér. Ten je v podstatě totožný s Passatem, jen se v něm objevuje nová obrazovka infotainmentu, kterou známe z faceliftovaného Golfu. Vzadu tedy nečekejte nějaká křesla, jako v luxusních vozech, ale jen obyčejnou lavici. Na druhou stranu, tohle je stále Volkswagen, tedy lidový vůz. A ten by přeci neměl být luxusní a opulentní, nebo ano?
Z hlediska techniky nečekejte nic převratného, tedy s jednou výjimkou. Pod kapotou jsou dobře známé benzinové a naftové dvoulitry z Passatu, ke kterým se přidá nová patnáctistovka TSI Evo, rozvor i celková délka vozu zase přesně kopírují Superb, se kterým má Arteon společné rovněž páté dveře. Jedná se tedy o fastback. A co ta jedna malá výjimka? Ta je právě dosti zásadní!
Arteon je totiž prvním Volkswagenem, který má magnetoreologické tlumiče. Jedná se o tlumiče ve kterých není klasický olej, ale magnetická kapalina, u níž lze elektrickým impulzem měnit viskozitu a tím i tlumící sílu. Výhodou je, že nemáte na výběr pouze tři přednastavené režimy, jako u tradičního adaptivního tlumiče, ale můžete měnit tuhost podvozku plynule. Takovýto systém používá Audi již delší dobu, do Volkswagenu se však dostává až nyní. Arteon má tedy v nastavení jízdních režimů širokou škálu, kde lze vše měnit.
Reálně to funguje výborně. I na dvacetipalcových kolech umí být auto poměrně komfortní, a to tak nějak vyrovnaněji, bez ohledu na typ nerovností. U Passatu se stane, že některé typy nerovností zvládají tlumiče lépe a jiné hůře. V případě Arteonu je funkce tlumičů harmoničtější. Paradoxně jsem na rozbitých silnicích nechával tuhost někde v polovině škály, na vyloženě komfortní nastavení bylo auto na nerovnostech trochu nervóznější, než by se mi líbilo. Naopak i v nejtvrdším setupu se stále najde dostatek prostoru pro filtraci spár a děr.
Funkce podvozku pak potěší i sportovněji založené řidiče, přičemž právě mnohem pečlivěji a lépe naladěný podvozek je to hlavní, co kromě stylu u Arteonu dostáváte. Na okresce nebudete výskat radostí, jako v pravověrném sporťáku, ale dostane se vám takového toho vnitřního pocitu uspokojení z dobře fungujícího stroje. Přední náprava má dostatek gripu a na rozdíl od Passatu pomáhá výrazněji zatáčet i zadek, takže se auto krásně stáčí do oblouku. Díky tomu se Arteon snadno a přesně ovládá a navíc dokáže vyvinout i překvapivé rychlosti na točité okresce. Na poměry takto velkých, navíc s dieselem pod kapotou i poměrně těžkých vozů, je to nad očekávání schopný stroj.
Testovaný Arteon ve výbavě Elegance nabízí dvakrát přeplňovaný turbodiesel o výkonu 240 koní spojený se sedmistupňovým automatem DSG a pohonem všech kol pomocí spojky haldex páté generace. Motor se ozývá zejména v nižších rychlostech trochu více, v dálničním tempu však mile utichne, a to i přesto, že sedmistupňová převodovka je spíše kratší, takže auto na dálnici točí vyšší otáčky. Ono se není čemu divit - i přes dvojité přeplňování jednotka potřebuje k předvedení plného potenciálu otáčky. Pokud si pamatuji správně, tak v Passatu tento motor působil živěji. Pokud pojedete normálně dle předpisů, počítejte se spotřebou okolo 6,5 litrů na sto kilometrů. Při svižnějším tempu ale žízeň Arteonu rapidně stoupá, až si začnete říkat, zda není smysluplnější koupit si výrazně klidnější a silnější benzinový dvoulitr s 280 koňmi. Rozdíl spotřeby není podle nás nikterak zásadní. Převodovka pak řadí rychle a hladce, jen v nižších rychlostech by mohla reagovat na povely pádly pod volantem lépe.
Z hlediska cestování není mezi Arteonem a Passatem větší rozdíl. I přes bezrámová okna novinky je uvnitř poměrně klid, asi stejně, jako v Passatu. Místa pro kolena vzadu je v Arteonu trochu více, v Passatu je zase více místa na hlavu. Zbytek je víceméně stejný. Zajímavostí Arteonu je ještě chytrý tempomat, který podle GPS a kamer pozná zatáčky či rychlostní omezení na trase a tomu vždy přizpůsobí rychlost vozu.
Vyplatí se tedy zaplatit více? Někomu ano, někomu ne, záleží na preferencích. Pokud volíte rozumem, asi není důvod, proč byste si měli Arteona koupit raději, než běžného Passata. Jenže pokud sázíte na styl, chcete něco neobyčejného a dokážete ocenit skvělý podvozek, pak za to Arteon stojí.
Technické údaje: Volkswagen Arteon 2.0 Bi-TDI 4Motion | |
---|---|
Motor | Vznětový řadový čtyřválec se dvěma turbodmychadly |
Objem | 1960 cm3 |
Výkon | 176 kW (240 k)/4000 ot. |
Točivý moment | 500 Nm/1750-2500 ot. |
Převodovka | Sedmistupňová automatická DSG |
Maximální rychlost | 245 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 6,5 s |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) | 7,1/5,1/5,9 l na 100 km |
Provozní/užitečná hmotnost | 1828/461-607 kg |
Rozměry (délka x šířka x výška) | 4862 x 1871 x 1450 mm |
Rozvor | 2837 mm |
Objem nádrže | 66 l |
Objem zavazadelníku | 563/- l |
Základní cena | 1 313 900 Kč |
TV show Garáž!
Pravidelný čtrnáctideník je tu znovu! Tentokrát s testem nejbrutálnějšího Mercedesu současnosti. Rejloš provětral zelenou bestii AMG GTR. Vyzkoušeli jsme si i oplastovaný kombík V90 od Volva, španělskou královnu malých vozů Seat Ibiza a navštívili německé závody DTM. To vše ZDE!