Hlavní obsah

Raritní Škodu Forman pro funebráky znáte? Jezdila tak strašně, že málem pohřbila i řidiče. Dnes je ultravzácná

Video: Garáž.cz

Porevoluční pohřební škodovky nejsou úplně častým úkazem, pár experimentů ale přece jen vzniklo. Ten dnešní je obzvlášť vzácný, postavilo se nanejvýš 20 kusů. Jeden si přitom můžete prohlédnout nedaleko Prahy.

Článek

Když se řekne pohřební škodovka, drtivá většina pamětníků si představí upravenou Škodu 1202 ze šedesátých let, případně mladší a ještě praktičtější „dvanáctsettrojku“. Auta s okřídleným šípem určená pro poslední cestu nebožtíka však vznikala i v modernější době, byť v menším množství.

V devadesátých letech hledala firma M.L.S. díru na trhu a zkusila tehdejší škodovku přestavět na pohřební vůz. Jako technický základ posloužil model Forman, respektive odvozený užitkáč Pick-Up. Jeho nákladový prostor by však velikostně nestačil, a tak se začalo řezat.

Hlavní inovací proti sériovému vozu se stala prodloužená ložná plocha a laminátová nástavba. Velikost rakve vyžadovala prodloužení zhruba o půl metru, ke kterému došlo za zadní nápravou. Výsledek? Dostatečně velký prostor pro převoz nebožtíka, ale zároveň šílené jízdní vlastnosti!

Foto: Garáž.cz

I pohřebák vystavený v muzeu Svět Škodovek byl původně fialovým Pick-Upem.

Naložené auto mělo totiž hodně odlehčená přední kola a bylo značně náchylné na boční vítr. Když se opřel do boku vozidla, měl řidič plné ruce práce, aby tuto specialitku vůbec udržel na silnici a paradoxně nenavýšil počet nebožtíků na českých cestách. Ač byl pohřebák ve vyšších rychlostech až nebezpečný, omezovač nedostal. V technickém průkazu tak najdeme jen údaj o maximální rychlosti 80 km/h.

Upravené pick-upy měly pod kapotou třináctistovku s výkonem 58 koní a vznikaly v letech 1993 až 1998. Firma M.L.S. je stavěla z nových i bazarových vozů. Dneska jde o skutečnou raritu, vždyť „pohřební“ procedurou prošlo jen několik málo kusů. Informace o počtu zhotovených aut se však liší, zpravidla se hovoří o sedmi až dvaceti kouscích.

Foto: Garáž.cz

Pohřebnímu vozu nesměla chybět ani vkusná výzdoba.

Nepraktická sanitka

Dalším méně známým vozem je sanitní přestavba Formanu Plus, která vznikla ve spolupráci vrchlabské pobočky Škoda Auto a Vojenského opravárenského podniku. Laminátovou nástavbu dodala firma Air Design z Mnichova Hradiště a následnou kompletaci obstarala královéhradecká společnost Regina, která v letech 1992 až 1995 zhotovila 125 kusů.

Foto: Garáž.cz

Tak co, svezli byste se?

Propagační materiál tehdy vyzdvihoval skvělou tepelnou izolaci nástavby, ve skutečnosti ale původní topení z palubní desky nebylo schopné dostatečně ohřát celý zadní prostor. A co víc, sanitní vůz byl i dost nepraktický. Při převozu ležícího pacienta muselo být sedadlo spolujezdce posunuto do krajní přední polohy, s řidičem a přepravovaným tak mohl v autě cestovat už jen doktor, a to na sedadle v nástavbě.

Foto: Garáž.cz

Kuriózní je, že se muzeu Svět Škodovek povedlo v roce 2017 sehnat nová originální nosítka, a to ze skladových zásob.

Hodně drahá specialita

Pro další nevšednost z přelomu devadesátých let musíme tentokrát vyrazit za hranice. Unikátní Pick-Up Hivo vznikal v Holandsku a vyrobilo se ho jen několik málo kousků. A jak už asi tušíte, auto vzniklo pro převoz osob se zdravotním postižením.

Foto: Garáž.cz

Tato úprava škodovky vznikala v zemi tulipánů.

Největší inovací je určitě hydraulický podvozek, který zadní část vozu snížil tak, aby mohl převážený komfortně nastoupit. Paradoxní je, že jen tato úprava vyšla na podobné peníze jako celé sériové auto.

Foto: Garáž.cz

Zadní část byla řádně prosklená, vešel se i nerozložený invalidní vozík.

Všechny tyto netradiční kousky si můžete prohlédnout v muzeu Svět Škodovek, které najdete za Čerčany asi půl hodiny jízdy autem od Prahy. Otevírací doba i veškeré další podrobnosti jsou k dispozici na oficiálním webu muzea. Na prohlídku si vyhraďte pořádné množství času, jak už víte z našich dřívějších článků, na výstavní ploše je toho k vidění mnohem víc!

Načítám