Článek
Nutno říct, že návrh zákona o pozemních komunikacích, který se týká dálničních známek a počítal se zvýšením jejich ceny z 1 500 Kč na 2 000 Kč, předložilo vládě ministerstvo dopravy. Ovšem vláda se rozhodla, že zatím schválí jen změnu známek na jejich elektronickou verzi, ale cenu ponechá stejnou. Avšak s ohledem na to, že se cena za několik posledních let neměnila a vzhledem k náznakům ministerstva dopravy, změna hodnoty dálniční známky se bohužel dá očekávat. Nicméně jsou to zatím jen spekulace a budeme samozřejmě rádi, když se nepotvrdí a cena zůstane beze změny.
Hodně řidičů ale v posledních několika letech, respektive po dobu, kdy se ministerstvo zoufale pokouší opravit dálnici D1, naopak volá po zlevnění známek. Podle nich jsou české dálnice, a hlavně právě D1, po většinu roku plně nepoužitelné a více času na nich prostojíme, než že bychom se pohodlně dostali do cíle cesty. Zlevnění by podle některých nahrával také fakt, že odpadnou ceny za tisk a distribuci dálničních kupónů. Ovšem na to reagoval ministr dopravy Dan Ťok tak, že si musíme uvědomit, že zavedení systému elektronických známek něco stojí a bude to potřeba financovat právě z peněz za prodané dálniční známky.
A jak to tedy bude fungovat? Dle ČTK budou platby vázány na registrační značku příslušného auta. Obojí bude evidovat informační systém provozovaný Státním fondem dopravní infrastruktury a platby za dálniční známky budou kontrolovány prostřednictvím kamer, ale možná i mýtných bran. Systém by do budoucna měl umožnit rovněž takzvané krajské dálniční známky, po nichž některé kraje volaly. Součástí návrhu, který podalo vládě ministerstvo dopravy, je také možné zvýhodnění nebo úplně osvobození od dálničních poplatků pro auta na alternativní pohon.
Vláda schválila zavedení elektronických dálničních známek od roku 21. Horní limit pro cenu ponechala na současných 1500 Kč.
— Dan Tok (@tok5934) February 4, 2019
Zcela zdarma by dálnice mohly používat auta využívající k jízdě elektrickou energii, vodík nebo auta s hybridním pohonem. Bude to mít ale jedno pravidlo, jímž jsou maximální emise oxidu uhličitého, který tato auta mohou vypouštět do ovzduší. Tu hranici úředníci stanovili na 50 gramů na kilometr. Je dobře, že zákon pamatuje i na u nás stále celkem populární vozy na zemní plyn, které by měly mít známku za poloviční cenu.