Článek
Sáhněme si do svědomí. Všichni alespoň jednou za zimu nadáváme silničářům za to, že zaspali a že je jízda po městě pro nás nebezpečná a občas i nemožná. Ale co si budeme povídat, jsme to právě my, řidiči, kteří jsme za svou jízdu zodpovědní, což znamená, že se musíme přizpůsobit stavu, tedy sjízdnosti vozovky. Nadávat u toho sice můžeme také, ale musíme prostě dávat pozor a v případě zhoršených podmínek alespoň sundat nohu z plynu. Dá se říct, že v zimním období, tedy od 1. listopadu, neexistuje něco jako neočekávaný sníh nebo námraza. Musíme počítat s tím, že jeden den může být 15 stupňů a druhý den zase -15 stupňů. Silničáři se nám snaží svou prací pomoci, ale nejsou schopni být na všech místech najednou. Je to tedy i na nás.
Pozor na mosty
Zimní jízda ve městě není jen poskakování v kolonách v centru. Každé město má i své okrajové části, kde můžou být zimní podmínky velmi náročné. V Praze jsou to například místa jako kopec mezi Stodůlkami a Řepy, sjezd do Radlic okolo Jinonické nebo do Břežanského údolí, zrádné místo je také při nájezdu na Moskevskou od Bohdalce. Takových míst existují desítky a často jde o místa, kde řidiči mnohdy ani netuší, že je pod nimi přemostění. Taková silnice prochladne odspodu a velmi rychle se na ní i při teplotách okolo 0 °C vytvoří námraza, zvláště v ranních a večerních hodinách, kdy padne rosa.
Na takových nejfrekventovanějších místech má Technická správa komunikací instalovaný automatický postřik, o kterém jsme vám před nedávnem psali. Tento systém ale není všude, takže si raději jejich umístění zkontrolujte na stránkách TSK a na ostatních mostech dávejte velký pozor. Stejný pozor dávejte kolem měst v takových místech, kde se zalesněné nebo zastavěné úseky mění v otevřené, a to zvláště na větrných místech. Proudící chladný vzduch se opět snadno projevuje námrazou.
Koleje a přechody jsou nebezpečné
Zimní městská jízda má několik nebezpečných specifik. Velkým problémem můžou být tramvajové koleje, dlažba nebo přechody pro chodce. Ve vlhkém počasí a při nízkých teplotách jsou tato místa velmi kluzká. Nebezpečí číhá v rychlé změně povrchu. Můžete jet po asfaltu, který neklouže, ale stačí najet na přechod pro chodce a budete mít plné ruce práce. Každý povrch, tedy třeba asfalt a dlažební kostky, má zcela jinou adhezi. Přidají-li se k tomu tramvajové koleje, je o problém postaráno. Prodlužuje se brzdná dráha a chování auta se může rychle změnit. Stejně zrádná jsou také místa s vodorovným značením. Bílá saduritová barva je v případě, že je na ní námraza nebo sněhová břečka, kluzká doslova jako led.
Na tyto nástrahy ale musí dávat pozor i chodci! Brzdná dráha aut se špatným počasím výrazně prodlužuje. Řidič na suchém asfaltu zastaví z 50 km/h za ideálních podmínek na 28 metrech. Na sněhu s kvalitními zimními pneumatikami už je to 37 metrů. A to jen v případě, že se řidič svému autu a jízdě v tu chvíli věnuje na 100 %. A to se bohužel moc často neděje.