Článek
Že vám do vozu nasedl cizí člověk a odjel? Může se stát. Že jste zapomněli zatáhnout ruční brzdu nebo zařadit rychlost a samovolně rozjeté auto způsobilo škodu? Ano, děje se to. Ale je opravdu reálné srazit v létě srnu, která má dosud zimní srst? Na tom už přece jen něco nesedí…
Vítáme vás u dalšího pokračování našeho krátkého seriálu plného veselých motoristických trampot, ale i zdokumentovaných pokusů o pojistné podvody. Připomínáme, že první tři díly (1, 2, 3) odhalily mnohdy až bizarní situace a jinak tomu nebude ani dnes, protože pro vás máme čerstvý nášup historek z archivů pojišťovny Direct a Generali Česká.
Použité fotografie mají pouze ilustrační (v žádném případě dehonestující) charakter a nemusí přesně odpovídat dané události. Snímky slouží výhradně jako doprovodný materiál k textu.
Za Direct nám poslala první tři příhody Nela Maťašeje, tisková mluvčí společnosti. Hned na úvod se vás zeptáme, používáte k elektronické korespondenci e-mail? Pokud ano, měli byste zpozornět.
Neposedný e-mail
Začneme údajnou dopravní nehodou dvou vozidel na parkovišti. Likvidátorovi Directu se nezdálo poškození jednoho z předmětných vozidel, a tak poslal škodu na prověření, přičemž detektiv pojišťovny napsal oběma účastníkům, aby se vyjádřili k tomu, jak probíhal samotný nehodový děj. Když přišel popis od poškozeného, tak v jeho e-mailu byla rovněž veškerá komunikace mezi ním (poškozeným) a viníkem, zahrnující též zprávy o tom, jakou formou danou událost nahlásí a jak se pak podělí o zisk.
Malá skála zajížděla autem za jízdy
Ne všichni klienti, o které se pojišťovna Direct stará, umí dobře česky. Likvidátoři se tak například setkali s on-line hlášením pojistné události, kde klient v popisu nehody uvedl: „Malá skála zajížděla autem za jízdy.“ Pracovníci se s dotyčným pisatelem spojili, aby zjistili, co že to ona podivná zpráva vlastně znamená.
Jednání nakonec ukázalo, že předmětná slova pochází od Itala, který mluvil pouze anglicko-italsky, ale naštěstí měl u sebe českého kolegu. Ve finále vyšlo najevo, že klient při popisu škody použil internetový překladač. Správný popis nehody tedy byl: „Od neznámého vozidla odlétl kámen a rozbil čelní sklo.“
Dálniční známka nosí smůlu
Zajímavý případ nastal u klienta, který měl pojištěný vozový park čítající tři stejné dodávkové mercedesy. Jistého dne si z Německa přivezl ještě jedno totožné auto, ovšem s nabouraným zadkem. Při sjednávání dalšího pojištění přehodil registrační značku dovezeného vozu na jedno ze svých nebouraných aut, které následně na fotografiích pro pojišťovnu vydával za onen čerstvý import ze SRN. Jak se zjistilo, že jde o podvod? Vše prozradila úplná drobnost – stará česká dálniční známka na čelním skle, která na zahraničním voze nedávala smysl.
Další část článku doplní příhody z pojišťovny Generali Česká, které nám zaslal Jan Marek, mluvčí společnosti.
Vánoční zázrak
Motorista nahlásil pojišťovně jednu opravdu kuriózní nehodu. Došlo k ní v jistou prosincovou sobotu ve čtyři hodiny ráno, kdy řidič se svým automobilem sjížděl lesní serpentiny. Kvůli námraze však dostal smyk a ve stejném okamžiku se před ním objevilo stádo srnek. Protože se šofér obával nárazu do stromu a následného zranění, rychle se odpoutal, přesedl na sedadlo spolujezdce, opět se připoutal a čekal na náraz. Jak ovšem dokázal zvládnout tolik úkonů ve zlomku sekundy? To už vysvětlit nedokázal. Že by (před)vánoční zázrak?
Rodinná zápůjčka
Mladý muž si „vypůjčil“ automobil svého otce a vyrazil s kamarádem na výlet. Výsledkem jejich vyjížďky byla škoda na třech dalších vozidlech, pěti oplocených zahradách, betonové skříňce hlavního uzávěru plynu a na kovové nádobce na komunální odpad.
Řidič i spolujezdec utekli a našel je až policejní psovod se služebním psem. Při orientační dechové zkoušce oba nadýchali více než 1,3 promile alkoholu, navíc jim bylo pouze 16 let a neměli řidičský průkaz ani na malý motocykl.
Do Generali tuto pojistnou událost nahlásil majitel vozidla (otec řidiče) následovně: „Syn s kamarádem si půjčili naše auto, havarovali s ním, a protože byli v šoku, naráželi do dalších nemovitostí.“ Pojišťovně však zamlčel vše o alkoholu a nezletilém řidiči, kterého vydával za osmnáctiletého…
Jak to dopadlo? Z povinného ručení pojišťovna škodu poškozeným sice zaplatila, ale po majiteli předmětného vozidla ji pak požadovala zpět kvůli alkoholu a absenci řidičáku. A nešlo o malou částku...
Invalidní výherce
Obyvatel Plzně po dopravní nehodě uplatnil nárok na pojistné plnění ve výši pěti milionů korun z důvodu újmy na zdraví způsobené srážkou s vozidlem pojištěným právě u Generali. Své nároky podložil lékařskými posudky, které dokazovaly těžkou újmu na zdraví, trvalou invaliditu a doživotní upoutání na lůžko.
Vzhledem k některým nesrovnalostem v celém příběhu se do věci vložili detektivové pojišťovny. Ti zjistili, že poškozený nejenže není trvale invalidní a upoután na lůžko, ale bez problému pracuje a čile se účastní společenského života v restauračních zařízeních v okolí svého bydliště.
Do těchto restaurací přitom kupodivu docházel sám, bez jakékoli opory či doprovodu, takže není divu, že dotyčný výtečník o pojistné plnění přišel, nicméně s prázdnou neodcházel – mimo ostudy „vyhrál“ ještě trestní oznámení podané na jeho osobu.
Někdy se lidské vynalézavosti až nestačíme divit, nicméně musíme připomenout, že podobné pokusy o podvody končí obvykle nezdarem. Totiž v pojišťovnách nepracují jen telefonní automaty, ale také různí experti a specialisté, kteří se zajímají o čistá fakta a skutečné události. A protože už v životě něco „viděli“, opít rohlíkem se rozhodně nenechají.