Článek
O vodíku se mluví jako o jednom z možných ekologických paliv budoucnosti. Zatím ale chybí vlastně všechno: infrastruktura čerpacích stanic i samotná vodíková auta. Přitom vodíková auta jsou zcela bezemisní, protože vypouští pouze neškodnou vodní páru. Vodík lze navíc získat elektrolýzou vody za pomoci elektrické energie z obnovitelných zdrojů.
Ale situace se, zdá se, mění. Korejský Hyundai totiž zkouší uspět s nákladním automobilem Xcient, které coby první těžké nákladní vodíkové vozidlo míří zatím do Švýcarska a později i do dalších evropských zemí.
Konkurenční Mercedes-Benz rovněž vyvíjí vodíkové nákladní auto, zatím jej ale představilo pouze ve formě prototypu. Má mít dojezd až 1 000 kilometrů a motor s předběžnými parametry 330 kW (449 k) a 2 071 Nm točivého momentu.
Ale zpátky ke korejské značce, Xcient je poháněn systémem palivových článků na vodík. Celkem zde najdete dvě sady palivových článků s celkovým výkonem 190 kW (2x 95 kW). Nádrží na vodík je celkem sedm a pojmou 32 kilogramů tohoto paliva.
Dojezd pak Hyundai slibuje zhruba 400 kilometrů, přičemž tankování trvá podle automobilky mezi osmi a dvaceti minutami. Což je proti elektromobilům výborné. A Korejci vyvíjejí ještě tahač pro dálkovou přepravu, ten by měl na jedno natankování ujet rovných 1 000 kilometrů.
Samozřejmě přetrvává problém s totálně poddimenzovaným počtem plnících stanic, vždyť v Česku je jediná a v celé Evropě jich je jenom 177 (nejvíce v Německu, 26). Hyundai ale svůj vodíkový tahač hodlá prodávat celosvětově, tedy i na trzích Spojených států amerických.
Letos by automobilka ráda prodala 50 Xcientů, za pět let už by to mělo být 1 600 kusů. Cena zatím automobilka neprozradila.
Koncern Hyundai už v prosinci 2018 oznámil svůj plán nazvaný „Fuel Cell Vision 2030“. Cílem je do roku 2030 vyrobit celkem 700 000 systémů palivových článků pro automobily, lodě, kolejová vozidla, drony a generátory elektrické energie.
Připomeňme, že vodíkový tahač vyvíjí i americká firma Nikola. Ta ovšem nebudí moc důvěry, když zfalšovala své propagační video (kamion nejel na vodík, ale prostě jen z kopce), což mělo za následek pokles hodnoty akcií. Není zřejmé, kdy a zda vůbec bude projekt dokončen.
Alternativní pohon, konkrétně kombinaci baterií a elektromotorů, hodlá pro pohon svých tahačů využívat Renault Trucks. Francouzská automobilka svůj záměr oznámila devátého října a uvedla, že chce pokrýt široké spektrum od lehkých užitkových vozidel o hmotnosti do 3,1 tuny až po 26tunová těžká nákladní auta.