Článek
O málokterém autě se dá říct, že je sofistikované a prošpikované technikou i čtvrtstoletí po jeho vzniku. Ačkoliv ve skutečnosti je to dokonce ještě déle – Williams FW14B, se kterým jezdili Nigel Mansell a Riccardo Patrese, dominoval F1 v roce 1992. Jo, to byl ten rok, kdy skončila nadvláda McLarenu. Do té doby se jim totiž podařil čtyřikrát po sobě tzv. double – čili vyhrát jak šampionát, tak Pohár konstruktérů. Zadání ve Williamsu znělo jasně: „Smázněte Ronu Dennisovi ten jeho přiblbý úsměv!“
Proč bylo auto tak výjimečné? Inu, částečně to bylo fenomenálním motorem V10 od Renaultu, ale to nebylo vše. Jeho účinnost ještě umocňovala revoluční poloautomatická převodovka s řazením pádly, a hlavně – aktivní zavěšení a kontrola trakce. Díky aktivnímu zavěšení byly tehdejší williamsy schopné udržet neskutečnou nájezdovou rychlost, na výjezdu ze zatáčky to potom jistila právě kontrola trakce – Mansell s Patresem mohli podstatně dříve „jít na plyn“, a tento recept způsobil, že pro soupeře to bylo příliš velké sousto. Dokonce i pro geniálního Ayrtona Sennu.
Kontrola trakce a aktivní zavěšení byly později stejně zakázány, ale FW14B si navždy budeme pamatovat jako auto, které dělalo Sennovi neklidné spaní. Nigel Mansell, britský jezdec, šampion sezony 1992 a majitel nejrychlejšího knírku na světě, s tímto autem vyhrál tehdy rekordních 9 závodů sezóny. Toto legendární a dnes už klasické závodní auto jde do aukce v červenci, stane se tak v Goodwoodu na Festivalu rychlosti. Auto bylo původně v rukou samotného Williamsu, poté jej dlouho vlastnil soukromý sběratel.
Podle aukční síně Bonhams byly nedávno zprovozněny jak V10 Renault, tak i revoluční aktivní zavěšení. Je tedy velká pravděpodobnost, že Williams FW14B ještě někdy uvidíme v pohybu! A jeho cena nejspíš rozpohybuje hladinu krevního tlaku i vyloženým kliďasům.