Článek
Ve skutečnosti jste ale hodný kluk z Prahy, který klobouk nenosí. Za zeleninu a pečivo u pokladny poctivě zaplatíte a na parkovišti si ani nezkrátíte cestu přes zaparkované malé hatchbacky. I když byste mohli. Tak moc brutálně Amarok působí.
No, tak jsem si trochu zapřeháněl, jak říká pan učitel v oblíbené cimrmanovské hře. Reálně byste se s Amarokem po zaparkovaných autech proháněli jen stěží. Pravdou ale je, že v běžném provozu působí obrovsky a majestátně. Námi testovanému kusu navíc dodává na drsném zevnějšku i bytelný rám na korbě a světelná rampa na střeše. I bez těchto doplňků ale běžný Amarok jen tak na ulici nepřehlédnete. Může za to jeho vyšší stavba, velká kola i karoserie kategorie pick-up, která u nás není zase tak často k vidění.
Uvnitř Amaroku se nebudete cítit jako někde v pracovním stroji, i když v technickém průkazu najdete pod položkou Druh vozidla nápis „nákladní”. Přístrojová deska je tradiční koncernová, drží krok s dobou a od běžné, na kterou jste zvyklí z osobních vozů značky Volkswagen, se nijak zásadně neliší. Ovládací prvky nebudete nikde hledat, uspořádání je přehledné a intuitivní, ostatně jak jsme u této značky zvyklí napříč modelovým spektrem.
Místa je na sedadlech vpředu dostatek ve všech směrech, pasažéři vzadu by ale nejspíš uvítali o něco více prostoru pro nohy. Velmi dobře vypadají alkantarové sedačky, pokud budete chtít ale Amaroka používat v náročných podmínkách (např. bláto), trochu bych pochyboval o vhodnosti této volby z hlediska životnosti a z důvodu horší možnosti čištění.
Tak trochu legrační je ozvěna, která občas rezonuje interiérem. Někteří lidé mají zřejmě hlas položený v tónině, která v interiéru Amaroku vyloudí akustický jev podobný tomu, jako bychom byli zavřeni ve velkém plechovém sudu. Pochvalu naopak zaslouží audiosystém, který je zvukově na úrovni kvalitních vozů prémiových značek. Skvělý zvuk audia je jak vpředu, tak i na zadních sedadlech.
Zavazadlový prostor v podobě velké uzavíratelné korby pojme opravdu hodně. I do nejužšího místa korby (tam, kde jsou podběhy kol) se vejde europaleta. Pokud často převážíte nějaké rozměrnější věci, pick-up pro vás bude určitě skvělou volbou. Tohle totiž naplníte snad jen při stěhování. Korba pojme spoustu zavazadel, přístupnost je ale u věcí uložených vzadu někdy horší a občas tak musíte vylézt nahoru na korbu, abyste na všechna zavazadla dosáhli.
Že sedíte v pick-upu a ne v běžném SUV poznáte také při vyšších rychlostech. Odhlučnění by mohlo být o něco lepší, aerodynamický hluk zvyšuje větší výška vozu, jeho tvar i doplňkové světlomety na střeše. Tohle auto ale přece není nějaká dálniční raketa, silné stránky má úplně jinde!
To ovšem neznamená, že by Amarok nějak jízdně strádal. Třílitrový šestiválec mu poskytuje dostatečný výkon a i přes svou vyšší hmotnost se s ním dá poměrně elegantně a pohodlně předjíždět, stejně jako s osobákem. Existuje i výkonnější 190 kW varianta, s kterou už budete zcela jistě králem silnic, námi testovaných 150 kW (204 koní) ale bohatě stačí. Rozhodně se nemusíte obávat nedostatku výkonu či točivého momentu. Dobře funguje i osmistupňová automatická převodovka, která také přibližuje komfort jízdy běžným osobním vozům.
Obrovskou výhodou Amaroku je, že ač se jedná o opravdu majestátní vůz, řídí se stejně snadno jako o mnoho menší SUVéčka. Ve chvílích, kdy nemáte naloženou korbu, si možná všimnete trochu většího odskakování zadních kol, pokud ale korbu alespoň trochu zatížíte nákladem, vůz sedí na silnici hned mnohem lépe. V rychleji projížděných zatáčkách je také poněkud znát vyšší hmotnost vozu i těžiště posazené poměrně vysoko, auto je ale čitelné a dává s předstihem najevo, kdy je lepší ubrat plyn.
Na co je potřeba při jízdě, zejména ve městě, dávat pozor, jsou rozměry vozu. Amarok není zrovna baletka do úzkých uliček metropole (na délku má 5,2 metru), výhled z vozu je ale dobrý, a tak pokud máte jen špetku odhadu a citu pro manévrování, nebude vám s ním dělat problémy ani proplétání mezi zaparkovanými vozy na přelidněném sídlišti. Oříškem i pro zkušené motoristy jsou ale některé stísněnější podzemní garáže, kde může být v určitých případech o zábavu postaráno. Vyzkoušeno na vlastní kůži v garážích Seznamu.
Kde pak Amarok doslova exceluje, to jsou nezpevněné cesty a volný terén. V tomhle teritoriu je jako doma. I těžší terénní pasáže dává naprosto s přehledem a bez zaváhání, bát se nemusíte ani strmějších sklonů či ostrých nájezdových hran. Na rozdíl od většiny „odolných” SUV na trhu takové pasáže nemusíte jezdit se zatajeným dechem a bát se, kterou plastovou část auta si dovezete domů na zadních sedadlech. Prostě jedete a v Amaroku víte, že to dáte. S přehledem a v klidu, ať už v klobouku či bez.
A dalším milým překvapením je i spotřeba paliva. Ta se během testu pohybovala kolem 9,5 litrů na 100 kilometrů, po městě pak mezi 10 až 12 litry. Což není tak špatné na auto s šestiválcovým motorem a s hmotností více než dvě tuny.
Šestiválcový Amarok začíná v základu a s manuální převodovkou na ceně 972 533 korun. My jsme měli na test k dispozici variantu Dark Label (začíná na 1 064 156 Kč) s osmistupňovým automatem a pěknou řádkou příplatkové výbavy, a tak námi testovaný vůz vychází celkem na 1 233 326 korun.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vznětový šestiválec uložený vpředu, čtyři ventily na válec |
Zdvihový objem | 2 967 cm3 |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Výkon | 150 kW (204 koní) při 3 000 ot./min. |
Točivý moment | 500 Nm při 1 250 - 2 750 ot./min. |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Pohon | všech kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 128 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 9,0 sekundy |
Maximální rychlost | 182 km/h |
Spotřeba (kombinovaná) | 9,5 litru na 100 km |
Objem palivové nádrže | 80 litrů |
Kola a pneumatiky | 255/60 R18 |
Světlá výška | 192 mm |
Brodivost | 500 mm |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 254/1 954/1 844 mm |
Rozvor | 3 097 mm |