Článek
Audi A3 vstoupilo na trh poprvé v roce 1996. Na platformě PQ34 sdílelo techniku s tehdejším VW Golf a také s první generací novodobé Octavie. Tehdy se á-trojka nabízela výhradně jako hatchback a to včetně elegantnější (dobrá, také méně praktické) třídveřové verze. Sedan se objevil až u třetí generace (2012-2020) a u nejnovější čtvrté.
Novinka postavená na základech techniky Golfu osmé generace je oproti předchůdci o čtyři centimetry delší (nyní 4,5 metru), rozvor náprav se nezměnil a má hodnotu 2,64 metru (stejnou hodnotu nabídne i verze Sportback). Nový model narostl rovněž na šířku a to o dva centimetry (1,82 metru) a o jeden centimetr na výšku (na 1,43 metru). Objem zavazadlového prostoru zůstal stejný jako u předchůdce (425 litru), což výchozí Sportback překonává o 45 litrů.
Přední maska Singleframe s voštinovou mřížkou a lichoběžníkově tvarovanými světlomety je shodná s verzí Sportback; i v tomto případě lze za příplatek svítit pomocí Matrix LED světlometů, které se skládají z celkem 15 diodových segmentů. Zajímavostí je, že spoiler na víku zavazadlového prostoru může být za příplatek vyroben z uhlíkového kompozitu.
Jak jsme u Audi zvyklí, interiér vypadá skvěle. Za zmínku stojí nový displej s průměrem 10,1 palce, který standardně nabízí rozpoznávání ručně psaného písma a hlasové ovládání (Audi k tomu dodává „hovorovou řečí“). Nechybí ani klasický Audi virtual cockpit plus (má úhlopříčku 12,3 palce) nebo promítání důležitých údajů na čelní okno. Nový infotainment třetí generace má údajně desetkrát vyšší výpočetní výkon než dříve a podporuje připojení k internetu prostřednictvím LTE.
Motorizace jsou zatím v nabídce tři, přičemž dvě jednotky jsou benzinové a jedna spaluje naftu. Základní verze 35 TFSI je poháněná čtyřválcem se zdvihovým objemem 1,5 litru a deaktivací dvojice válců, maximální výkon činí 150 koní. V nabídce je šestistupňový manuál nebo sedmistupňová převodovka S tronic.
Druhou verzí je ten samý motor, ovšem jako mild-hybridní s 48V systémem (výkon motoru zůstává stejný) a je spojený pouze s dvouspojkovým automatem. Dieselové jednotky zastupuje oblíbený 2,0 TDI s výkonem 150 koní. Postupně dorazí výkonnější verze, vrcholem by měla být ostrá RS3 s pětiválcem o výkonu vysoko přes 400 koní.
Předprodej nového modelu bude v tuzemsku zahájen v nejbližších měsících, první zákazníci si pak vozy převezmou letos v létě. Jaká bude prodejní cena, zatím tuzemský dovozce nezveřejnil, nová verze Sportback už svou cenovku má a stojí 705 900 korun.