Článek
Zero není žádná rychlokvaška. Americká společnost vyrábí elektrické motorky už víc než 15 let, původně experimentovala jen s terénními sportovními stroji, ale rychle jim došlo, že pokud chtějí byznys, musí na silnici. V současné době mají na trhu devět modelů, pokud už nedorazil desátý.
Také použitá technika není žádné béčko. Vpředu obrácená vidlice Showa, vzadu odpružení té samé značky s tlumičem s „expanzkou“, brzdy J. Juan, ABS systém Bosch 9. generace, zkrátka osvědčená a kvalitní technika. Zero dobře ví, co dělá.
Model DS (což znamená DualSport, čímž je řečeno, že umí silnice i lehké traily) je k dostání v několika variantách. Mě samozřejmě zajímala ta „nejslabší“, která má vzduchem chlazený elektromotor stažený ze 44 na 11 kW (což je cca 15 koní). To totiž (společně s dalšími maličkostmi, jako že nemá řazení, má nožní zadní brzdu atd.) znamená, že může být klasifikována jako skútr a dá se na ní tedy jezdit s řidičským oprávněním A1 (které dostanete jako bonus k normálnímu autařskému „béčku“). Pro člověka zvyklého výhradně na skútry je to pak výrazně jiný zážitek. Sedí se obkročmo, motorka má vyšší těžiště, jinak reaguje na řídítka… a je rychlá!
Omezení se totiž sice vztahuje na výkon, ale točivý moment zůstal na 110 Nm a to je u 190 kg lehkého stroje pořádná porce. Jinými slovy: pro zcela nezkušeného jezdce to není vhodný stroj. I když mám na skútrech za sebou už pěkných pár tisíc kilometrů, měl jsem před Zerem velký respekt a většinu času jsem jezdil na jízdní režim Eco, který vám točivý moment výrazně ztlumí. Se Zerem DS není problém udržet dálniční tempo, ale spíš si s ním užijete na točitých okreskách nebo polňačkách, dojezd je dostačující… Jen ta cena. Ale to je zkrátka zatím prokletí elektrických vozidel obecně. Podívejte se ve videu…