Článek
Celý příběh zrodu originálního dřevěného domu na čtyřech kolech začíná prodejem obytné Toyoty z roku 1989 jménem Nelly. Říjen roku 2019 byl pro Tima celkem hořkosladkým, jelikož jeho milovaná Nelly, ve které žil sedm let, odjela s novými majiteli.
Šlo prý o dobré lidi, kteří už měli několik obytných vozů, ovšem stejně se neubránil slzám, když viděl svůj bývalý domov odjíždět. Důvod prodeje byl jediný – přírodovědec potřeboval peníze na splnění svého snu.
Tim Johnson si chtěl vždy postavit svoje vlastní obydlí na korbě nějakého pořádného pick-upu, a tak volba padla na Ford F-350 z roku 1996 se silným 7,3litrovým dieselovým motorem. Vědec strávil asi měsíc plánováním a kreslením samotného obytného domu, ovšem vše vypočítal do posledního centimetru, aby i základový rám přesně pasoval na korbu automobilu.
Jelikož už měl předchozí zkušenosti s mobilním karavanem, snažil se eliminovat horní úložné i obytné prostory a vše směřovat co nejníže k podlaze – to kvůli stabilitě a bezpečnosti. Musel tedy přijmout kompromis, že rozložení postele mu chvilku zabere, ale podle jeho slov jde o rozumné řešení, díky kterému si vůz zachovává lepší ovladatelnost.
Po tom, co úspěšně navrhl exteriér, vrhl se do víru interiéru. Jelikož žil sedm let v obytné Toyotě, věděl přesně, co chce mít a kde to má ležet. Základní požadavkem byl komfortní prostor pro pět až šest lidí, což znamenalo, že Tim musel dovnitř dostat dva plnohodnotné gauče, které bude možné rozložit a udělat z nich postele.
Nebyla to prý legrace, protože musel do 2,5 metru dlouhé korby zastavět ještě toaletu, troubu, kamna na dřevo, plynový sporák, televizi, DVD přehrávač, chladničku a dřez. Při tom všem bylo nutné zachovat možnost připojení přívěsu, jelikož Tim občas vleče sněžné saně nebo jiný „všudychod“.
Celou dřevostavbu bylo samozřejmě nutné odizolovat, udělat voděodolnou, zajistit odvod vlhkosti a na střechu instalovat solární panely, které živí palubní akumulátory. Cedrové dřevo použité při výrobě dostalo vysoce kvalitní polyuretanový nástřik, opět kvůli vlhkosti.
S výsledkem je Tim spokojen a svůj dům na čtyřech kolech hodnotí kladně. Díky promyšlené konstrukci si auto s permanentním nákladem vážícím asi 900 kilogramů docela dobře rozumí. Dokonce i spotřeba je údajně skoro stejná jako před instalací nástavby.
„Vyrobit si vlastní obytnou nástavbu byl neskutečně zábavný projekt a cenná zkušenost. Jsem nadšený z toho, že jsem postavil něco jen za pomocí kreativity a s trochou snahy. Doufám, že se můj výtvor dostane mezi všechny úžasné lidi a bude inspirací pro ostatní, aby si konečně začali plnit své sny. Přeji vám všem šťastné cestování a uvidíme se na silnici,“ okomentoval svůj projekt Tim Johnson.
Pokud vás zajímá život tohoto dobrodruha z Aljašky, není nic snazšího než zadat do vyhledávače Seznam.cz heslo „AlaskaCreeker“ a pak jen sledovat jeho videa nebo číst různé blogy ze života v divočině.
Pokud jste majiteli obytného vozu, který jste si postavili vy sami, a rádi byste se o svůj příběh podělili s dalšími čtenáři Garáže, ozvěte se nám na redakční mail redakce@garaz.cz a nezapomeňte přiložit i fotografie vašeho bydlíku.