Článek
Když zavzpomínáme na časy ze „starého“ pořadu Top Gear z éry Clarkson–Hammond–May, byl to zejména první jmenovaný z moderátorů, Jeremy Clarkson, kdo se rád proháněl po testovací trati za doprovodu ohromného řevu motoru, kouře od pneumatik vlastního jekotu „Powerrr!“. Tyto doby už jsou bohužel nenávratně pryč, ale podle automobilky Hyundai prý nemusíme smutnit – výkon nezemřel. Jen se trochu stáhnul do ústraní.
Vodík – nová tvář rychlosti a výkonu?
Jasně, drtivá většina automobilek se pomalu ale jistě připravuje na elektromobilitu, ale málokdo si troufne jít cestou vodíku. Přitom jde o prvek, který je v přírodě ze všech nejpočetnější, ačkoliv pravda, nikdy jej nenajdete sám o sobě, vždy je na něčem navázaný. Tato „extrakce“ vodíku je zpravidla velmi složitá a nákladná, nemluvě o velmi složitém a vlastně i relativně nebezpečném skladování vodíku – pokud bychom tedy měli jmenovat jen ty nejzávažnější nevýhody.
Ale automobilka Hyundai se na situaci snaží dívat z té lepší stránky a pokouší se hledat výhody. Jak víme, elektromobily samy o sobě jsou o hodně dražší než vozidla se spalovacím motorem – a u vodíku to bývá ještě horší. Jenže společnost Hyundai Motor Group věří, že už do roku 2030 se jí podaří se s vodíkovými vozidly dostat na ceny srovnatelné s „běžnými“ bateriovými elektromobily. To by znamenalo malý krok pro člověka, ale obrovský skok pro motoristu, protože ani Hyundai Nexo ani Toyota Mirai nejsou zrovna levná auta.
Aby se to Korejcům podařilo, plánují uvést na trh novou generaci palivových článků už v roce 2023. Slibují nám, že budou jednak o polovinu dostupnější než ty současné, ba co víc, nabídnou také lepší výdrž a výkon.
Vývoj třetí generace palivových článků už je v plném proudu a další výhodou by měly být i kompaktnější rozměry – tak například agregát poskytující výkon 100 kW (136 koní), který by odpovídal využití v běžném vozidle, je už teď o 30 % menší než srovnatelná jednotka předešlé generace. Navíc se díky chytré konstrukci dá využít v širším spektru dopravních prostředků. Firma také představila variantu o dvojnásobném výkonu, která je pro představu velikostně srovnatelná s agregátem v Hyundai Nexo.
V Hyundaii nedávno vyvinuli nový „Full-Flat System“, což je konstrukční řešení, které pomáhá zásobníky vodíku zploštit na co nejnižší možnou výšku při zachování bezpečnosti a odolnosti, v tomto případě na 25 cm. To nejenže usnadní umístění v osobních vozech, ale vodíkovým článkům to usnadní cestu i do autobusů nebo tramvají, kde prostornost hraje mnohdy ještě větší roli. V neposlední řadě to pak sníží těžiště vozidla.
Automobily to nekončí
Automobilka Hyundai pak připomíná další výhody – vodíkový pohon se nemusí omezovat jen na pohon aut. Dá se použít jako záložní zásobárna energie pro velké lodě nebo třeba firmy z oblasti informačních technologií. Spojování jednotlivých agregátů do větších a výkonnějších by pak nebylo složité, naopak by to prý připomínalo stavebnici Lego, a v takovém případě už by nebyly problémem výkony v rozmezí 500–1 000 kW, čili 680–1 360 koní.
Další zajímavostí byl koncept zvaný Trailer Drone, což je v podstatě pojízdný kontejner schopný autonomní jízdy. Poháněn je (jak jinak) palivovými články a každé kolo má nezávislé řízení, takže nejenže má velmi dobrou manévrovatelnost, ale umí také jet bokem. Více vozů pak snadno vytvoří formaci připomínající vlak.
Ambiciózní plány – nechybí ani vodíkový sporťák
Hyundai momentálně předpokládá, že se do roku 2028 stane světovým hráčem číslo jedna na poli vodíkové elektromobility a aby těch ambiciózních plánů nebylo málo, padla zmínka i o několika málo konceptech. Jedním z nich je třeba vůz Hyundai Vision FK, který by ve vodíkovém vozovém parku zastupoval ty výkonnější stroje, z dnešního pohledu by šlo o jakéhosi duchovního nástupce sportovního kupé Kia Stinger.
Jak jste asi mohli čekat, příliš mnoho informací o něm (zatím) nevíme. Víme ale, že se mu pod kapotou ukrývá „pokročilý systém palivových článků“ spřažený s plug-in hybridním pohonným ústrojím. A výkony? Ty zní velmi, velmi slibně – zrychlení 0–100 km/h pod 4 s, výkon 680 koní a dojezd až 600 km. Takovou elektromobilitu bychom patrně snesli…
A v neposlední řadě v Hyundai mysleli na aktuálně asi největší neduh elektromobilů – dojezd. Proto dalšími z „konceptů“ jsou jednak přenosná vodíková dobíjecí stanice, ale také vozidlo zvané „Rescue Hydrogen Generator Vehicle“, tedy něco jako „Vozidlo se záchranným vodíkovým generátorem“, které bude umět nebohého motoristu, kterému dojde „šťáva“, zachránit i v odlehlých končinách, kde bychom vodíkovou stanici hledali marně.
Vedení automobilky vizi věří
„Vizí společnosti Hyundai Motor Group je aplikovat vodík pokud možno do všech oblastí života a průmyslu, tudíž nejen našich domů a kanceláří, ale i továren,“ svěřil se prezident společnosti Euisun Chung. „Cílem je především udělat vodík dostupný pro každého, a to ideálně kdekoliv. Rádi bychom díky našim praktickým řešením a odbornosti viděli tento udržitelný zdroj energie ve využití širší veřejností už v roce 2040.“