Článek
Nedá se říci, že by Valkyrie přišla jako blesk z čistého nebe – zaprvé celá řada výrobců dělá ze svých „vlajkových lodí“ extrémní okruhové zbraně a zadruhé Aston Martin představil koncept okruhové Valkyrie již v roce 2018 na ženevském autosalonu.
Je to tedy dlouho očekávaný závodní hypersport, se kterým Aston hodlá vtrhnout do světa vytrvalostních závodů včetně Le Mans? Ne tak docela, ale je to dobrá otázka, ptáte-li se – podle Aston Martinu totiž okruhová Valkyrie do značné míry čerpá právě z vývoje onoho tajuplného stroje, určeného pro vrcholnou vytrvalostní třídu, zvanou „Le Mans Hypercar“.
Výhodou Valkyrie AMR Pro je, že nikdy nebude muset zaparkovat před kasinem v Monaku, takže mohlo být upraveno jeho karbonové šasi, jmenovitě došlo na prodloužení rozvoru o 380 milimetrů. Přední rozchod je širší o 96 mm, zadní dokonce o 115 mm. I samotná karoserie doznala několika málo změn, ta je tedy sama o sobě širší o 266 mm oproti silniční „Valkýře“.
Asi hádáte, že značných změn doznala také aerodynamika – a hádáte správně. V Astonu si mohli dovolit o hodně prodloužit splitter předního nárazníku, takže okruhová Valkyrie má teď mohutnou bradu jako David Coulthard, prodloužily se i plošiny za předními blatníky.
Při pohledu dále vidíme aerodynamicky tvarovaná zpětná zrcátka, která nahradila malé kamery u silniční verze, na horní části torsa je potom decentní „ploutev“ usměrňující obtékání vzduchu a zvyšující stabilitu. Zadní přítlačné křídlo je teď ukotvené napevno, protože na okruhu zkrátka potřebujete přítlak pořád. V neposlední řadě jsou tu ještě speciálně navržené kryty kol – tak, aby snižovaly turbulence v okolí kol, ale aby zároveň nebránily chlazení mohutných brzd.
Když je řeč o přítlaku, podle Aston Martinu bude verze AMR Pro generovat dvakrát vyšší přítlačnou sílu oproti silniční, což dovolí přetížení v zatáčkách více než 3G. Jinými slovy, můžete doslova vletět do zatáčky jako totální maniak, ale neviditelná aerodynamická ruka vás nepustí.
Pohon auta potom snad ani nemohl dopadnout lépe – pamatujete na fantastický atmosféricky plněný dvanáctiválec z dílen Cosworth? Je tu, ale s jednou drobnou změnou – hybridní ústrojí silniční verze tu nemá co dělat, protože by jen přidávalo hmotnost, a tak jej v Astonu obrazně řečeno hodili do koše. Motor má však i nadále výkon plných 1 000 koní. Podle Aston Martinu by vůz měl nabízet zážitek hodně blízký Formuli 1 – tak například okruh Le Mans je dle simulací schopen zajet za dobu okolo 3 minut a 20 vteřin, což je téměř stejný čas jako v případě nedávno zaniklé třídy LMP1.
Šťastní majitelé Valkyrie AMR Pro se budou moci zúčastnit všemožných okruhových dní takřka po celém světě, pořádaných samotnou automobilkou. K tomu Aston nabízí profesionální instruktáž, luxusní ubytování s večeří, exkluzivní závodní overal splňující normy FIA a s nastavením auta vám klidně poradí i jezdci závodního týmu Aston Martin Formula One týmu, Sebastian Vettel a Lance Stroll. Cena za silniční auto začíná někde na 64 milionech korun, u této čistě okruhové tedy očekávejme ještě „menší“ přirážku…