Hlavní obsah

Viníci dopravních nehod podle továrních značek

Foto: Policie České republiky

Napadlo vás někdy, jaká vozidla nejčastěji řídí viníci dopravních nehod, které prošetřuje Policie České republiky? Získali jsme poměrně zajímavé statistiky za roky 2019 a 2020, které ukážou na největší „hříšníky“, ale také vysvětlí, proč jsou určité tovární značky umístěné na nelichotivých předních příčkách ve smyslu zavinění kolizí.

Článek

Dnes zahloubáme do oficiálních policejních statistik za roky 2019 i 2020 a podíváme se na viníky dopravních nehod a jimi nejčastěji řízená vozidla. Jde o data z událostí, které byly vyšetřovány Policií České republiky, takže se zde nepromítají drobné kolize, ke kterým není nutné volat prodlouženou ruku zákona.

Foto: Policie České republiky

Následující pojednání bude hovořit pouze o nehodách, které šetřila Policie České republiky

V roce 2019 řešila policie celkem 107 572 dopravních nehod, přičemž jejich nejčastější příčinou bylo nevěnování se řízení. Na druhé příčce se umístilo nesprávné otáčení nebo couvání, trojku držel jiný druh nesprávné jízdy, čtvrtá pozice patřila nedodržení bezpečné vzdálenosti, zatímco na pátém místě jste mohli najít nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.

Pokud se na ty samé příčiny podíváme z hlediska tragických následků, najdeme v TOP 3 na samém vrcholu nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky, na druhé pozici přejetí do protisměru a v rámci třetí příčky nevěnování se řízení vozidla.

Foto: Policie České republiky

Poměrně alarmující je fakt, že na druhém místě z hlediska příčin tragických nehod bylo (a stále je) přejetí do protisměru

Nejvíce smrtelných nehod se pak stalo ve Středočeském kraji, o něco lépe (méně hůře) na tom byl kraj Královéhradecký, Jihočeský, Jihomoravský a Moravskoslezský. Naopak mezi nejvíce bezpečné kraje (co se týče usmrcení) se řadily Karlovarský, Liberecký, Zlínský a hlavní město Praha.

Tak a teď pojďme na ty „hříšníky“ a jejich vozy, seřazené do přehledné tabulky nazvané Přehled nehod podle výrobce/značky (viníka) 2019.

Výrobce/značkaZaviněných nehodPořadí
Škoda 16 566 1.
Volkswagen6 3542.
Ford4 5703.
Mercedes-Benz 3 516 4.
Renault3 4565.
Peugeot3 3186.
BMW2 2727.
Citroën2 0998.
Opel2 0119.
Hyundai1 93110.
Fiat1 78211.
Audi1 65512.
Iveco1 50013.
Volvo1 37514.
Toyota1 18015.
MAN1 17816.
KIA92017.
Honda90118.
DAF90019.
Seat81920.

Z tabulky vyplývá, že se na prvním místě umístila mladoboleslavská Škodovka, stíhaná Volkswagenem, Fordem a Mercedesem. Je potřeba si uvědomit, že například modely od Škoda Auto patří k nejrozšířenějším automobilům v Česku – tedy na silnicích jich jezdí nejvíce, a tudíž mají největší potenciál stát se lídrem takovýchto statistik.

Foto: Policie České republiky

Je celkem logické, že toto statistické prvenství patří značce, která je na českém trhu dlouhodobě nejsilnější

Lze tedy říci, že nejčastějšími viníky dopravních nehod řešených Policií České republiky byli v roce 2019 řidiči škodovek, ale zároveň je třeba dodat, že jich na cestách jezdí nejvíce.

V seznamu figurují ale i méně známé značky. Jako zajímavost uvádíme ještě nehody (počet za rok 2019) zaviněné řidiči strojů od automobilek Holden (6), Trabant (6), Lublin (4), Pontiac (3), GAZ (2), IFA (2), Wartburg (2), SsangYong (2) a ARO (1).

Foto: Policie České republiky

Do statistik viníků dopravních nehod podle továrních značek jsou započítány taktéž motocykly a další typy motorových vozidel. Vybrané všeobecné nehodové statistiky (např. úmrtí, příčiny, kraje apod.) pak zahrnují rovněž chodce, cyklisty a lesní zvěř

Výše celkových škod při nehodách zaviněných řidiči motorových vozidel (nejen aut) se v roce 2019 vyšplhala na částku 6,10 miliardy korun. Neméně překvapující jsou rovněž roky výroby vozů viníků nehod, kdy předloni nejvíce bourala vozidla vyrobená v letech 2018, 2017 a 2016.

Dvacítka byla klidnější

Rok 2020 byl z hlediska nehodovosti klidnější, a to zejména kvůli pandemii. Policie řešila 94 794 událostí, ovšem nejčastější příčinou bylo znovu nevěnování se řízení vozidla, dále nesprávné otáčení nebo couvání, jiný druh nesprávné jízdy, nedodržení bezpečné vzdálenosti a nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.

Foto: Policie České republiky

V roce 2020 se bouralo o poznání méně, ovšem svoji roli v tomto ohledu sehrála pandemie

V TOP 3 nejtragičtějších příčinách opět kraluje nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky, přejetí do protisměru a nevěnování se řízení vozidla.

Nejvíce smrtelných nehod se stejně předloni stalo ve Středočeském kraji. V Ústeckém a Jihomoravském kraji byla nehodovost pouze středně zvýšená, zatímco rolo premiantů (nejméně smrtelných nehod) obhájil kromě hlavního města Prahy také Karlovarský, Liberecký a Zlínský kraj, přičemž nově se k nim přidal též kraj Olomoucký.

Foto: Policie České republiky

Nejvíce smrtelných nehod se v roce 2019 i 2020 událo ve Středočeském kraji

Tak a opět data viníků nehod a jejich vozů, znovu seřazená do přehledné tabulky nazvané Přehled nehod podle výrobce/značky (viníka) 2020.

Výrobce/značkaZaviněných nehodPořadí
Škoda14 5951.
Volkswagen5 6992.
Ford3 9023.
Renault3 0754.
Mercedes-Benz2 9735.
Peugeot2 8186.
BMW1 9397.
Citroën1 7498.
Hyundai1 6609.
Fiat1 63710.
Opel1 61411.
Audi1 40812.
Iveco1 26913.
Volvo1 16214.
Toyota1 04715.
MAN92916.
Honda84417.
DAF78118.
Seat76219.
KIA74320.

Znovu opakujeme, že škodovek, volkswagenů a fordů jezdí po silnicích daleko více než třeba hond, dafů nebo třeba opelů. S vysokým počtem provozovaných vozidel dané značky tedy zákonitě rostou i tyto statistické (ne)úspěchy.

Foto: Policie České republiky

Znovu opakujeme, tyto statistiky částečně ovlivňuje dlouhodobá pozice a síla některých značek na českém trhu

A co výše zmíněné raritní nebo historické značky, jak ty si vedly oproti roku 2019 (počty zaviněných nehod v 2020)? Takže řidiči vozů značky Holden (8), Trabant (1), Lublin (1), Pontiac (1), GAZ (1), IFA (2), Wartburg (1), SsangYong (5) a ARO (0).

Výše celkových škod při nehodách zaviněných řidiči motorových vozidel v roce 2020 klesla oproti předloňsku na částku 5,35 miliardy korun. Taktéž nikoho nepřekvapí roky výroby vozů viníků nehod, kdy vloni nejvíce bourala vozidla vyrobená v letech 2019, 2018 a 2017.

Statistika vs. realita

Z reálných statistických dat tedy lze vyčíst, že viníky dopravních nehod šetřených policií jsou z větší části řidiči lidovějších značek a že nejčastější příčinou kolize je nevěnování se řízení. A to trochu rozbíjí onen společenský trend, kdy se na všechny šoféry vozů německých prémiových značek se silnými motory automaticky pohlíží jako na nejnebezpečnější piráty silnic (byť někteří takoví jimi jsou).

Foto: Policie České republiky

Statistiky jsou jedna věc, realita pak věc druhá. Proto jezděte bezpečně a předvídejte, bez ohledu na značku vozu

Statistika totiž říká, že se máte více bát řidiče zánovní (obvykle firemní) škodovky než frajírka ve starém bavoráku, který se svým jízdním stylem snaží ohromit okolí. Ovšem ve finále jde pořád pouze o čísla, ověřená, tvrdá, ale čísla. Realita jednotlivých situací pak nakonec může být úplně jiná a v rámci sekundy ovlivnit celý váš život. Tak na to myslete, než dupnete na pedál plynu nebo během řízení uchopíte do ruky mobilní telefon.

Související témata:
Načítám