Článek
M3 E30 je ve světě petrolheadů naprostou ikonou, má nedotknutelný statut jednoho z nejlepších BMW všech dob, pro mnohé představuje absolutním řidičské nebe. M3 E30 je prostě strop. Tedy alespoň se to tak říká, protože se s ní svezl jen málokdo. Ale určité předpoklady tu jsou. Silniční M3 E30 vzešla ze závodních okruhů, kde drtila svou konkurenci. Měla tu správnou velikost a byla lehká jako pírko, podvozek byl poctivě vypiplaný a uječený atmosférický motor měl správně točivý charakter. Prostě spojovala oldschool charakter s moderní řidičskostí. No, nejspíš je vážně tak dobrá, jak se říká…
Proto dnes stojí nesmysl – začíná se na milionu a kolem míče a půl máte opravdu pěkný sběratelský kousek. To si sakra rozmyslíte, jestli chcete ničit její hodnotu tím, že jí při renovaci seberete autentičnost. Ale pokud vás peníze zase tolik netrápí a jste skutečný automobilový fajnšmekr, tahle úprava od bulharských specialistů Vilner by mohla být tou nejlepší cestou, jak si svou M3 E30 při jezdění užít opravdu naplno.
Na karoserii se naštěstí moc nesahalo – verze Evo je perfektní taková, jaká je, zvlášť v laku Imola Red. A kapota z uhlíkových vláken spolu s decentně odlišným předním nárazníkem a zatmavenými světly jsou tak vkusné, že si jich ani nevšimnete. Určitě si ale všimnete 18palcových kol BBS s červenými středy, za nimiž jsou pak schované moderní tlumiče a pružiny KW.
Do celkového obrazu zapadá také poloviční bezpečnostní klec nainstalovaná v interiéru místo zadních sedadel a čtyřbodovými pásy vybavené skořepiny od Sparca (barevné sladění s celým interiérem je naprosto perfektní). Všimli jste si také závodního volantu Momo, hliníkových pedálů Sparco, karbonových plátů místo koberečků a hydraulické ruční brzdy? Tady to někdo myslí s řízením opravdu vážně!
Nejzásadnější – a nejkontroverznější – změna se stala pod kapotou. Místo originálního čtyřválce S14B23 se tam totiž nastěhoval řadový šestiválec S50B32 z pozdější M3 E36. Puristi se nejspíš křižují, ale my ostatní máme radost, že si tohle auto polepšilo z 200 koní rovnou na 321. To musí být pořádný mazec, když to na okruhu roztočí!
Ale není to škoda takhle výjimečné, propracované a cenné auto týrat na okruhu? To vážně není, protože právě pro tenhle účel se zrodilo. A my bychom vážně chtěli zažít, jak na trati funguje. Nejspíš bude ještě lepší než bájný originál. I když bychom nikdy nečekali, že je to možné.