Článek
Jestli jste nevěřícně kroutili hlavou nad budoucností automobilky Hyundai, odhalenou v podobně konceptu Phophecy, máme pro vás další zprávu. Jihokorejské elektromobily se budou vážně ovládat joystickem, což však může mít nakonec řadu výhod.
A že své nápady designéři značky myslí vážně, dokazuje před dvěma lety odhalený koncept 45 hatchback, jehož stylistické prvky se odrazily v nové Elantře. Čtyřdveřový Hyundai Prophecy, který jezdí na baterie jako Tesla, ale tvarem karoserie připomíná spíš Porsche 911 než Model 3, je podle vyjádření automobilky další vlaštovkou budoucnosti.
Oba odhalené modely stojí na zbrusu nové platformě Electric Global Modular Platform (globální modulární platforma pro elektromobily, E-GMP) a zatím nejsou známy žádné detaily o použité technice, kapacitě baterií, nabíjení nebo dojezdu. Zajímavé však je, že designový jazyk odkazuje spíše na 20. a 30. léta minulého století, tedy až na aerodynamické vychytávky nebo pixelové lampy, pocházející z nastupující digitální éry.
Uvnitř kabiny najdete mimo záplavy obrazovek dva integrované joysticky – jeden zabudovaný v levých dveřích a druhý v centrálním tunelu. Hyundai nazývá tuhle technologii Human Interface a poukazuje na její výhody ve formě většího životního prostoru, menší palubní desky, tudíž většího pohodlí na sedadlech bez nutnosti nafukovat celou karoserii. Vestavěnými kniply půjde prý ovládat až 90 procent funkcí auta, což znamená významné snížení rozptylování samotného řidiče.
Výrobce hlásá konec nastavování sedadel, zrcátek nebo korekcím head-up displejů. Vše umí automaticky analyzovat a zařídit technologie Smart Posture Care System, nicméně ruční seřizování zůstane údajně zachované.
A pokud zrovna nebudete řídit, ale někde odpočívat, úhel obrazovek se změní, abyste je mohli sledovat ve větším pohodlí. Velmi zajímavou inovací je také systém filtrování vzduchu s prachovým čidlem, který bude vyčištěný vzduch posílat nejen do kabiny, ale také zpátky do ovzduší. A to i při parkování.
Takže kdoví, třeba budou jednou auta zvýhodněná podle toho, kolik gramů čistého vzduchu za ujetý kilometr nebo hodinu vypustí zpět. Musíme uznat, že jde o zajímavou budoucnost, ale tak nějak doufáme, že ještě hodně vzdálenou.