Hlavní obsah

Valkyrie AMR Pro: Nový aspirant na krále okruhů

Foto: Aston Martin

Valkyrie AMR Pro hodně vychází z té silniční, i tak je ale ještě o kus jinde

Nechutně rychlé okruhové supersporty pro nechutně bohaté klienty se v poslední době těší čím dál větší oblibě. A upřímně, v Aston Martinu by byli hlupáci, kdyby se toho nepokusili využít, zvlášť když mají tak skvělý základ, na kterém se dá stavět – typ Valkyrie. Verze Valkyrie AMR Pro zcela evidentně vychází z té silniční, ale nemusí se obtěžovat nesmysly, jako je schvalovací proces pro silniční provoz, a tak se konstruktéři mohou opravdu vyřádit.

Článek

Nedá se říci, že by Valkyrie přišla jako blesk z čistého nebe – zaprvé celá řada výrobců dělá ze svých „vlajkových lodí“ extrémní okruhové zbraně a zadruhé Aston Martin představil koncept okruhové Valkyrie již v roce 2018 na ženevském autosalonu.

Foto: Aston Martin

Aston Martin Valkyrie AMR Pro je ještě širší, ještě lehčí a ještě aerodynamičtější než silniční verze. A tudíž i podstatně rychlejší

Je to tedy dlouho očekávaný závodní hypersport, se kterým Aston hodlá vtrhnout do světa vytrvalostních závodů včetně Le Mans? Ne tak docela, ale je to dobrá otázka, ptáte-li se – podle Aston Martinu totiž okruhová Valkyrie do značné míry čerpá právě z vývoje onoho tajuplného stroje, určeného pro vrcholnou vytrvalostní třídu, zvanou „Le Mans Hypercar“.

Výhodou Valkyrie AMR Pro je, že nikdy nebude muset zaparkovat před kasinem v Monaku, takže mohlo být upraveno jeho karbonové šasi, jmenovitě došlo na prodloužení rozvoru o 380 milimetrů. Přední rozchod je širší o 96 mm, zadní dokonce o 115 mm. I samotná karoserie doznala několika málo změn, ta je tedy sama o sobě širší o 266 mm oproti silniční „Valkýře“.

Asi hádáte, že značných změn doznala také aerodynamika – a hádáte správně. V Astonu si mohli dovolit o hodně prodloužit splitter předního nárazníku, takže okruhová Valkyrie má teď mohutnou bradu jako David Coulthard, prodloužily se i plošiny za předními blatníky.

Foto: Aston Martin

Fenomenální atmosféricky plněný dvanáctiválec z dílen Cosworth dává sám o sobě výkon 1 000 koní a točí až 11 000 ot./min. V okruhové verzi Valkyrie mu však nebude sekundovat hybridní systém

Při pohledu dále vidíme aerodynamicky tvarovaná zpětná zrcátka, která nahradila malé kamery u silniční verze, na horní části torsa je potom decentní „ploutev“ usměrňující obtékání vzduchu a zvyšující stabilitu. Zadní přítlačné křídlo je teď ukotvené napevno, protože na okruhu zkrátka potřebujete přítlak pořád. V neposlední řadě jsou tu ještě speciálně navržené kryty kol – tak, aby snižovaly turbulence v okolí kol, ale aby zároveň nebránily chlazení mohutných brzd.

Když je řeč o přítlaku, podle Aston Martinu bude verze AMR Pro generovat dvakrát vyšší přítlačnou sílu oproti silniční, což dovolí přetížení v zatáčkách více než 3G. Jinými slovy, můžete doslova vletět do zatáčky jako totální maniak, ale neviditelná aerodynamická ruka vás nepustí.

Pohon auta potom snad ani nemohl dopadnout lépe – pamatujete na fantastický atmosféricky plněný dvanáctiválec z dílen Cosworth? Je tu, ale s jednou drobnou změnou – hybridní ústrojí silniční verze tu nemá co dělat, protože by jen přidávalo hmotnost, a tak jej v Astonu obrazně řečeno hodili do koše. Motor má však i nadále výkon plných 1 000 koní. Podle Aston Martinu by vůz měl nabízet zážitek hodně blízký Formuli 1 – tak například okruh Le Mans je dle simulací schopen zajet za dobu okolo 3 minut a 20 vteřin, což je téměř stejný čas jako v případě nedávno zaniklé třídy LMP1.

Šťastní majitelé Valkyrie AMR Pro se budou moci zúčastnit všemožných okruhových dní takřka po celém světě, pořádaných samotnou automobilkou. K tomu Aston nabízí profesionální instruktáž, luxusní ubytování s večeří, exkluzivní závodní overal splňující normy FIA a s nastavením auta vám klidně poradí i jezdci závodního týmu Aston Martin Formula One týmu, Sebastian Vettel a Lance Stroll. Cena za silniční auto začíná někde na 64 milionech korun, u této čistě okruhové tedy očekávejme ještě „menší“ přirážku…

Související témata:
Načítám