Článek
Frajerské prohrábnutí plynu při podřazování bylo dřív nutností, bez takzvaného meziplynu nešlo u převodovek bez synchronizace zařadit nižší rychlost. Dnes už to za vás mnohdy dělá elektronika, v některých autech to pořádně ani nejde a už dávno to není zas až tak nutné.
Jste zklamaní? Nebojte, my vás ty správné meziplyny naučíme. Vždyť ono to k tomu řízení tak nějak patří a je to dovednost, podle které se pozná každý dobrý řidič. Jenže co si budeme povídat, většinou je důležitější auto správně zabrzdit a na silnici vést než se zabývat tím, abyste při podřazování s meziplynem přesně trefili ty právně otáčky a auto vám neškublo.
Pokud už se nadechujte k tomu, že tak to rozhodně není a meziplyn je nutnost, tak jste ještě neviděli video, které jsme pro vás s Honzou Červenkou a Honzou Koubkem natočili. Kluci v něm vysvětlí, jak a proč se meziplyny dělaly dřív a jak se dělají nyní. Ale taky se dozvíte, v čem je jejich užitečnost a proč byste je měli používat, ale také, proč to není úplná mantra.
Už dávno neplatí, že se dělají technikou pata špička, jak tomu bylo u starších aut a jak se o ně mnozí pokoušejí, protože to šlo hlavně u vozů, kde byl plynový pedál ukotvený do podlahy. Teď je daleko snazší a přirozenější za pomocí hrany chodidla. U některých aut to jde lépe, u některých vám pomůže až adaptér na pedály a u některých je lepší to nedělat, protože vám hrozí, že vám sklouzne noha z brzdového pedálu. Ano, i to se občas stane.
Meziplyn je důležitý, hlavně když máte vůz s pohonem zadní nápravy a s velkým motorem, což už je dnes spíše výjimkou. Slouží k tomu, aby se vám při podřazování na okamžik nezablokovala zadní kola, což by mohlo způsobit přetáčivý smyk. V některých moderních sportovních autech už za vás meziplyny při podřazování dělá elektronika, ale téměř vždy jde tento systém vypnout, a můžete se tak vyřádit vy.
Takže se pohodlně usaďte, podívejte se na naše další video a pak nám napište, jestli už jste se ty meziplyny naučili!