Hlavní obsah

Většina Čechů kupuje raději ojetiny než nová auta

Foto: Shutterstock

Koupili jste si například v posledním roce nové auto? Nebo raději dáváte přednost vozidlům z druhé ruky? Pokud jste na druhou otázku odpověděli kladně, jste na tom stejně jako 80 % dotázaných v průzkumu společnosti Cofidis. Ta zjišťovala, jakým autům dávají Češi přednost.

Článek

Počet aut v České republice stále roste, a to jak těch nových, tak ojetých. Nicméně je zajímavé, že zcela nový automobil si domů soukromě koupila jen necelá pětina Čechů. Ostatní raději vsadí na ojetinu. Pro 60 % lidí totiž koupě nového auta představuje příliš vysokou investici a podle 30 % jde o vyloženě vyhozené peníze. Ojeté vozy nakupují Češi nejvíce v autobazarech, kde nejčastěji volí auta starší 5 let.

A kdo tedy nová auta kupuje? Velká většina nových aut na našich silnicích patří do firemních flotil. Když už se pro nové auto rozhodne soukromá osoba, jde většinou o zákazníky s vysokoškolským vzděláním. Ovšem vyhazovat peníze za nová auta se opravdu chce málokomu. Je to právě cena, která ke koupi auta z druhé ruky přivede až 30 % dotázaných. A je to i proto, že nové auto prakticky ihned po zaplacení ztrácí minimálně pětinu své hodnoty a prudký pokles ceny pokračuje hlavně v prvních čtyřech až pěti letech. Po této době tak lze zánovní auto získat i o polovinu levněji.

A to je také důvod, proč většina dotázaných raději sáhne po ojetině. 12 % lidí vnímá ojetý vůz jako možnost k získání kvalitnějšího automobilu, než jaký by za stejnou částku pořídili v autosalonu, ať už je tím myšlena lepší výbava, vyšší třída vozu nebo prestižnější značka. Z dalších důvodů pro nákup ojetého vozu v autobazaru uváděli respondenti doporučení rodiny, větší výběr značek, barev a typů, kratší čekání nebo více možností financování, které je při výběru auta důležitým faktorem pro pětinu lidí. Nicméně právě kvůli spořivosti zákazníků náš vozový park hodně stárne, když se blíží k průměrným 15 letům.

Dlouhá životnost auta je sice moc hezká, ale doprava se zahušťuje i zrychluje a 15leté auto je na silnici dnes mnohem nebezpečnější než auto staré třeba jen 6 let. I to se ale už na prodejích ojetin začíná trochu projevovat. Automobil ve stáří 3 až 5 let zakoupilo v autobazaru 24 % lidí. Mladší vozy si Češi v autobazarech stále vybírají spíše výjimečně. Auto mezi 1 až 3 lety stáří si zde podle průzkumu Cofidisu pořídilo 13 % lidí a ojetý vůz starý maximálně rok si zakoupila v autobazaru jen 4 % dotázaných.

Máte osobní zkušenost, nebo víte o případu z okolí, kdy se skutečně prokázalo, že ojetý vůz představuje rizikový faktor pro svoji posádku a pro bezpečnost silničního provozu? Podělte se o zkušenosti v diskuzi...  

Související témata:
Načítám