Hlavní obsah

Velmi vzácná Cizeta V16T po sultánovi je na prodej

Foto: wearecurated.com

To, co na první pohled dost připomíná slavné Lamborghini Diablo, je něco sice méně ikonického, nicméně mnohem vzácnějšího a exkluzivnějšího. Cizeta V16T byl (rovněž italský) ambiciózní projekt, který však nakonec nenaplnil očekávání svých tvůrců a vlastně ani veřejnosti. Tento záhadný supersport z devadesátých let však přesto neupadl tak úplně v zapomnění.

Článek

Původně celým názvem Cizeta-Moroder V16T je italský supersport, který se oficiálně vyráběl v letech 1991–1995. Za jeho vznikem stál automobilový inženýr Claudio Zampolli a hudební skladatel Giorgio Moroder, karoserii navrhl Marcello Gandini. Kromě těchto zajímavých osobností se na jeho vývoji podílela také spousta bývalých zaměstnanců Lamborghini, přesto jde o jediný model, který automobilka kdy vyrobila. Projekt jako takový poprvé spatřil světlo světa v roce 1988.

Kontroverze

Foto: wearecurated.com

Tento zajímavý kus italské techniky je opředen řadou záhad

Jméno Cizeta není nic jiného než vynalézavá spřežka iniciál inženýra Zampolliho, tedy CZ, což se italsky vyslovuje „či-zeta“. Hudebník Moroder chtěl pochopitelně dostat taky své jméno do automobilových učebnic dějepisu, proto lze občas vůz najít pod názvem Cizeta-Moroder. Zampolli a Moroder se však nedlouho po debutu vozu nepohodli, a vozu tak zůstal pouze název Cizeta V16T, byť v samém počátku výroby byl vůz prezentován jako Cizeta-Moroder V16T.

Kolem Cizety se také rojí řada spekulací, zejména z doby, kdy auto takzvaně vyjelo. Po představení bylo podrobeno řadě testů, a to rovnou při příležitosti srovnání s velikány té doby, jakými byly Ferrari F40, Porsche 959 nebo Lamborghini Diablo. K testování se dostal i slavný americký moderátor a bavič Jay Leno, který vůz nevychválil tak, jak si tvůrci Cizety představovali, a tak bylo najednou po přátelství – vše mělo nakonec i soudní dohru. Existují i důkazy, že konstruktéři Cizety se soudně přeli s bývalým testovacím jezdcem Lamborghini Valentinem Balbonim.

Design a konstrukce

Foto: wearecurated.com

Cizetu poháněl monstrózní šestnáctiválcový motor o výkonu 540 koní. Ve své době patřil ke špičce

Šasi bylo tvořeno chrommolybdenovým rámem, oblečeno bylo do slušivé karoserie z pera slavného Marcella Gandiniho, proto je tu patrná podoba s Lamborghini Diablo, neboť i to navrhoval Gandini. Avšak v roce 1987, kdy nad Lamborghini převzal vládu Chrysler, byly „Ďáblovi“ takzvaně obroušeny hrany a design byl celkově o kus konzervativnější, čímž byl údajně tehdy designér slušně řečeno zklamán. I to byl jeden z důvodů, proč společně se Zampollim dali hlavy dohromady a vznikla právě Cizeta V16T.

Pohon zajišťoval atmosférický šestilitrový V16, který vznikl spojením dvou osmiválců z Lamborghini Urraco přes jednu plochou klikovou hřídel. Obě jednotky spojoval jednotný blok, i proto jde o V16, nikoli o W16. „Véčka“ každých dvou protichůdných válců tedy byly v řadě za sebou.

Jestliže Cizetu ale pohání atmosférický motor, proč ono T v názvu? Důvod je poměrně prozaický – velký (a především dlouhý) šestnáctiválcový motor Cizety musel být umístěn napříč, aby tolik nezasahoval do kabiny vozu. Nezbylo tedy, než převodovku umístit podélně. Tato konfigurace pak při pohledu shora vytvářela jakési T, podobně tomu bylo třeba u slavného Lamborghini Miura. Proto tedy V16T.

Motor sám o sobě byl potom zajímavé konstruktérské dílo. Šestnáctiválec dával výkon 540 koní v 8 000 otáčkách za minutu a 540 Nm točivého momentu v 6 000 otáčkách. Tento motorářský kolos měl celkem 64 ventilů, 8 vačkových hřídelí, dvojité vstřikování, 4 hlavy válců a 2 rozvodové řemeny.

Výsledek?

Foto: wearecurated.com

Cizeta nezapře příbuznost s Diablem, avšak svého vzdáleného sourozence v řadě ohledů převyšuje

Cizeta V16T se mohla pochlubit také na svou dobu poměrně luxusní výbavou, což by koneckonců vysvětlovalo hmotnost buclatých 1 700 kilogramů. Zrychlení na stovku trvalo 4 vteřiny a končilo maximálkou 328 km/h.

Lákadlem konkrétního modrého exempláře, který vidíte na fotografiích, je krom exkluzivity také neskutečně nízký nájezd – jen 966 kilometrů. Tomu se na druhou stranu není co divit, vůz na počátku života sloužil spíš jako „předváděčka“, byl dokonce vystaven v roce 1993 na autosalonu v Ženevě. Poté strávil řadu let ve sbírce brunejského sultána. O němž se dobře ví, že jeho auta tráví většinu svého času spíše zavřená v garáži než na silnicích.

Výhodou však je, že auto je prakticky jako nové – lak je v naprosto skvělém stavu, dokonce i pneumatiky jsou podle všeho původní, neboť jejich kód ukazuje rok výroby 1993. Totéž platí pochopitelně i o interiéru, sedadla dokonce vypadají, jako by nikdy nebyla použita. I to jsou důvody, proč současný prodejce prezentuje tuto Cizetu jako „jeden z nejlepších dochovaných kusů“.

Kolik ale stojí vstupenka do klubu nezaměnitelné exkluzivity a věčných dotazů kolemjdoucích „Co je to za auto?“. Prodejce uvádí částku 725 tisíc dolarů (15,9 milionu korun), což za takto výjimečný, ojedinělý a záhadný vůz vlastně není překvapivé.

Načítám