Článek
U Mercedesu nad malým modelem uvažovali už mnohem dříve, než uvedli první Ačko generace W168. Naznačuje to i koncept NAFA z roku 1981. Předobrazem třídy A však byl až koncept Vision A 93 z roku 1993. Sériový model pak německá automobilka přivezla v roce 1997 do Ženevy.
Áčko bylo převratným modelem a přineslo sebou dvacet technických inovací. Mercedes si to ostatně ani nemohl dovolit jinak, pokud si chtěl udržet své postavení i v pro něj novém segmentu. Sendvičová podlaha přispívala k bezpečnosti, umožnila navrhnout prostornější auto na stejném půdorysu a zároveň se hodila ke zkoušení alternativních systémů pohonu.
Design asi jen tak nezestárne, variabilita interiéru s objemem kufru v rozpětí 390 až 1740 litrů baví zákazníky dodnes. V roce 2001 se objevil facelift a přivedl na svět verzi s prodlouženým rozvorem. Nakonec Mercedes vyrobil v německém Rastattu a brazilském Juiz de Fora skoro 1,1 milionů kusů první generace. V roce 2004 přišla na trh ta druhá, v roce 2012 pak třetí, která znamenala odklon od revoluční konstrukce a výrobu klasického obyčejného hatchbacku.