Hlavní obsah

Vansmith: Skvělé obytné vozy (nejen) z Mercedesu Sprinter

Foto: The Vansmith

Hlavní doménou rodinné firmy Vansmith je Mercedes Sprinter, pro přestavbu se však dá bez problému použít i Fiat Ducato

Pojízdné dobrodružství. Tak nějak by se jednoduše dala popsat filozofie poměrně mladé firmy Vansmith z amerického Colorada. Dalo by se říct, že se zkrátka sešla parta všeho všudy dvanácti podobně naladěných lidí, kteří mají vztah k cestování, přírodě a poctivé řemeslné práci. A vzhledem k neustále vzrůstající oblibě obytných vozů se rozhodli založit si na těchto hodnotách svůj vlastní byznys.

Článek

Vansmith. Další a již brzy dost možná významný hráč na poli s obytnými vozy. Jen za posledních pět let zažívají obytňáky ohromný rozmach a je evidentní, že svůj podíl na tom má i pandemie. Ale kdo by se divil – stačí jen sbalit to nejnutnější, naskočit do auta a jet. Není třeba se na nikoho spoléhat, hledat vhodné ubytování nebo se dohadovat s cestovní kanceláří o ceně. Naprostá svoboda.

Výkonným ředitelem firmy je chlapík jménem Aaron Haack. Kupodivu to však nebyl on, komu se v hlavě zrodila původní myšlenka – vždy zastával spíše tu kreativní, potažmo manuální stránku věci. Prvotní vize vyrábět obytná auta z dodávek se zrodila v hlavě jeho sestřenice, Rebeccy Conn. Příběh, jak je společné názory, hodnoty a vize daly po letech opět dohromady, je působivý.

„Svého bratrance jsem popravdě viděla za celý život jen párkrát. Věděla jsem o něm jen to, že vyrůstal na Saipanu, malém ostrově v jižním Pacifiku, kdežto já vyrůstala na malé farmě v Coloradu. Věděla jsem, že byl v armádě a že odtamtud odešel, a sociální sítě mi prozradily, že si staví malou chatku na samotě u lesa, kde hodlá bydlet.“

Jak „Becca“ dále popisuje, tito dva se v dospělosti nakonec reálně setkali až na rodinné svatbě v roce 2016. Vykládali si o životě, o vizích a plánech, ale i o Aaronově pozoruhodné chatě. Nakonec zjistili, že jsou oba příznivci outdooru a dobrodružství obecně. Zároveň si Becca všimla, že je tak trochu na vážkách – že v sobě má potenciál, ale neumí ho prodat. Nakonec slovo dalo slovo a začali společně objíždět outdoorové veletrhy.

Foto: The Vansmith

Problémem není ani aplikace odolnějších kol s terénními pneumatiky a podvozkem

Vize začaly gradovat na akci Outdoor Retailer v Salt Lake City v roce 2017, jen Aaron byl s vidinou podnikání trochu váhavý, byť bylo vidět, že řemeslná práce a estetika mu nejsou cizí. Beccu pak napadlo spojit Aaronovy silné stránky a její tah na branku s dodávkami – pro jejich mobilitu a uživatelskou nenáročnost, což jsou faktory, které při cestování přírodou hrají velkou roli. Nakonec to Rebece nedalo a řekla mu: „Podívej, koupím ti dodávku za pár stovek [dolarů] a k tomu přihodím nějaký rozpočet na to, abys z ní mohl vymáčknout maximum. Když to bude dobrý, založíme si spolu firmu na přestavbu dodávek. Bereš?“

A zhruba takto nějak se zrodila (víceméně) rodinná firma Vansmith. Drtivá většina staveb je založena na Mercedesu Sprinter, ať už s jednou nebo oběma hnanými nápravami, na přání se ale pustí i do dodávky Ram ProMaster, nám v Evropě lépe známé jako Fiat Ducato. Vstupní model se jmenuje The Bivy. Tato konverze platí jak pro ProMaster (Ducato), tak pro Sprinter a ceny začínají na částce 30 tisíc dolarů (659 tisíc korun).

Vansmith The Bivy

Záležitosti jako kuchyňka, skládací postel (ovšem bez matrace), elektrický generátor a úložné prostory jsou v ceně, na výběr je potom ze tří barevných variant interiéru. V příplatkové výbavě najdeme záležitosti jako přídavné solární panely, centrální vytápění nebo větší ledničku o objemu 85 litrů.

Model Rack & Roll už je vyhrazen pouze pro Sprinter a začíná na 57 tisících dolarech (1,25 milionu korun). Větší 85l lednička nebo nerezový dřez jsou tu už v základu, stejně tak 200Ah lithiová baterie, která bez problému „utáhne“ jak nabíjení elektrických zařízení, osvětlení nebo klidně i chlazení piva.

Vansmith Rack & Roll

Obložení je tu z cedrového dřeva, pocit tepla navíc umocňuje výkonné topné těleso od firmy Webasto, prostor zároveň působí o kus vzdušněji. Součástí vybavení je zásobník na 80 litrů pitné vody a 20litrový zásobník na tzv. šedou vodu.

Vrcholný model Outpost vychází ze Sprinteru s prodlouženým rozvorem. Ten těží ze šikovných úložných prostor a útulnosti dvou předchozích modelů, ale nabízí ještě něco navíc. V kuchyňce najdeme lednici o objemu 130 litrů, zdrojem energie je opět 200Ah baterie, ovšem v kombinaci s 2 000V výměníkem, střešní větrák a jeden větrák u postele – to vše v základu.

Vansmith Outpost

Následuje 110litrový zásobník pitné vody a opět 20litrový zásobník na šedou vodu. V interiéru najdeme opět nerezový dřez, LED osvětlení, USB porty pro dobíjení a další. Připlatit se dá už jen za větší lithiovou baterii, venkovní sprchu, střešní nosič, úchyty na kola nebo například kola a pneumatiky určené do terénu.

Na tak mladou firmu má Vansmith slušný potenciál. A přestože konkurence (už) začíná být poměrně velká, fanoušky a zájemce si jistě najde. Pravdou je, že každá z těchto firem má něco, čím umí zaujmout. V tomto případě jde asi o skvělou řemeslnou práci kombinovanou s příjemným, skoro až rodinným prostředím.

Načítám