Článek
Shooting Brake je název, o jehož původu se vedou spory. Možná se tak kdysi říkalo brzdícím vagonům na konci vlakových souprav, možná kočárům, kterými se sváželi lovci před začátkem honu, ale v šedesátých letech minulého století se tak určitě říkalo sportovním kupé, která si movití majitelé nechali přestavět na dvoudveřové kombíky. Pohodlí nebylo hlavním záměrem takové přestavby. Stačilo, aby se dovnitř vešel majitel, jeho doprovod a dozadu pár loveckých pušek a cestou zpátky možná nějaký ten úlovek.
Za základ posloužily všechny možné Astony Martin, Jaguary, Lynxy a podobná prémiová britská auta. Občas se dvoudveřový kombík objevil dokonce i v sériové výrobě, ale šlo spíš o výjimky: mluvím například o Volvu 1800 ES z počátku 70. let nebo BMW Z3 Coupé z přelomu tisíciletí.
Až když Mercedes v roce 2012 představil praktičtější verzi svého „čtyřdveřového kupé“ CLS, vrátil se název Shooting Brake oficiálně, ačkoli se tedy pořád dá namítnout, že pravý Shooting Brake má být dvoudveřový, a CLS by se tak nemělo počítat, nakonec podobně jako základní CLS není žádné kupé, ale jen trochu sportovněji střižený sedan. Marketing ale rozhodl jinak, a tak tu máme čtyřdveřová kupé i Shooting Brakey.
Tenhle dlouhý úvod jsem napsal jen proto, abyste pochopili, že Kia se se svým modelem Proceed GT pouští na docela horkou půdu. Většina aut, která se řadí do kategorie Shooting Brake, má totiž prémiovou značku a klade důraz na luxus, eleganci a hodnotnou image. Pravda, v poslední době se mezi Ferrari GTC4Lusso, Mercedesy CLS a CLA a další „velké hochy“ vetřel i Volkswagen se svým Arteonem, ale i tam patří, že jde o jeden z nejluxusnějších modelů, které má značka v nabídce.
Kam do toho zapadá Proceed GT? Elegantní je, to se mu nedá upřít. V porovnání se Ceedem Sportwagon je nižší, delší a skutečně působí hodnotnějším dojmem. Má sice menší kufr a méně místa na zadních sedadlech, ale s tím se u karoserie tohoto typu tak nějak počítá. Pohodlí zde není důležitější než elegance, nezapomínejte.
Shooting Brake by ale zároveň měl velmi dobře jezdit, být sportovní i pohodlný, mít dobře vybavený a luxusní interiér a také motor, který s ním zahýbe bez větší námahy. Jak se korejské značce podařilo splnit tyhle další úkoly, na to už se podívejte ve videu…