Hlavní obsah

Garáž Honzy Koubka: Elektrický Citroën C4 má v zimě problém

Video: Honza Koubek

Avantgardní crossover Citroën C4 se kromě spalovacích verzí vyrábí také s plně elektrickým pohonem. Po městě zajišťuje tichou a pohodlnou dopravu a může se s ním žít celkem dobře, ovšem pouze v případě, že máte možnost každý den nabíjet, a to zejména v zimních měsících.

Článek

Je stejně prostorný jako jeho spalovací sourozenci. Vzhledem k těžkým akumulátorům v podlaze má nižší těžiště a odpružení funguje možná dokonce o chlup líp. Pro typického měšťáka je ale Citroën ë-C4 poměrně nepraktický, protože když ho nemůžete nabíjet každý den, jeho dojezd je velmi limitován.

Podle tabulky má sice ujet až 350 km na jedno nabití, ale realita je jiná, zvlášť když teploty klesnou k nule nebo vás nedej bože napadne pustit se na dálnici.

Týden s tímto autem mi nade vši pochybnost potvrdil, že elektromobilita dnes už sice může fungovat docela dobře, ale velmi záleží na vstupních parametrech uživatele. Pokud je řidič člověk s vlastní nabíječkou, který většinu svých cest najezdí po městě, naprosto chápu, že na takovémto autě prakticky nevidí problém. Ten ovšem nastane přesně ve chvíli, kdy se mu to bude nejmíň hodit: když bude potřebovat mimo svůj plán zajet někam dál, nebude mít čas doplňovat náboj v akumulátoru a z tichého každodenního pomocníka se najednou stane koule na noze.

Nepochybuji, že za pět či deset let budeme i v Česku mít tolik rychlonabíječek, že se při zpětném pohledu na tento test akorát zasmějeme, ale věřte mi, že v současné době mi do smíchu nebylo. Většině problémů a prostojů, kdy jsem buď mrznul v připojeném autě, nebo se bezcílně potulovat blízkým obchodním domem, bych se s domácí nabíječkou pravděpodobně vyhnul, ale faktem zůstává, že cestu z Prahy do Brna by Citroën ë-C4 v zimním období bez minimálně jedné nabíjecí zastávky prostě nedal.

Stejně jako třeba dvoumístný sportovní roadster má specifickou cílovou skupinu a rodině s kočárkem ho budete prodávat těžko, i elektromobily jdou prozatím určené spíš menší skupině nadšenců, kteří splňují dvě hlavní podmínky:

Zaprvé mají dost peněz (protože i když ë-C4 patří k levnějším elektromobilům, pořád stojí s nějakou tou výbavou téměř 900 tisíc Kč) a zadruhé mají svou vlastní garáž či pozemek s vlastním wallboxem. A pokud občas potřebují jezdit delší cesty, pravděpodobně na ně budou mít ještě druhé auto se spalovacím motorem.

Moje další dojmy z Citroënu ë-C4 uvidíte ve videu.

Načítám