Článek
Jakmile vstoupíte do prostor Veteran Areny ležící v Olomouci, téměř okamžitě na vás dýchne čistá designová moderna, v níž mají svá dedikovaná místa jednostopé i dvoustopé veterány. Lubomír Pešák, strůjce celého projektu, se totiž sbírání historických vozidel věnuje už 37 let a stejně jako většina nadšenců už neměl své stroje kde uskladňovat, a tak pro ně vybudoval obří garáž (architektura trojlodí) s budoucím výhledem na muzeum.
Budovu nelze minout, stejně tak i vchod
A skutečně, před 11 lety se dveře Areny otevřely také široké veřejnosti, která mohla poprvé naživo spatřit unikátní vozy zejména československé produkce. Proč stále zmiňujeme onu jedinečnost? Důvod je prostý, v olomouckém muzeu bydlí pouze skvosty, rarity a extrémně vzácné stroje.
Bavíme se o modelech značek Wikov, Tatra, Aero, Jawa, Walter, Zbrojovka Brno – mnohdy vybavených zakázkovou karoserií – a také o řadě zahraničních exponátů většinou původem z Anglie. Jde-li o motocykly, tak tolik historických kousků značky Indian na jednom místě patrně nikde jinde nenajdete.

Mimo unikátních vozů zde najdete také vzácné motocykly, především značky Indian
Raketové roadstery
Hned v úvodu vás uvítá krásný roadster Tatra 75 Sport s maximálkou 100 km/h, se kterou sousedí model Z 4 páté série od Zbrojovky Brno, jíž dělal ambasadora známý herec Vlasta Burian. Nutno podotknout, že o vnější vzhled předmětné Tatry se postarala česká karosárna Bohemia Česká Lípa, zatímco Z 4 má na svědomí karosárna Dostál.

Tuhle Tatru 75 Sport karosovala společnost Bohemia Česká Lípa
Pokud máte raději cizinu a závodní stroje, pak byste neměli minout Frazer Nash Shelsley Sports (1935) s šestiválcovým motorem o výkonu 95 kW a hmotností cirka 700 kg. Na svoji dobu šlo o absolutní raketu s vytříbeným pohonným agregátem.

Díváte se na originální závodní stroj Frazer Nash Shelsley Sports z roku 1935. Tehdy šlo o absolutní raketu
Na opodál stojící německý motocykl Imperia Rheingold (1930) se s oblibou jezdí dívat také zahraniční turisté a my se vlastně nedivíme. Tohoto typu vzniklo asi 10 kusů a jde o původní, velmi zachovalý stav. Lubomír Pešák tvrdí, že dochované pojízdné originály bez výrazné renovace budou prakticky neustále růst na ceně a určovat trendy ve sběratelství.

Imperia Rheingold z roku 1930 spadá mezi naprosté rarity
Indiany ve službách ruky zákona
Prakticky po celém muzeu najdete rozmístěné americké motocykly značky Indian ve všech základních modelových řadách + rarity. Specifikum těchto vysoce spolehlivých, technologicky pokročilých a výkonných strojů je spojkový pedál obsluhovaný nohou a ovládání plynu po levé ruce řidiče.

Tolik historických motocyklů značky Indian na jednom místě asi nikde jinde neuvidíte
Toto uspořádání prý vzniklo také proto, že indiany využívala americká dálniční policie, takže její příslušníci mohli během jízdy manipulovat pravou rukou například se zbraní. A víte, proč je teď o veterány značky Indian takový zájem? Lubomír Pešák nám vysvětlil, že s popularitou současných nových modelů roste i chuť prodejců (či klientů) mít vedle funglovek vystaveny rovněž historiky. Přece jen víme, že srovnání nový vs. původní prostě funguje a láká.
Při toulkách Arenou vám nejspíš neuniknou automobilové hledací světlomety (mnohdy vybavené zpětným zrcátkem) umístěné po ruce řidiče. Jejich sekundární účel – vyhledávání čísel popisných ve větších městech – je všem známý, nicméně tipnete si primární určení? Tato lampa byla nepostradatelným pomocníkem pro všechny šoféry, kteří automobil skutečně používali k cestování, tj. nejezdili s ním jen do práce a po setmění potřebovali vyhledávat především směrové ukazatele.

Hledací světlomet byl neocenitelným pomocníkem každého řidiče, který auto používal k dálkovému cestování
Garáž Vlasty Buriana
Ve 30. letech se tuzemská smetánka vozila v honosných automobilech, mezi něž řadíme i Pragu Golden první série vybavenou šestiválcovým motorem, který tuto luxusní limuzínu rozhýbal až ke 130 km/h.

Praga Golden patřila svého času mezi velmi honosné a rychlé limuzíny
Pohled dovnitř napoví, že kožené čalounění bylo tehdy běžným standardem, ovšem honorace si mohla dovolit například semiš, kašmír, manšestr a další textilie.

Všimněte si materiálů – vpředu obyčejná kůže pro řidiče a vzadu honosnější materiály pro smetánku
Další dva vozy vám umožní nahlédnout do garáže Vlasty Buriana. Model Z 4 od Zbrojovky Brno v luxusní modro-krémové kombinaci (snímek najdete v galerii na konci článku) patřil manželce mistra, zatímco on sám kočíroval Z 5 Express – nejvýkonnější vozidlo, jaké automobilka tehdy vyprodukovala.

Z 5 Express se poprvé objevil na Pražském autosalonu, nicméně následně putoval do rukou Vlasty Buriana
Český Rolls-Royce
S jistou pravidelností tu můžete natrefit na vozy značky Wikov. Původní záměr pánů zakladatelů Wichterleho a Kovaříka bylo vyrábět lidové automobily, nicméně nakonec se v dílnách firmy rodila více méně jen luxusní zakázková vozidla, typem výroby a honosností na úrovni Rolls-Roycu.

Abyste měli srovnání, lidová Tatra 57 stála svého času 20 tisíc korun, zatímco wikovy 60 až 80 tisíc (na snímku Wikov 40)
Inspirací oběma majitelům však nebyla Anglie, nýbrž Itálie. Továrníci zkrátka zakoupili tři kusy modelů značky Ansaldo, rozebrali je a na základě nabytých znalostí rozjeli značku Wikov. Toto je rovněž odpovědí na to otázku, proč měly wikovy motory typu OHC.
A to není vše, automobilka se jako první v Československu pochlubila aerodynamickou karoserií prezentovanou na extravagantním propadáku Wikov 35 Kapka.

Koukněte na srovnání wikovů – vpravo stojí na svoji dobu designově futuristický model, uprostřed veřejností nepřijatá Kapka a vlevo naopak žádané karosářské provedení. Takové byly tehdy chutě…
Anglický výrobce vdov
Druhé patro muzea zaujme Škodou Popular. Ha, lidové vozidlo? Ne tak úplně, jde o vzácné čtyřdveřové polokabrio. Takových vzniklo skutečně jen pár.
V anglickém koutku zaujme například youngtimer Jensen Motors Interceptor III přezdívaný „výrobce vdov“. Proč? Jde o vůz z roku 1974, pod kapotou má vidlicový osmiválec Chevrolet o výkonu 268 kW (364,4 koně) a disponuje pohonem zadních kol. Zkrotit jej dokázali jen skuteční řidiči, ti ostatní se díky němu seznámili s paní Zubatou osobně.

Žádné ABS nebo ESP, divoké koně modelu Jensen Motors Interceptor III uměli zkrotit jen opravdoví řidiči
Přehlédnout nelze ani raritní Aston Martin 15/98 Bertelli či Triumph Gloria Six Vitesse s multifukčním volantem, na němž jste mohli ovládat též blinkry, předstih, světla a další. Tato vychytávka ovšem prý není nijak vzácná, údajně šlo o standard u lepších vozidel z Itálie nebo Anglie.

Triumph Gloria Six Vitesse (vlevo) a Aston Martin 15/98 Bertelli (vpravo) patří mezi velmi vzácné veterány
Z čeho jsme si takzvaně sedli na zadek? Z hydraulické regulace tuhosti tlumičů u vozidla 4.3 Litre (1938) od Alvis Car and Engineering Company, jehož původním majitel byl navíc sám věhlasný Sir Stirling Moss. Na 30. léta neskutečná technika.

Regulátor tuhosti tlumičů modelu 4.3 Litre od Alvis Car and Engineering Company
Labutí píseň Tatry a vstupné
Fandové nepřijdou ani o sbírku tatrovek, mezi nimiž se nachází dva známé typy T 603 a dva vzácné mezitypy. Ač se to na pohled nezdá, mezi automobily jsou zásadní rozdíly. V neposlední řadě zde pěje labutí píseň Tatry model T 700 – vládní vůz po Josefu Luxovi.
Celá jedna řada patří ikonickým automobilům značky Tatra
Muzeum historických automobilů Veteran Arena patří samo o sobě mezi skvosty. Jde o unikátní místo, a to jak architekturou, tak exponáty. Olomouckou soukromou sbírku tedy můžete shlédnout od května do září každý den mimo pondělka (pokud tedy není státní svátek) od 10:00 do 17:00 hodin. V klidu sem můžete dojet též autem, ustájení vozů je v rámci areálu zcela zdarma.
Tato vládní Tatra T 700 kdysi vozila Josefa Luxe
Dospělí zaplatí za vstup 239 Kč, zlevněná taxa činí 189 Kč, rodinný výlet sem vás vyjde na 538 Kč, zatímco dětem do 6 let a držitelům průkazu ZTP i ZTP/P jsou brány Veteran Areny přístupné bezplatně. Pozor na fotografování, kvůli technicko-právním aspektům je zpoplatněno částkou 70 Kč.
Kdy je nejlepší sem vyrazit? Kvůli krizovému období je to podobné jako v případě restaurací nebo hospod – hned, abyste sem mohli dojet i příští rok. A cestu sem můžeme vážně doporučit, jelikož na podobnou koncepci a expozici nenarazíte každý den. Má-li být město Olomouc na něco hrdé, tak z hlediska historického motorismu jednoznačně na tohle veteránské muzeum.