Článek
Že vám do vozu nasedl cizí člověk a odjel? Může se stát. Že jste zapomněli zatáhnout ruční brzdu a samovolně rozjeté auto způsobilo škodu? Ano, děje se to. Ale je opravdu reálné srazit v létě srnu, která má dosud zimní srst? Na tom už přece jen něco nesedí…
Vítáme vás u našeho krátkého seriálu plného úsměvných motoristických trampot, ale i odhalených pokusů o pojistné podvody. Tak neváhejte a načerpejte smích i poučení, dnes z archivů pojišťovny Uniqa.
Použité fotografie mají pouze ilustrační (v žádném případě dehonestující) charakter a nemusí přesně odpovídat dané události. Snímky slouží výhradně jako doprovodný materiál k textu.
Nejprve trochu zajímavých dat z interních statistik. Uniqa zaznamenala v roce 2019 i 2020 vysoký nárůst sporných nových událostí – v segmentu havarijního pojištění o 84 %, zatímco v rámci povinného ručení dokonce o 132 %. Prokázaná hodnota podvodů s auty vloni překročila 16 milionů korun, takže se vyšplhala na 50 % celkové výše všech prokázaných kauz napříč odvětvími.
„Průměrná uspořená hodnota z podvodu v havarijním pojištění vozidel 2020 činila 99 800 korun, zatímco v povinném ručení dokonce více než dvakrát tolik – 224 000 korun. Průměrná odhalená podvodně uplatněná škoda na autě (bez ohledu na druh pojištění) se loni meziročně zvýšila o více než 50 % na 158 300 korun,“ objasňuje Eva Svobodová, tisková mluvčí pojišťovny.
Vloni prý byly „v kurzu“ fingované střety s velmi drahými vozidly, častokrát za účasti cizinců, kdy náhrady škod vystoupaly do statisíců. No a tím se ladně dostáváme k dnešnímu prvnímu skutečnému případu…
Bourák z Německa
V květnu roku 2020 obdržela pojišťovna hlášení o škodě na z ciziny čerstvě dovezeném luxusním automobilu značky Mercedes-Benz. Tuhle voňavku měl v Praze při přejíždění z pruhu do pruhu počechrat právě klient Uniqy, a to docela závažně, protože celý levý bok prémiové německé limuzíny vykazoval poškození.
Jednání majitele mercedesu (cizího státního příslušníka) se však technikům pojišťovny zdálo podezřelé, a tak nechali škodu přezkoumat. Jaké nastalo překvapení, když se ukázalo, že předmětný „mergl“ byl havarovaný už při prodeji v Německu.
No a pak to šlo horem pádem. Analýza fotografií vozidla viníka (rovněž cizinec) pražské nehody ukázala, že shledaná poškození neodpovídají rozsahu škod na mercedesu, jehož majitel si prostě jen chtěl nechat opravu svojí „lehce ťuklé“ voňavky zaplatit pojišťovnou, která tedy na základě odhalení podvodu ušetřila z hlediska plnění několik set tisíc korun.
Jde také o poučení pro vás, abyste se případně nestali obětí nekalých praktik (nebo do takového „projektu“ nešli dobrovolně). Několik podobných smyšlených incidentů se totiž událo také v zahraničí, kde už nestačilo pouhé studium dokumentace, ale bylo nutné vyzpovídat i zúčastněné policisty. Jeden příklad za všechny, který vás určitě (ne)překvapí, čtěte níže.
Hoří, má pojišťovno
Řidič vozidla pojištěného u společnosti Uniqa měl na Ukrajině nehodu, při níž byl označen jako viník, a tudíž z jeho povinného ručení měla být hrazena škoda na druhém vozidle. Hříšníkův auťák byl navíc krytý ještě havarijně, takže ve hře bylo celkem dvojí plnění.
Do pojišťovny doložili oba účastníci nehody protokol od místní policie a zápis od hasičů, kteří vzniknuvší požár předmětných vozidel likvidovali. Jenže následným porovnáním dokumentace a časové souslednosti vyšlo najevo, že tamní policie žádný požár v rámci střetu nezaznamenala.
Jak to tedy bylo? Podvodníci svá auta zapálili úmyslně až po odjezdu policistů, a to i s nákladem o udané hodnotě 800 tisíc korun. Vyšetřovatelé Uniqy tedy firmě zachránili asi 1,2 milionu korun, z důvodu pokusu o podvod totiž nedošlo k žádnému plnění.
Nedobrovolný car sharing
A teď něco trochu veselejšího. Přečtěte si kuriózní (autentická!) škodní hlášení klientů Uniqy. Nedobrovolně sdílené auto, útěk vepře nebo nechuť dělat manželce taxikáře? To všechno se stalo…
Jak došlo k odcizení auta: „Když jsem nosil do domu nákup vyložený z kufru auta, přiběhl cizí chlap, sedl si za volant a nastartoval. Běžel jsem k předním dveřím a snažil se mu v odjezdu zabránit. On na mě ale zavolal, že sdílená auta teď frčí, a odjel pryč.“
Jak došlo k nehodě dodávky: „Vezl jsme našeho pašíka Tondu na zážitkovou zabíjačku autem. Byl uvázaný vzadu. Nějak mu to asi došlo, chudákovi, a snažil se ještě bojovat. Uvolnil se a postupně přelezl přes zadní sedačky až ke mně. Nakonec se napasoval mezi volant a pedály a už se nedalo nic dělat. Sjel jsem do příkopu a nabořil do stromu. Když jsem otevřel dveře, nevěřil jsem, jak prase dokáže rychle běžet. Ale stejně už to má za sebou…“
Ze škodního hlášení k pojištění auta: „V autě bohužel nemám handsfree. Mobil jsem proto držel v ruce, protože jsem věděl, že má volat tchýně. Když jí to nezvednu do tří zazvonění, mám peklo. Nějak jsem se ale lekl a zvonící telefon mi upadl. Šátral jsem po něm a sjel do příkopu. Žádám o shovívavost. Tchýně mi to už spočítala.“
Hovor z call centra: „Prosím o urychlené vyřízení škody na autě mé ženy. Manželka mě furt otravuje a musím ji pořád někam vozit.“
Z korespondence s klientem v pojištění auta: „Děkuji za zaslanou zelenou kartu. Ale proč zrovna zelenou? Jako nevoják bych uvítal jinou barvu. Navrhuju třeba modrou, ta je mi blízká.“
Mnoho lidí stále žije v přesvědčení, že pojišťovny fungují jako štědré kampeličky či jako potenciální mecenáši jakýchkoli motoristických průšvihů. Ale tak to úplně není. Mějte na paměti, že právě v takových společnostech pracují rovněž odborníci, experti a forenzní specialisté, kteří se podobně jako policisté zabývají odhalováním té skutečné a opravdové reality.