Článek
Je dost možné, že jméno Ian Callum vám něco bude říkat, ale jen pro pořádek připomeneme základní fakta. Ian Callum je skotský automobilový designér, který pracoval pro firmy jako Ford, Aston Martin nebo Tom Walkinshaw Racing, aby se nakonec stal vedoucím designu ve společnosti Jaguar Land Rover, odkud poměrně nedávno odešel.
Jeho pero a kreativita daly vzniknout těm nejkrásnějším a nejironičtějším autům, která se kdy objevila na silnici. Úplně ve stručnosti si vyjmenujme některá z nich – Aston Martin DB7 a DB9, Aston Martin Vanquish, Ford RS200, Ford Puma, Ford Escort Cosworth, Volvo C70 a prakticky každý moderní Jaguar, včetně strhujícího konceptu C-X75. Z těch závodních jmenujme třeba Nissan R390 pro seriál GT1 a Jaguar XJR-14 ze Skupiny C Sportovních vozů.
Aston Martin Vanquish sice dostal nástupce přímo od Aston Martinu, ten se však v roce 2018 přestal vyrábět. Pořád šlo o velmi pohledné auto, ale vytratila se tak nějak ta elegance předešlé generace, která vznikala v letech 2001-2007. Proto slavný skotský automobilový návrhář spojil síly s německou firmou R-Reforged, která se specializuje na závodní vozy, a společně připravují modernizovaný Vanquish. Ba co víc, již zanedlouho by měl vyrazit do sériové produkce! Jenže – co na to vedení Astonu?
Tento „novodobý Vanquish“ bude samozřejmě vyráběn malosériově – podle všeho vznikne jen 25 kusů, možná i proto ten pracovní název „Vanquish 25“. Téměř dvacet let stará konstrukce však prošla pochopitelně řadou změn, podle Calluma těchto modernizací jsou celé stovky, byť se mohou zdát na první pohled jako drobné.
Jmenujme třeba modernizované tlumiče Bilstein, tužší stabilizátory a o 10 mm nižší světlou výšku. Úpravami prošlo také řízení pro lepší cit, k podobným úpravám došlo i v oblasti brzdové soustavy – neboť právě zpětná vazba od brzd bývala Achillovou patou starého Vanquishe. Došlo i na modernizaci interiéru, k čemuž se váže také podstatně větší možnost individualizace. Samotné šasi bylo rovněž modernizováno.
Zvenku byl Vanquish omlazen novými 20palcovými litými koly, modernizovanými nárazníky vpředu i vzadu, které jsou teď z karbonu, a dokonce došlo i na nové, kompozitové obložení dveřních panelů pro větší pohodlí na palubě.
Jenže, jak to bude s motorem? Bude mít nějaký moderní přeplňovaný V6, nebo ještě lépe – V8? Překvapivě ne. Modernizovaný Vanquish dostane modernizovanou (jak jinak) verzi svého původního srdce, kterým je mocný 6litrový atmosférický V12, ovšem tu a tam s využitím moderních vychytávek pro vyšší účinnost motoru. Vedlejším účinkem těchto „optimalizací“ je také vyšší výkon, ten vzrostl z 520 na 580 koňských sil. Původní Vanquish jste mohli mít s poctivým manuálem, nebo s jeho robotizovanou (a tehdy neohrabanou) automatickou variantou. Tentokrát by měl být k dispozici stále klasický manuál, ale k němu se přidá už klasický moderní šestistupňový automat.
„Upravili jsme řadu aspektů auta, které jsme považovali za důležité,“ nechal se slyšet Callum. „Celkový efekt těchto úprav, včetně úprav podvozku, mu propůjčuje novou životní jiskru. Samozřejmě jsme použili naši filozofii, kde forma a funkce jsou v rovnováze, a výsledkem je tak něco, čemu by se dalo říkat ultimativní Vanquish.“
Jak vlastně takový projekt vznikl? Dobrá otázka. Faktem totiž je, že Ian Callum není tak úplně hlavním iniciátorem přestavby, nýbrž spíš takovým tvůrčím dozorem. Větší vliv tu patrně má R-Reforged a další závodní tým AF Racing, který je velmi úzce spojen se závodní činností Aston Martinu. AF Racing má koneckonců nemalý podíl na moderních supersportech Aston s motorem uprostřed, včetně epické Valkyrie.
A to by mohlo vysvětlovat, proč projekt dostal požehnání od samotného Astonu Martin. „Jsem rád, že první projekt pana Calluma je založen na původním dvanáctiválcovém Vanquishi, který on sám navrhoval,“ řekl o projektu Marek Reichmann, výkonný viceprezident Astonu Martin. „Společnost Aston Martin Lagonda je velmi hrdá na to, že auta, která vznikla za jeho éry, mohou opět ožít, což je přínosné jak pro historický odkaz, tak pro vývoj samotné automobilky.“