Článek
Dnes zahloubáme do oficiálních policejních statistik za roky 2019 i 2020 a podíváme se na viníky dopravních nehod a jimi nejčastěji řízená vozidla. Jde o data z událostí, které byly vyšetřovány Policií České republiky, takže se zde nepromítají drobné kolize, ke kterým není nutné volat prodlouženou ruku zákona.
V roce 2019 řešila policie celkem 107 572 dopravních nehod, přičemž jejich nejčastější příčinou bylo nevěnování se řízení. Na druhé příčce se umístilo nesprávné otáčení nebo couvání, trojku držel jiný druh nesprávné jízdy, čtvrtá pozice patřila nedodržení bezpečné vzdálenosti, zatímco na pátém místě jste mohli najít nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.
Pokud se na ty samé příčiny podíváme z hlediska tragických následků, najdeme v TOP 3 na samém vrcholu nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky, na druhé pozici přejetí do protisměru a v rámci třetí příčky nevěnování se řízení vozidla.
Nejvíce smrtelných nehod se pak stalo ve Středočeském kraji, o něco lépe (méně hůře) na tom byl kraj Královéhradecký, Jihočeský, Jihomoravský a Moravskoslezský. Naopak mezi nejvíce bezpečné kraje (co se týče usmrcení) se řadily Karlovarský, Liberecký, Zlínský a hlavní město Praha.
Tak a teď pojďme na ty „hříšníky“ a jejich vozy, seřazené do přehledné tabulky nazvané Přehled nehod podle výrobce/značky (viníka) 2019.
Výrobce/značka | Zaviněných nehod | Pořadí |
---|---|---|
Škoda | 16 566 | 1. |
Volkswagen | 6 354 | 2. |
Ford | 4 570 | 3. |
Mercedes-Benz | 3 516 | 4. |
Renault | 3 456 | 5. |
Peugeot | 3 318 | 6. |
BMW | 2 272 | 7. |
Citroën | 2 099 | 8. |
Opel | 2 011 | 9. |
Hyundai | 1 931 | 10. |
Fiat | 1 782 | 11. |
Audi | 1 655 | 12. |
Iveco | 1 500 | 13. |
Volvo | 1 375 | 14. |
Toyota | 1 180 | 15. |
MAN | 1 178 | 16. |
KIA | 920 | 17. |
Honda | 901 | 18. |
DAF | 900 | 19. |
Seat | 819 | 20. |
Z tabulky vyplývá, že se na prvním místě umístila mladoboleslavská Škodovka, stíhaná Volkswagenem, Fordem a Mercedesem. Je potřeba si uvědomit, že například modely od Škoda Auto patří k nejrozšířenějším automobilům v Česku – tedy na silnicích jich jezdí nejvíce, a tudíž mají největší potenciál stát se lídrem takovýchto statistik.
Lze tedy říci, že nejčastějšími viníky dopravních nehod řešených Policií České republiky byli v roce 2019 řidiči škodovek, ale zároveň je třeba dodat, že jich na cestách jezdí nejvíce.
V seznamu figurují ale i méně známé značky. Jako zajímavost uvádíme ještě nehody (počet za rok 2019) zaviněné řidiči strojů od automobilek Holden (6), Trabant (6), Lublin (4), Pontiac (3), GAZ (2), IFA (2), Wartburg (2), SsangYong (2) a ARO (1).
Výše celkových škod při nehodách zaviněných řidiči motorových vozidel (nejen aut) se v roce 2019 vyšplhala na částku 6,10 miliardy korun. Neméně překvapující jsou rovněž roky výroby vozů viníků nehod, kdy předloni nejvíce bourala vozidla vyrobená v letech 2018, 2017 a 2016.
Dvacítka byla klidnější
Rok 2020 byl z hlediska nehodovosti klidnější, a to zejména kvůli pandemii. Policie řešila 94 794 událostí, ovšem nejčastější příčinou bylo znovu nevěnování se řízení vozidla, dále nesprávné otáčení nebo couvání, jiný druh nesprávné jízdy, nedodržení bezpečné vzdálenosti a nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.
V TOP 3 nejtragičtějších příčinách opět kraluje nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky, přejetí do protisměru a nevěnování se řízení vozidla.
Nejvíce smrtelných nehod se stejně předloni stalo ve Středočeském kraji. V Ústeckém a Jihomoravském kraji byla nehodovost pouze středně zvýšená, zatímco rolo premiantů (nejméně smrtelných nehod) obhájil kromě hlavního města Prahy také Karlovarský, Liberecký a Zlínský kraj, přičemž nově se k nim přidal též kraj Olomoucký.
Tak a opět data viníků nehod a jejich vozů, znovu seřazená do přehledné tabulky nazvané Přehled nehod podle výrobce/značky (viníka) 2020.
Výrobce/značka | Zaviněných nehod | Pořadí |
---|---|---|
Škoda | 14 595 | 1. |
Volkswagen | 5 699 | 2. |
Ford | 3 902 | 3. |
Renault | 3 075 | 4. |
Mercedes-Benz | 2 973 | 5. |
Peugeot | 2 818 | 6. |
BMW | 1 939 | 7. |
Citroën | 1 749 | 8. |
Hyundai | 1 660 | 9. |
Fiat | 1 637 | 10. |
Opel | 1 614 | 11. |
Audi | 1 408 | 12. |
Iveco | 1 269 | 13. |
Volvo | 1 162 | 14. |
Toyota | 1 047 | 15. |
MAN | 929 | 16. |
Honda | 844 | 17. |
DAF | 781 | 18. |
Seat | 762 | 19. |
KIA | 743 | 20. |
Znovu opakujeme, že škodovek, volkswagenů a fordů jezdí po silnicích daleko více než třeba hond, dafů nebo třeba opelů. S vysokým počtem provozovaných vozidel dané značky tedy zákonitě rostou i tyto statistické (ne)úspěchy.
A co výše zmíněné raritní nebo historické značky, jak ty si vedly oproti roku 2019 (počty zaviněných nehod v 2020)? Takže řidiči vozů značky Holden (8), Trabant (1), Lublin (1), Pontiac (1), GAZ (1), IFA (2), Wartburg (1), SsangYong (5) a ARO (0).
Výše celkových škod při nehodách zaviněných řidiči motorových vozidel v roce 2020 klesla oproti předloňsku na částku 5,35 miliardy korun. Taktéž nikoho nepřekvapí roky výroby vozů viníků nehod, kdy vloni nejvíce bourala vozidla vyrobená v letech 2019, 2018 a 2017.
Statistika vs. realita
Z reálných statistických dat tedy lze vyčíst, že viníky dopravních nehod šetřených policií jsou z větší části řidiči lidovějších značek a že nejčastější příčinou kolize je nevěnování se řízení. A to trochu rozbíjí onen společenský trend, kdy se na všechny šoféry vozů německých prémiových značek se silnými motory automaticky pohlíží jako na nejnebezpečnější piráty silnic (byť někteří takoví jimi jsou).
Statistika totiž říká, že se máte více bát řidiče zánovní (obvykle firemní) škodovky než frajírka ve starém bavoráku, který se svým jízdním stylem snaží ohromit okolí. Ovšem ve finále jde pořád pouze o čísla, ověřená, tvrdá, ale čísla. Realita jednotlivých situací pak nakonec může být úplně jiná a v rámci sekundy ovlivnit celý váš život. Tak na to myslete, než dupnete na pedál plynu nebo během řízení uchopíte do ruky mobilní telefon.