Článek
Když se v Renaultu rozhodli, že opráší slavné jméno Alpine A110, chtělo to jistě spoustu odvahy a zápalu pro věc. Alpine A110 byl nejslavnější model původně nezávislé automobilky, kterou později pohltil koncern Renault. A110 se vyráběla celých 15 let, od roku 1962 do roku 1977, léta slávy zažívala hlavně v 70. letech.
Mezi nejznámější řidiče, tedy vlastně řidičky, patří Michèle Mouton. Tato legendární jezdkyně, které se báli i muži, začínala svou závodní kariéru právě s vozem Alpine A110. A nevedla si vůbec špatně – a to i přesto, že „alpina“ nepatřila ani k nejnovějším, ani k nejsilnějším vozům v poli…
Šlo o jedny z nejúspěšnějších vozů, které se zúčastnily tzv. Mezinárodního mistrovství výrobců a jeho nástupce v podobě Mistrovství světa v rallye, které dnes známe jako WRC. Koncepce mrštného, svižného a skvěle řiditelného a vyváženého auta se vyplácela až do příchodu Lancie Stratos, která však byla od prvopočátku navrhována jako auto pro rallye, kdežto A110 byla navržena jako silniční sportovní vůz. Slávu si „alpina“ užila také na československé scéně díky jezdci Vladimíru Hubáčkovi, který s ní několikrát vyhrál mistrovství republiky v automobilových soutěžích.
A teď, po více než padesáti letech od představení původního auta, se historie opakuje – Alpine bude jezdit rallye!
Asi nejlépe nám může o průběhu testování oživené závodní legendy povyprávět Manu Guigou, testovací jezdec Alpine a muž s bohatými zkušenostmi ze světa rallye: „Výkon je přes 300 koní, ale nemáme přesná čísla, protože jsme na začátku vývoje. Mám zkušenosti se starými vozy WRC a mohu vás ujistit, že nová Alpina je silná i ve srovnání s nimi. Motor je 1,8l s turbem, tedy stejně jako má sériový model. Proti okruhové verzi potřebujeme upravit točivý moment, maximální rychlost zatím neznáme. Zatím jsme totiž nedostali motor na maximum jeho potenciálu, jezdili jsme jen s běžným benzinem místo závodního. Pokud jde o hmotnost, cílíme na hodnotu 1 050 kg. Takže auto by mělo zrychlovat lépe než srovnatelná Fabia R5. Převodovka bude šestistupňová s řazením pádly pod volantem, a vůz brzy dostane i zadní křídlo – v této fázi vývoje není až tak nezbytné, ale očekáváme, že při testování ve vyšších rychlostech bude hrát roli,“ nechal se slyšet Guigou.
Je zajímavé, že v Dieppe stále ctí původní recept, tedy řiditelnost, čitelnost, vyvážení. Stará pravda totiž říká, že i sebesilnější auto není dostatečně rychlé, pokud nedokáže svůj výkon využít. Protože pokud jej nedokáže správně přenést na asfalt, přijde všechna ta síla vniveč.
„Testovali jsme v oblasti, kde se jede Rallye Coeur de France, jsou zde rychlé a úzké úseky. Testovací lokality jsme průběžně měnili, ale vždy jsme byli poblíž týmové základny, abychom mohli řešit případné nedostatky. Za čtyři dny jsme navštívili tři lokace a díky tomu jsme mohli srovnávat časy Alpiny s časy Pierra Roché, které tu loni zajel s Fabií R5. A srovnání nedopadlo vůbec špatně…"
Verze pro rallye však nebude první závodní variantou nové inkarnace legendárního sporťáku. Od roku 2017 se vyrábí ve verzi Cup, a od loňského roku také ve verzi GT4, ve které se dělá i konkurent ze silnic, Porsche Cayman, a to ve verzi GT4 Clubsport. Dočkáme se tedy také silniční verze jako v případě německého rivala?
Zatím není známo, kdy se „alpina“ ve verzi pro rallye oficiálně objeví na scéně, ale můžeme vycházet z toho, že tým plánuje vůz přihlásit do kategorie R-GT v roce 2020. „Přesnou cenu ještě nevíme. Provozní náklady chceme udržet podobné jako u Clia R3T. Signatech chce náklady na provoz udržet na rozumné úrovni. Myslím si, že o auto budou mít zájem jezdci kolem třicítky či starší. Ale jsem přesvědčený o tom, že s vozem si budou rozumět i mladší jezdci," uzavírá Manu Guigou.