Článek
Škoda Slavia. Pro většinu z nás patrně nadobro jen takový „vzdálený příbuzný“, pro automobilku Škoda jako takovou však jde o klíčový model – jde o druhý vůz navržený speciálně pro indický trh, který rok od roku roste. A jelikož se nám dobře známé modely Octavia a Superb v Indii těší poměrně slušné oblibě – podobně jako nedávno představený Kushaq – je logické prodejní portfolio postupně rozšiřovat. Navíc má tuzemská automobilka před sebou nelehký úkol, a sice vyšlapat cestu celému koncernu VW právě v Indii.
Společnost Škoda Auto si řekla, že už veřejnosti konečně ukáže, jak bude zbrusu nový model vypadat – jenom ne úplně. Slavia momentálně prochází závěrečnými testovacími jízdami a to znamená, že vůz se musí ukázat světu. Jenže lidi ze Škoda Auto napadlo, že aby se o novém typu Slavia ještě chvíli mluvilo a diskutovalo, což se jim daří, bylo by dobré auto ještě neukázat v celé své kráse, ale ve speciálním polepu, evokujícím kamufláž.
Škoda tak v Indii vyhlásila designérskou soutěž. Vítězem se stal Shreyas Kalamberkar, a díky tomu, že se umístil na prvním místě, čeká jej v rámci projektu „Camouflage with Škoda“ odměna v podobě výletu do Prahy a také osobní setkání s vrchním designérem společnosti Škoda Auto, Oliverem Stefanim.
Soutěž byla určena jak profesionálním designérům a studiím, tak i studentům designu, firmám či univerzitám. Uzávěrka byla 18. srpna a sudí museli vybírat mezi více než 200 návrhy z celé Indie. Do finále se pak dostalo pouhých 5 návrhů, z těch potom vybírali pánové Gurpratap Boparai, generální ředitel společnosti Škoda Auto Volkswagen India Private Limited, potom Zac Hollis, hlava společnosti Škoda Auto India, a pochopitelně i šéfdesignér Škody, Oliver Stefani.
Porota pak hodnotila celou řadu faktorů – mezi nimi třeba kreativitu, technické znalosti, ale i estetiku jako takovou, inovaci, funkčnost, celkový dojem a na závěr také emotivnost. Vítězem se nakonec stal zmíněný Kalamberkar, porotu si získal především tím, že se mu podařilo skloubit prvky české a indické kultury. Teplé odstíny barev a motivy páva a lotosu reprezentují indickou kulturu, prvky pověstného českého sklářství a uměleckého směru kubismu pak pro změnu tu českou.
Vítěz soutěže „si zaletí“ do Prahy na výlet a potřese si rukou s vrchním designérem společnosti Škoda Auto. Ani ostatní soutěžící však neodešli s prázdnou. Návrh, který se umístil na druhém místě a který se držel stávající barevné palety vozů Škoda, údajně zaujal základním tvarem a výraznými motivy patrnými na první pohled. Tento soutěžící byl odměněn profesionálním designérským tabletem, ostatní tři finalisté získali sadu upomínkových předmětů značky Škoda Auto.
Slavia je potom po SUV Kushaq druhým modelem mladoboleslavské Škodovky, který ušit na míru pro indický trh, přesto jezdí na osvědčené platformě MQB, která však pro tyto účely byla upravena. Jde o součást projektu India 2.0 a naše Škoda je aktuálně odpovědná za veškeré aktivity koncernu Volkswagen na indickém trhu.
Zní to k nevíře, ale do projektu India 2.0 už byla investována jedna miliarda eur, z toho 275 milionů eur do výzkumu a vývoje nových modelů, aby automobilka byla schopna adekvátně přistupovat k tamnímu trhu jako takovému, ale i k požadavkům tamních zákazníků. Stupeň lokalizace se tu pohybuje okolo 95 %, drtivý většina dílů pro tamní modely je tedy vyráběna v Indii.