Článek
Otec Aleše Wimmera sbíral dlouhá léta všemožné harampádí, zajímavé i méně zajímavé věci, ale i různé drobnosti. Syn sběratele měl nejprve kavárnu, poté dlouhá léta prodával zmrzlinu, ale nakonec mu veterány pozitivně přerostly přes hlavu a v roce 2012 si v areálu bývalé pily otevřel soukromé Muzeum techniky, kam umístil svoje i otcovy poklady.
Pokud vás zajímají stará auta, bicykly, telefony, rádia, požární technika, kamna, kalkulačky, televizory, kočárky nebo prostě staré věci, doporučujeme vám vyrazit do Telče.
Uvnitř je většinou sám majitel a hrdý vlastník několika technických skvostů, které se pojí přímo s městem Telč. Jde například o starou hasičskou stříkačku.
Jeden z nejvzácnějších kousků najdete spolu s gramofonem vyhrávajícím dobovou hudbu po pravé straně u vstupu do hlavního sálu. Armstrong Siddeley E30 má dochovanou kompletní historii, a to od doručení šlechtické rodině (1919) po jeho nákup a transport do Česka, což se uskutečnilo v roce 2014.
Britská šoférská limuzína s přezdívkou Nellie disponuje pětilitrovým šestiválcem, hmotností kolem dvou tun, maximální rychlostí 104 kilometrů za hodinu a původní cenou 1 400 liber. Za zmínku stojí také žlutá Tatra 75, která se stala prvním významnějším kouskem umístěným do tohoto muzea.
Praga Piccolo Sport zaujme hliníkovou karoserií bez jakéhokoli laku. Pokud si auto nemůžete zařadit, hádáte správně, že jde o vlastní Wimmerův design inspirovaný 30. léty minulého století. Co se týká šasi, jde o unikát.
Vedle Land Roveru, který celé tohle muzeum pomáhal stavět, najdete pískový Dodge WC 51 T-215. Stroj váží 2 560 kilogramů a pohání ho 3,8litrový řadový šestiválec (92 koní), který tento „náklaďák“ rozhýbe až na rychlost 88 kilometrů za hodinu.
Jestliže patříte mezi lovce pistáciových automobilů, například fabií, nesmíte minout Franklin 11B z roku 1927. Zajímavostí je, že vůz nabídne kovové šasi zkombinované se dřevem. Téměř 1 800 kilogramů těžká severoamerická limuzína nabídla jako nová výkon 40 koní, který vyprodukoval vzduchem chlazený 3,3litrový šestiválec.
To by nebylo muzeum bez Jawy, že? V Telči jich najdete hned několik desítek včetně legendárního péráku nebo méně známého modelu Jawa 90 Cross. Uživatelsky nejzajímavější skvost však potkáte téměř na konci expozice.
Vypadá jako BMW, ale nejde o BMW. Bílé GT z roku 1950 nese označení JK Sport 2000 a stvořil ho Julius Kubinský z Brna. Podvozek tvoří mix dílů německé produkce, přední náprava je KDF 82, zatímco zadní náprava pochází od firmy Horch (spoluzakladatel Audi). Karoserii posazenou na žebřinovém rámu vyrobil klempíř Hegr v Jungmanově závodě v Brně.
Vpředu pracuje dvoulitrový benzinový řadový šestiválec od BMW s výkonem 55 koní, který je spárovaný s čtyřrychlostní převodovkou. Vůz, jediný kus na světě, váží lehce přes jednu tunu a dosahuje maximální rychlosti 125 kilometrů za hodinu.
Od května do září je muzeum otevřeno denně, a to od 10:00 do 18:00 hodin. V dubnu až říjnu se tu můžete zastavit o víkendech a svátcích v časech od 10:00 do 17:00 hodin. V listopadu až březnu je otevírací doba na telefonické domluvě.
Dospělí za prohlídku zaplatí 70 korun, děti a senioři 50 korun, invalidé nebo školní výlety po 30 korunách a nejmenší děti do 10 let mají vstup zcela zdarma.
V areálu muzea se pravidelně konají různé srazy a akce. Nejbližší z nich se uskuteční už 14. června a 16. srpna letošní roku. Půjde o sběratelské burzy a bleší trhy s dobrovolným vstupným. Expozici do budoucna rozšíří dobový autobus, opět navržený podle autentické módy a strop snad ozdobí stíhací letoun z první světové války.
My návštěvu útulného muzea rozhodně doporučujeme, ať už půjde o plánovaný výlet nebo zastávku kolem, rozhodně se to vyplatí. A pokud patříte mezi vyznavače geocachingu, uvnitř najdete jeden poklad, ovšem je potřeba znát tajné heslo.