Hlavní obsah

Veterány v Telči jsou dílem bývalého zmrzlináře

Foto: Jan Majurník

Bývalá pila se díky kavarníkovi a zmrzlinářovi proměnila v útulné muzeum plné veteránů a staré techniky

Nejdříve měl kavárnu, potom deset let prodával zmrzlinu, pak se však rozhodl dát starému harampádí nový život a otevřel si muzeum. Útulná expozice v Telči vás vezme do tajů soukromého sběratelství, unikátních automobilových designů a autentické atmosféry.

Článek

Otec Aleše Wimmera sbíral dlouhá léta všemožné harampádí, zajímavé i méně zajímavé věci, ale i různé drobnosti. Syn sběratele měl nejprve kavárnu, poté dlouhá léta prodával zmrzlinu, ale nakonec mu veterány pozitivně přerostly přes hlavu a v roce 2012 si v areálu bývalé pily otevřel soukromé Muzeum techniky, kam umístil svoje i otcovy poklady.

Pokud vás zajímají stará auta, bicykly, telefony, rádia, požární technika, kamna, kalkulačky, televizory, kočárky nebo prostě staré věci, doporučujeme vám vyrazit do Telče.

Foto: Jan Majurník

Před areálem stojí starý ruský stroj, uvnitř jsou technické skvosty

Uvnitř je většinou sám majitel a hrdý vlastník několika technických skvostů, které se pojí přímo s městem Telč. Jde například o starou hasičskou stříkačku.

Jeden z nejvzácnějších kousků najdete spolu s gramofonem vyhrávajícím dobovou hudbu po pravé straně u vstupu do hlavního sálu. Armstrong Siddeley E30 má dochovanou kompletní historii, a to od doručení šlechtické rodině (1919) po jeho nákup a transport do Česka, což se uskutečnilo v roce 2014.

Britská šoférská limuzína s přezdívkou Nellie disponuje pětilitrovým šestiválcem, hmotností kolem dvou tun, maximální rychlostí 104 kilometrů za hodinu a původní cenou 1 400 liber. Za zmínku stojí také žlutá Tatra 75, která se stala prvním významnějším kouskem umístěným do tohoto muzea.

Foto: Jan Majurník

Armstrong Siddeley E30 pochází z roku 1919

Praga Piccolo Sport zaujme hliníkovou karoserií bez jakéhokoli laku. Pokud si auto nemůžete zařadit, hádáte správně, že jde o vlastní Wimmerův design inspirovaný 30. léty minulého století. Co se týká šasi, jde o unikát.

Foto: Jan Majurník

Originální design vozu Praga Piccolo Sport je inspirovaný 30. léty minulého století

Vedle Land Roveru, který celé tohle muzeum pomáhal stavět, najdete pískový Dodge WC 51 T-215. Stroj váží 2 560 kilogramů a pohání ho 3,8litrový řadový šestiválec (92 koní), který tento „náklaďák“ rozhýbe až na rychlost 88 kilometrů za hodinu.

Jestliže patříte mezi lovce pistáciových automobilů, například fabií, nesmíte minout Franklin 11B z roku 1927. Zajímavostí je, že vůz nabídne kovové šasi zkombinované se dřevem. Téměř 1 800 kilogramů těžká severoamerická limuzína nabídla jako nová výkon 40 koní, který vyprodukoval vzduchem chlazený 3,3litrový šestiválec.

Foto: Jan Majurník

Pistáciová Fabia? Ale kdeže, tohle je Franklin 11B z roku 1927

To by nebylo muzeum bez Jawy, že? V Telči jich najdete hned několik desítek včetně legendárního péráku nebo méně známého modelu Jawa 90 Cross. Uživatelsky nejzajímavější skvost však potkáte téměř na konci expozice.

Vypadá jako BMW, ale nejde o BMW. Bílé GT z roku 1950 nese označení JK Sport 2000 a stvořil ho Julius Kubinský z Brna. Podvozek tvoří mix dílů německé produkce, přední náprava je KDF 82, zatímco zadní náprava pochází od firmy Horch (spoluzakladatel Audi). Karoserii posazenou na žebřinovém rámu vyrobil klempíř Hegr v Jungmanově závodě v Brně.

Foto: Jan Majurník

JK Sport 2000 je profesionálně postavený stroj pro závody cestovních vozů

Vpředu pracuje dvoulitrový benzinový řadový šestiválec od BMW s výkonem 55 koní, který je spárovaný s čtyřrychlostní převodovkou. Vůz, jediný kus na světě, váží lehce přes jednu tunu a dosahuje maximální rychlosti 125 kilometrů za hodinu.

Od května do září je muzeum otevřeno denně, a to od 10:00 do 18:00 hodin. V dubnu až říjnu se tu můžete zastavit o víkendech a svátcích v časech od 10:00 do 17:00 hodin. V listopadu až březnu je otevírací doba na telefonické domluvě.

Foto: Jan Majurník

Mimo aut zde najdete staré telefony, televize, kalkulačky bicykly a další starožitnosti

Dospělí za prohlídku zaplatí 70 korun, děti a senioři 50 korun, invalidé nebo školní výlety po 30 korunách a nejmenší děti do 10 let mají vstup zcela zdarma.

V areálu muzea se pravidelně konají různé srazy a akce. Nejbližší z nich se uskuteční už 14. června a 16. srpna letošní roku. Půjde o sběratelské burzy a bleší trhy s dobrovolným vstupným. Expozici do budoucna rozšíří dobový autobus, opět navržený podle autentické módy a strop snad ozdobí stíhací letoun z první světové války.

My návštěvu útulného muzea rozhodně doporučujeme, ať už půjde o plánovaný výlet nebo zastávku kolem, rozhodně se to vyplatí. A pokud patříte mezi vyznavače geocachingu, uvnitř najdete jeden poklad, ovšem je potřeba znát tajné heslo.

Načítám