Článek
Sebevědomě vypadající čtvrtá generace Sorenta jasně reprezentuje vysoké ambice automobilky Kia. Její zcela nová vlajková loď nabízí takovou prostornost, tak vysokou úroveň komfortu, tak výkonné, a přitom úsporné motorizace a takový technologický pokrok, že má potenciál udávat tón v celém segmentu velkých SUV. Pojďme si detailně rozebrat proč:
1. Prostor
4,8 metru dlouhé a 1,9 metru široké Sorento čtvrté generace dokáže nabídnout spoustou životního prostoru i velmi početné rodině – základní konfigurace je pětimístná (s až 910 litry objemu kufru), ale při objednání třetí řady sedadel (za příplatek 25 tisíc korun) uveze celkově až sedm pasažérů. Třetí řada je samozřejmě spíše pro menší děti a mnoho prostoru za ní nezůstane (konkrétně 187 litrů), ale v životě může nastat řada situací, kdy se vám budou nouzová sedadla hodit.
2. Design
Nové Sorento je ještě hranatější než jeho předchůdci, ale to mu nebrání působit elegantně – detaily jako „tygří“ maska propojená s LED světlomety nebo prolisy u zadních svislých dělených LED světel spolu s chromovanými doplňky působí přímo prémiově. Nabídka disků zahrnuje všechny rozměry od 17 do 20 palců.
V interiéru je to dost podobné – skvělá architektura, povedené detaily, kvalitní materiály a vysoká úroveň zpracování. A pochopitelně spousta moderních technologií, protože bez nich by to dnes rozhodně nešlo…
3. Technologie
Už na první pohled vás praští do očí 12,3“ digitální kokpit a 10,25“ dotykový infotainment hned vedle něj – ten nabídne široké možnosti online služeb (data pro navigaci a vzdálený přístup přes mobilní aplikaci, to vše zdarma na sedm let) a mobilní konektivity (bezdrátové Apple CarPlay a Android Auto, indukční nabíjení). Také tu najdete například head-up displej, vyhřívaná i odvětrávaná sedadla, bezklíčový přístup včetně elektricky ovládaných pátých dveří nebo prémiový audiosystém BOSE s 12 reproduktory, to vše zalité náladovým ambientním osvětlením s měnitelnými barvami.
4. Bezpečnost
Moderní technologie se uplatnily i při zvyšování úrovně bezpečnosti. Sorento umí nouzově brzdit před auty, cyklisty i chodci, dokáže zabránit srážce s protijedoucím autem při odbočování vlevo, na dálnici bude automaticky udržovat rychlost (stop&go) i jízdu v pruhu, čte značky a doporučuje změnu rychlosti v omezeních, monitoruje mrtvé úhly, sleduje řidičovu únavu a také usnadní parkování díky 360° senzorovému poli a kamerovému systému. K tomu přidává propracované deformační zóny a až sedm airbagů (nově se středovým airbagem, který chrání posádku vpředu před vzájemným kontaktem), kdyby se havárii přeci jen zabránit nepodařilo.
5. Motory
Sorento přichází na trh se dvěma výkonnými, a přitom úspornými motorizacemi:
Buď si můžete vybrat klasický diesel 2,2 CRDi ve zcela nové evoluci (202 k a 440 Nm) v kombinaci s automatem (zcela nová osmistupňová dvouspojková převodovka) a pohonem předních nebo všech kol, nabízející tabulkovou kombinovanou spotřebu 5,4–6,0 l/100 km (dle varianty pohonu, velikosti kol a výbavy).
Druhou volbou je benzinový hybrid kombinující přeplňovaný motor 1,6 T-GDi s elektromotorem (vždy jako čtyřkolka s 6stupňovým automatem), celkový výkon soustavy je 230 koní a 350 Nm a baterie o skromné kapacitě 1,49 kWh se nabíjí jízdou. Výsledkem je tabulková spotřeba 5,6–6,2 l/100 km. Časem však dorazí i plug-in hybridní varianta s větší baterií dobíjitelnou ze sítě, která by měla ujet čistě na elektřinu až 62 km.
Pokud chcete využívat Sorento i jako tažné zvíře, mělo by vás zajímat, že naftová verze utáhne brzděný přívěs o hmotnosti až 2,5 tuny, hybridní pouze 1 650 kg, nebrzděný zvládnou obě verze do hmotnosti 750 kg.
6. Jízda
Kvůli právě řádící pandemii jsme ještě neměli možnost usednout za volant nového Sorenta, ale podle všeho mu půjde primárně o co největší pohodlí a snadnou ovladatelnost, jak je v této kategorii zvykem. Chování auta si budete moci přizpůsobit volbou jízdních režimů z variant Eco, Comfort, Sport a automatického režimu Smart.
Sorento ale nezapomíná i na své off-roadové kořeny – s pohonem všech kol, světlou výškou 176 mm a voličem terénních režimů, které přizpůsobí chování elektroniky podle povrchu (bahno, písek, sníh), budete moci vyrazit za dobrodružstvím i mimo asfalt.
7. Cena
Základní cena nového Sorenta činí vskutku nemalých 1 099 980 Kč (verze 2,2 CRDi 4x2 8AUT, stejně vybavená čtyřkolka stojí o 50 tisíc víc) – to proto, že za své peníze nedostanete žádné holátko, ale velmi slušně vybavené auto, které si můžete ještě vyšperkovat k plné spokojenosti. Samozřejmostí je bezkonkurenční tovární záruka na 7 let nebo 150 000 km. O vůz je už teď v ČR velký zájem, tak pokud si chcete udělat radost novým SUV co nejdříve, s objednávkou neváhejte. Takhle dobrou nabídku jen tak nenajdete...