Článek
Oblaka se otevřela a z nebe padají provazce vody, stěrače sotva stíhají čistit okno, ze silnic se staly spíš řeky a z aut lodě. Vy máte za volantem napnuté nervy a zíráte, jak se příroda dokáže naštvat, ale všechno to pozorujete z tepla a sucha kabiny auta, do které nepronikne ani kapka. Náhoda? Kdepak, tvrdá příprava!
Například v automobilce Škoda funguje zkušebna vodotěsnosti od roku 1982 a nedávno prošla větší modernizací. Pokud se vaše auto setká s vodou, nejčastěji to bývá v myčce nebo při dešti. Ve zkušebně se proto coby jeden z hlavních testů vykonává simulace působení deště. Trvá desítky minut, ale některé dlouhodobější zkoušky nechávají kapky vody působit i několik hodin. Ve zkušebně lze simulovat i monzunový liják, kdy každou minutu proteče na metr čtvereční 50 litrů vody. Normální déšť má průtok zhruba poloviční.
Dalším obvyklým testem je zkouška tlakového mytí. Tato zkouška má za úkol zajistit, jestli se do auta nedostane voda v automyčce nebo při ručním mytí. Škoda Auto testuje s tlakem v tryskách 60 až 90 barů.
Novinkou ve zkušební laboratoři je pak testování nakloněných automobilů. Obecně se testy nejvíce dělají na vyvíjených modelech, ale v rámci kontroly kvality se zkoušejí i již vyrobená auta.
Zajímavostí je, že škodovácká zkušebna využívá novou RFID technologii (radio frequency identification, identifikace na rádiové frekvenci), která se zatím nikde v rámci koncernu Volkswagen nepoužívá. Přítomnost vody se detekuje pomocí digitálních senzorů, které jsou „pohozené“ různě uvnitř vozidla. Auto během zkoušky projede rámem, který načte data ze senzorů a zjistí, zda na ně působila voda.
Pokud se do vozu dostane voda, následuje analýza, proč se tak stalo, a následně se řeší s technickým vývojem postup, jak tomu zabránit. Takto se testují zejména prototypy, ale vodními testy prošla i náhodně vybraná auta, která sjela z výrobní linky.
Voda je samozřejmě cenná tekutina, se kterou se musí šetřit. I na to naštěstí myslela Škoda, když zařizovala „vodní lázně“ pro své automobily. Veškerá voda používaná k testům se recykluje. Okruh je uzavřený a koluje v něm 10 000 litrů vody. Za minutu je zkušebna schopna zrecyklovat až 375 litrů vody, měsíčně to je 1 000 000 litrů vody.
Voda se čistí hrubými i jemnými filtry a každou noc je dezinfikována UV zářením. Jednou měsíčně se mění, takže do kanalizace odtéká možná čistší voda, než jakou si natočíte z kohoutku.