Hlavní obsah

Vodní lázně pro auta: Jak se testuje voděodolnost

Foto: Škoda Auto

Voda je nepřítelem aut. Pokud někde prosakuje, znamená to pro posádku v lepším případě zhoršený komfort, v tom horším pak může automobil postupně zničit. Aby se tak nestalo, testují automobilky důkladně voděodolnost vyvíjených i vyrobených automobilů. Jak taková praxe vypadá v tuzemské automobilce Škoda Auto?

Článek

Oblaka se otevřela a z nebe padají provazce vody, stěrače sotva stíhají čistit okno, ze silnic se staly spíš řeky a z aut lodě. Vy máte za volantem napnuté nervy a zíráte, jak se příroda dokáže naštvat, ale všechno to pozorujete z tepla a sucha kabiny auta, do které nepronikne ani kapka. Náhoda? Kdepak, tvrdá příprava!

Například v automobilce Škoda funguje zkušebna vodotěsnosti od roku 1982 a nedávno prošla větší modernizací. Pokud se vaše auto setká s vodou, nejčastěji to bývá v myčce nebo při dešti. Ve zkušebně se proto coby jeden z hlavních testů vykonává simulace působení deště. Trvá desítky minut, ale některé dlouhodobější zkoušky nechávají kapky vody působit i několik hodin. Ve zkušebně lze simulovat i monzunový liják, kdy každou minutu proteče na metr čtvereční 50 litrů vody. Normální déšť má průtok zhruba poloviční.

Foto: Škoda Auto

Testy vodotěsnosti se nově provádějí i s nakloněným vozidlem

Dalším obvyklým testem je zkouška tlakového mytí. Tato zkouška má za úkol zajistit, jestli se do auta nedostane voda v automyčce nebo při ručním mytí. Škoda Auto testuje s tlakem v tryskách 60 až 90 barů.

Novinkou ve zkušební laboratoři je pak testování nakloněných automobilů. Obecně se testy nejvíce dělají na vyvíjených modelech, ale v rámci kontroly kvality se zkoušejí i již vyrobená auta.

Zajímavostí je, že škodovácká zkušebna využívá novou RFID technologii (radio frequency identification, identifikace na rádiové frekvenci), která se zatím nikde v rámci koncernu Volkswagen nepoužívá. Přítomnost vody se detekuje pomocí digitálních senzorů, které jsou „pohozené“ různě uvnitř vozidla. Auto během zkoušky projede rámem, který načte data ze senzorů a zjistí, zda na ně působila voda.

Pokud se do vozu dostane voda, následuje analýza, proč se tak stalo, a následně se řeší s technickým vývojem postup, jak tomu zabránit. Takto se testují zejména prototypy, ale vodními testy prošla i náhodně vybraná auta, která sjela z výrobní linky.

Foto: Škoda Auto

Testy vodotěsnosti – k testům se používají moderní technologie s RFID senzory

Voda je samozřejmě cenná tekutina, se kterou se musí šetřit. I na to naštěstí myslela Škoda, když zařizovala „vodní lázně“ pro své automobily. Veškerá voda používaná k testům se recykluje. Okruh je uzavřený a koluje v něm 10 000 litrů vody. Za minutu je zkušebna schopna zrecyklovat až 375 litrů vody, měsíčně to je 1 000 000 litrů vody.

Voda se čistí hrubými i jemnými filtry a každou noc je dezinfikována UV zářením. Jednou měsíčně se mění, takže do kanalizace odtéká možná čistší voda, než jakou si natočíte z kohoutku.

Související témata:
Načítám