Článek
Geniální automobilový inženýr, který se narodil v roce 1875 v obci Vratislavice nad Nisou, totiž s elektřinou koketoval hned v samých konstruktérských začátcích. První hybridní automobil s elektromotory v nábojích kol postavil totiž již v roce 1900 a nazval jej „Semper Vivus“, tedy Věčně živý. Jeho dojezd neomezovala kapacita olověných akumulátorů, dobíjely je totiž dva benzinové jednoválce. Průkopník hybridní technologie tak byl schopen ujet tehdy úctyhodnou vzdálenost 200 kilometrů bez zastavení.
O 113 let později vyrazil na závodní dráhu Porsche 919 Hybrid, 900koňový hybrid, který spojuje přeplňovaný dvoulitrový benzinový čtyřválec o výkonu 500 koní se 400koňovým elektromotorem získávajícím energii z rekuperace brzdné energie a výfukových spalin.
Extrémně sofistikovaný speciál si svět vytrvalostních závodů doslova podmanil. Hned v první sezoně skončil třetí v seriálu WEC, v následujících třech letech ale vyhrál jak celý šampionát, tak nejprestižnější čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans.
Právě vítězný vůz posádky Marc Lieb, Romain Dumas a Neel Jani můžete vidět naživo vystavený v muzeu v rodném domě Ferdinanda Porsche ve Vratislavicích u Liberce (Škoda Auto jej zakoupila, zrenovovala a v listopadu 2016 zpřístupnila veřejnosti). Expozice je přístupná každý pátek, sobotu a neděli od 9 do 17 hod., v ostatní dny po předchozí domluvě s návštěvní službou ŠKODA Muzea. Návštěvu lze zkombinovat s prohlídkou mladoboleslavského ŠKODA Muzea, k dispozici je i zvýhodněné kombinované vstupné.