Hlavní obsah

Ve 14 letech chtěl být inženýr, dnes vede Hyundai Motorsport

Foto: Hyundai

Andrea Adamo nejprve vyvíjel vozy pro různé závodní skupiny, ale dnes šéfuje týmu Hyundai Motorsport

Ital Andrea Adamo měl už od mala jasno, chtěl být součástí moderního motorsportu, což není s podivem, když jeho otec pracoval jako technický komisař. Když se pak ve 14 letech rozhodoval, co dál dělat, inženýrství byla jasná volba. Tak jasná, že ho nakonec dovedla až do týmu Hyundai, kterému od loňska šéfuje.

Článek

Andrea Adamo se motal kolem burácejících mašin už jako malý kluk, jelikož jeho otec pracoval pro italský autoklub jako technický komisař. Po přelomovém rozhodnutí se ve 14 letech začal plně soustředit na svůj sen, a tím bylo motoristické inženýrství. K tomu však bylo potřeba něco umět, proto se Adamo přihlásil na střední technickou školu a ještě vystudoval techniku v Turíně.

Foto: Hyundai

Andrea Adamo (vlevo) a estonský pilot Ott Tänak (vpravo), který měl letos v lednu nepříjemnou nehodu

Už při studiu se vrhl do spolupráce se značkou Abarth, a to jak v rallye, tak na závodních okruzích. Jako junior měl Adamo možnost ladit aerodynamiku na vozidlech určených pro závody DTM a poté působit i v kategorii Super Touring.

Roky plynuly a z talentovaného chlapce se nakonec stal závodní inženýr působící na italských a španělských šampionátech. Chuť a aktivní elán mu vydržel až do roku 2008, kdy s Fiatem rozvázal spolupráci.

Následující léta pracoval jako konzultant, střídal různé zaměstnavatele, do roku 2012 se podílel na vývoji rallyeového speciálu značky Lotus nebo působil v italském uskupení N.Technology. Další tři roky poté patřil k týmu Honda Racing, kde řešil technické záležitosti na Mistrovství světa cestovních vozů. Koncem roku 2015 se ozval Hyundai a dal mu nabídku, která se neodmítá.

Foto: Hyundai

Hned poté, co Adamo nastoupil do funkce, musel urychleně řešit vývoj a prodej vozů do programu R5

Hyundai pro vyvolené

Hned v úvodu dostal Andrea nelehký úkol, a to vybudovat oddělení Hyundai Customer Racing, jehož úkolem je vylepšovat globální image jihokorejské značky v motoristickém sportu. Celý projekt startoval ve třech lidech a vedení trvalo na důrazném vyzdvižení programu R5.

Adamo a jeho tým tak museli začít řešit nejen samotná auta, ale také spustit klientský program – to vše ve velmi krátkém čase. Jak sám vzpomíná, šlo sice o náročný úkol, avšak nakonec úspěšně splněný.

Foto: Hyundai

Hyundai i20 R5 se poprvé vydal na ostrý test v lednu roku 2016

Pokud nejste zrovna odborníci, oddělení Hyundai Customer Racing nabízí pro soukromé závodní týmy stavbu různorodých rallye speciálu na zakázku. A že vám je slůvko R5 povědomé? Ano, v tomto programu je zapojená také mladoboleslavská Škodovka a její upravená Fabia. O co přesně jde, popsal v článku kolega Honza Červenka.

Korejcům se ve světě motorsportu celkem daří, za což si Adamo vysloužil vloni v lednu povýšení na šéfa celého týmu. Italský rodák funkci přijal a spolu s ostatními členy vede tým Hyundai kupředu.

Foto: Hyundai

Hyundai Veloster N ETCR čeká vývoj a finální ladění podvozku i řídícího managementu

Momentálně však Adamo řeší další oříšek, a to ladění závodního elektromobilu Hyundai Veloster N ETCR, který by měl letos naplno předvést, jaký potenciál ukrývá mladé odvětví bzučícího motorsportu. Italský inženýr teď prý musí zvládnout dvě výzvy, a to vývoj podvozku a management efektivního využívání výkonu akumulátorů a elektromotorů.

Z okruhu na silnice

Mistrovství světa v rallye znáte asi všichni. Aby ne, když se první ročník WRC konal už v roce 1973. Pokud závody nesledujete v televizi nebo na internetu, jistě budete tuhle sérii registrovat alespoň v rámci videoher.

Foto: Hyundai

Také v prestižní kategorii WRC má Hyundai letos svého koně, a tím je model i20 Coupe

V této kategorii reprezentuje Hyundai model i20 Coupe WRC 2020, který disponuje přeplňovaným motorem o objemu 1,6 litru s přímým vstřikováním paliva, naladěným na výkon 380 koní a točivý moment 450 Nm. Sílu posílá šestirychlostní sekvenční převodovka na všechna čtyři kola, takže vůz vystřelí z nuly na sto za méně než čtyři sekundy.

Civilní verze Hyundai i20 Coupe, ze které speciál vychází, má litrový tříválec s výkonem 120 koní, sílu 173 Nm, šestirychlostní manuál, pohon předních kol a zrychlení z nuly na sto za 10,2 sekundy.

Určitým milníkem bude připravovaný sporťák i20 N, který má mít pod kapotou také přeplňovanou šestnáctistovku, ovšem s výkonem okolo 200 koní. Na druhou stranu, s tímhle „enkem“ budete moci legálně na silnice…

Foto: Hyundai

Speciál pro závody cestovních vozů vychází ze sériové i30

Pro letošní seriál Mistrovství světa cestovních vozů si Hyundai připravil modelovou řadu i30 N WTCR se základní cenovkou od zhruba 3,5 milionu korun. Speciál vychází ze sériově vyráběné i30 a v souladu s pravidly závodu je poháněn přeplňovaným dvoulitrovým motorem s výkonem 350 koní, spárován s šestistupňovou sekvenční převodovkou a vybaven palivovou nádrží o objemu 100 litrů.

Foto: Hyundai

Vloni Adamo a jeho tým získali na WRC pohár konstruktérů. Takhle vypadaly oslavy

Zkušenosti získané ve světě motorsportu pak Hyundai aplikuje i do běžných silničních aut, což je běžné u každého většího výrobce. Když se tyhle znalosti spojí s genialitou manažerů Alberta Biermanna a Thomase Schemery, pak vzniknou velmi zábavné a cenově dostupné modely, jako například Hyundai i30 N, i30 Fastback N nebo Veloster N.

Související témata:
Načítám