Hlavní obsah

Víčko nádrže: Proč ho nemají všechna auta na stejné straně?

Foto: Shutterstock / Nakun

Taky nesnášíte, když musíte tahat hadici od čerpacího stojanu přes celou šířku auta jen proto, že u toho, který je bližší vašemu víčku nádrže, je zrovna plno? Nebylo by lepší, kdyby měla všechna auta víčko na stejné straně? Nebo rovnou na obou stranách? A proč to tak není?

Článek

Automobilový průmysl je svázaný spoustou přísných nařízení, normy jsou prakticky na všechno – na velikost zpětných zrcátek, na pozici a svítivost světel, na hlasitost varovných pípání nebo umístění varovných nálepek... Tedy na všechno kromě umístění víčka palivové nádrže. Je to až neuvěřitelné, ale to si vybírá sama automobilka. Bohužel každá jinak, jedna ho dává na levý bok, jiná na pravý…

Umístění víčka palivové nádrže

V průběhu automobilové historie se dost měnilo – některá auta ho měla schované v předním blatníku (Porsche 911), nebo kapotě (Lamborghini Miura), dokonce i za výklopnou částí zadního světla (Lincoln Continental) či jinou ozdobou na karoserii (Škoda 1000MB). V Americe byla svého času móda skrývat ho za zadní (sklopnou) značku, to aby bylo jedno, ze které strany u stojanu zastavíte. Postupně se však stalo zvykem umísťovat víčko nádrže na boční panel za kabinu posádky – akorát někdy na levou, jindy na pravou stranu.

Foto: Škoda Auto

Oblíbená tisícovka měla víčko nádrže ukryté pod ozdobným znakem na pravém předním blatníku

Důvodů pro výběr strany může být víc:

Konstrukce – Vměstnat do moderního auta všechny důležité komponenty je někdy nadlidský úkol i pro velezkušené mistry Tetrisu, takže kam se uloží nádrž a kudy z ní vede trubka k hrdlu plnění, je zkrátka spíše dílem kompromisu „aby se to všechno vešlo“.

Design – Krása prodává a krytka víčka nádrže není právě nejvkusnější módní doplněk. Designéři se ji proto snaží dovedně skrýt, aby příliš nerušila jimi navržené elegantní linie a hrany. To znamená, že na některých autech musíte krytku palivové nádrže hledat jako detektivové s lupou.

Foto: Škoda Auto

Pod krytkou víčka nádrže se může nacházet celá řada zajímavých věcí. Obvykle je tam držák na pověšení víčka nádrže, někdy také tabulka doporučených tlaků pneumatik a v případě nových Škodovek třeba také škrabka na led nově i s měřidlem hloubky dezénu

Bezpečnost – Pokud vám už někdy při jízdě došlo palivo a museli jste ho dolévat u silnice z kanystru, určitě moc dobře víte, že je lepší to provádět ze strany, kde vás neohrožuje projíždějící doprava. I na takové detaily někteří výrobci myslí.

Pohodlí – Pro řidiče je samozřejmě nejsnadnější po vystoupení z vozu mít víčko nádrže na své straně – což je se samozřejmě liší podle toho, v jakém koutě světa výrobce sídlí. Není proto divu, že mnoho japonských automobilek má víčko nádrže vpravo.

Každá automobilka (či celý koncern) má většinou zavedený zvyk umisťovat víčko nádrže na stejnou stranu – i když je to někde pravá, jinde levá. Což uživatele aut může přivádět k nepříčetnosti…

Proč nemají víčko na obou stranách? Jednoduše proto, že by to bylo zbytečně komplikované a drahé.

Proč není víčko umístěné uprostřed? V minulosti se s tím už experimentovalo, ale v dnešní době to kvůli deformačním zónám, senzorům, prostoru v kufru (a pod ním) a dalším konstrukčním důvodům není možné.

Jak poznám, na které straně má moje auto víčko nádrže?

Foto: Shutterstock / OctShutter

Většina aut má na přístrojovém panelu nápovědu, na které straně hledat víčko palivové nádrže (v tomto případě je vlevo)

Nejjednodušší je samozřejmě auto oběhnout a podívat se (nedoporučujeme provádět za jízdy). Většinou to ale jde zjistit pouhým pohledem na přístrojový panel – většina aut na ní má (někde poblíž ukazatele stavu paliva) ikonu čerpacího stojanu s vyznačenou stranou, na níž má vaše auto umístěné víčko nádrže. Na té straně, kam vede od stojanu šipka, je umístěné hrdlo nádrže.

Související témata:
Pumpa
Načítám